U Hrvatskojgospodarskoj komori formirana je Grupacija operatora mreža punionica za električna vozila s ciljem da do 2025. godine, uz očekivani investicijski ciklus od 200 milijuna eura, na svim glavnim cestama na svakih 60 kilometara bude punionica za osobna električna vozila.
Grupacija okuplja tvrtke koje pružaju uslugu punjenja električnih vozila, odnosno tvrtke registrirane u Hrvatskom uredu za registraciju postaja za punjenje i opskrbu alternativnim gorivima CRO IDRO pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Predsjednik novoosnovane grupacije HGK Dino Novosel ističe da formiranje Grupacije operatora mreža punionica za električna vozila HGK dolazi u trenutku kada su pred Hrvatsku postavljeni ambiciozni ciljevi za uspostavu kritične infrastrukture za punjenje električnih vozila.
“Radi se o investicijskom ciklusu od minimalno 200 milijuna eura do 2030. godine, što proizlazi iz nedavno usvojene uredbe AFIR. Taj će investicijski ciklus pridonijeti ostvarenju cilja Hrvatske u podizanju udjela obnovljivih izvora energije u prometu s postojeće razine ispod tri posto na minimalno obvezujućih 21 posto.
Na tom će putu grupacija HGK, koja okuplja ključne industrijske dionike, sustavno raditi na uklanjanju regulatornih, tehničkih i operativnih barijera te na afirmativnom oblikovanju investicijske klime u suradnji s ostalim ključnim dionicima u državi”, navodi Novosel.
Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) stupila je na snagu 13. travnja ove godine te donosi brojne obaveze za Hrvatsku, podsjeća HGK.
Bit će na snazi, navodi se, sve dok udio električnih vozila u EU ne dosegne 15 posto, što bi za Hrvatsku značilo oko 200 tisuća registriranih vozila.
Mjere su ključne za osiguranje besprijekorne mobilnosti električnih vozila diljem Europe, potičući prijelaz na održiviji prometni sustav, što je i ključan cilj djelovanja nove komorske grupacije.
Osigurati dodatnih 100 do 150 MW priključaka
AFIR obvezuje članice EU da do 2025. godine osiguraju punionice za osobna vozila na svim glavnim cestama na svakih 60 kilometara. Ista obveza vrijedi i za teška teretna vozila, s rokom do 2030. godine.
Cilj AFIR-a je i da se do kraja 2027. punionicama za laka električna vozila opremi barem 50 posto prometnica koje se povezuju s koridorom TEN-T, a do kraja desetljeća sve prometnice.
Do 2030. godine nužno je osigurati i dodatnih 100 do 150 MW priključaka kako bi Hrvatska ispunila zahtjeve iz Uredbe. Trenutno je u Hrvatskoj oko 20 MW.
Udio obnovljivih izvora energije u prometu na razini EU iznosio je 9.6 posto u 2022. godini, dok je u Hrvatskoj taj udio iznosio svega 2.4 posto. EU je postavila cilj od 29 posto za 2030. godinu Direktivom EU 2023/2413 o promicanju korištenja energije iz obnovljivih izvora.
Hina/Foto:pxll