Najprije treba procijeniti isplati li se popravak, koji počinje osposobljavanjem motora i elektronike
Potop koji je poharao velike dijelove Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Srbije ostavio je pustoš, a stvarni će razmjeri štete i kataklizme biti vidljivi kad se voda povuče. Izgubljene živote nitko ne može nadoknaditi, no veliki je problem izgubljena imovina, nepokretna i pokretna. Objavljen je niz članaka o spašavanju kuća, namještaja, bijele tehnike…, no mnogima će teže pasti šteta na potopljenim automobilima, gospodarskim vozilima, traktorima i radnim strojevima.
Što napraviti s potopljenim automobilom, kombijem, motociklom, traktorom? Već odgovor ‘na prvu loptu’ nije nimalo povoljan. Naime, voda je ‘smrt’ za većinu bitnih sklopova, počevši od sjedala, obloga i instrumentne ploče, do motora, mjenjača i upravljačke elektronike. Najgore je što je popravak, zbog visokih troškova, često neisplativ, a u startu ga je teško procijeniti.
Postupak je sljedeći:
- Čišćenje i osposobljavanje, odnosno popravak, treba početi od motora, kojeg najprije treba izvana pažljivo oprati vodom, laganim mlazom, kako bi se uklonile nečistoće. Pritom treba zaštititi elektroničke komponente kako voda ne bi dodatno uništila ono što poplava nije.
- Treba ukloniti vodu iz cilindara, koja je prodrla kroz otvorene usisne ili ispušne ventile (ulazi kroz usisni kolektor i ispušni sustav), ovisno o položaju koljenastog, odnosno bregastog vratila u ugašenom motoru, sljedećim koracima:
- Kod benzinskog motora treba skinuti svjećice, a kod dizelskog brizgaljke. Tada treba ručno pokrenuti motor, kako bi se provjerilo je li došlo do zaribavanja motora (blokiranja) ili je motor pokretan.
- Ako je motor zaribao, popravak je moguć jedino rastavljanjem, a to uključuje znatno veći trošak, jer je najčešće preporučljivo napraviti generalni popravak. Kod starijih je automobila u pravilu neisplativ, jer je trošak veći nego kod klasičnog generalnog popravka (uvećan je za potrebnu izmjenu uništenih elektroničkih i elektroničkih komponenti, čemu treba dodati i ostale popravke).
- Ako se motor može ručno pokrenuti, šanse za popravak, bez velikih troškova su veće. Kroz njihove otvore (priključke) za brizgaljke i svjećice treba uliti dizelsko gorivo te ručno pokretati motor kako bi mješavina zaostale vode i nafte izišla. To treba ponoviti više puta.
- Treba izvaditi filtar zraka i zatvoriti kućište (prvo paljenje treba pokušati bez filtra zraka).
- Kako bi se osposobio elektropokretač, preporučljivo ga je rastaviti, kako bi se uklonila vlaga i podmazali ležajevi. Preporučljivo je rastaviti alternator, osušiti ga i podmazati ležajeve. Kod starijih motora s razvodnikom paljenja treba očistiti razvodnik). Ako je akumulator uništen, potrebno je ugraditi novi.
- Treba očistiti elektronički upravljački modul (ECU) te ploču s osiguračima i relejima. Posebno treba očistiti i osušiti svaki kontakt i podmazati antikorozivnim sprejem.
- Potom treba nekoliko puta ponoviti postupak ulijevanja dizelskog goriva kroz otvore svjećica/brizgaljki te elektropokretačem verglati na prazno – bez kompresije u cilindrima postižu se veće brzine vrtnje (motor se vrti s manjim otporom). To pomaže uklanjanju vlage iz motora. Postupak je preporučljivo ponoviti 3x, kako bi se uklonila sva vlaga.
- Treba izmijeniti motorno ulje zajedno s filtrom te ugraditi nove svjećice kod benzinskog motora, odnosno brizgaljke kod dizelskog.
- Treba temeljito očistiti spremnik goriva – ispustiti gorivo, u kojemu sigurno ima više ili manje vode, te uliti čisto gorivo. Potom treba pokušati upaliti motor.
- Ako upali, treba ga držati na niskim okretanima te potom na malo višim (kod dizelaša 2000/min, kod benzinca 2500/min) dok ne postigne radnu temperaturu.
- Ako motor ne upali, problemi se kompliciraju, jer kod benzinskog motora kvar može biti u upravljačkom modulu (centralini), bobinama, visokonaponskim kablovima… Kod dizelaša, pogotovo novije generacije problem može biti u brizgaljkama, visokotlačnoj pumpi i sustavu ‘common-rail’. U oba slučaja treba otići kod specijaliziranog mehaničara.
Gore se navedeno odnosi samo na motor, a tada treba očistiti unutrašnjost. To je jednako zahtjevan posao, koji, nakon početnog čišćenja, zahtjeva vađenje sjedala i svih obloga te njihovo čišćenje i sušenje.
Treba skinuti instrumentnu ploču, očistit je i osušiti (posebno kontakte). Problem je, ako je neispravna, njena visoka cijene. Probleme povećavaju električni mehanizmi za podizanje stakala, koje treba osposobiti, nakon skidanja obloga vrata.Nakon pokretanja automobila potrebno je izmijeniti ulje u mjenjaču i diferencijalu te servisirati kočnice, uključujući izmjenu hidrauličke tekućine i rastavljanje stražnjih bubanj kočnica.
I kad se sve napravi, a motor pokrene, mogući su naknadni problemi. Sve to ukazuje koliko sam postupak osposobljavanja može biti neisplativ. Najgore je početi trošiti novac i na pola posla zaključiti da je popravak neisplativ. Zbog toga je preporučljivo, prije nego išta pokušate, savjetovati se s dobrim mehaničarom.
Dr. Željko Marušić: autoportal.hr
Komentiraj