Godine 1913. puštena u pogon tekuća traka za sklapanje Forda T, 1948. devet godina kasnije od plana, predstavljen Citroën 2CV (Spaček), 1912. rođen Peter Walker, osvajač Le Mansa 1951., 2004. preminuo Tony Lanfranchi, najuspješniji trkač Moskviča
Potraga za što efikasnijim i bržim načinima proizvodnje stara je koliko i ljudsko društvo. Različita rješenja organizacije rada bila su poznata kroz povijest, a neka su davala zapanjujuće rezultate.
Na vrhuncu moći Mletačke republike najveće je ondašnje brodogradilište moglo isporučivati po jedan kompletan brod gotovo svakog dana. No, najveći utjecaj na brzo razvijajuću automobilsku industriju u Americi imat će čikaške klaonice s kraja 19. stoljeća.
Ondje je sustav trančiranja mesa bio iznimno razvijen, a svaki je radnik vršio samo jednu operaciju, dok su komadi mesa putovali od jednog do drugog na pokretnoj traci. Klasičnu će tekuću traku ipak patentirati Ransom Eli Olds, a usavršiti Henry Ford, za Model T kojeg zato i danas mnogi pogrešno smatraju njenim izumiteljem.
Razvoj ‘kišobrana na kotačima, Citroëna 2CV (Spačeka), jednog od najpopularnijih i najprepoznatljivijih automobila u povijesti, počeo je još 1936., godinu potom napravljeni su prvi prototipovi, a do ljeta 1939. automobil je bio spreman za predstavljanje publici.
Homologiran je, odštampani su promotivni materijali, čekao se samo pariški salon za službenu prezentaciju, no tada su njemačke trupe umarširale u Francusku i sve je odgođeno na devet godina.
Tek je nekoliko predratnih prototipova preživjelo rat, no odgoda nije umanjila tržišni uspjeh ovog automobila, koji je i danas jedan od simbola Pariza i Francuske.
Autor: Dino Milić-Jakovlić/Foto;arhiv