Prva pješačka zebra postavjena je u Ujedinjenom Kraljevstvu 31. listopada 1951. godine, u gradu Sloughu, zapadno od Londona.
Eksperimenti s traženjem načina za smanjenje sve učestalijih naleta automobila na pješake počeli su u Velikoj Britaniji nedugo nakon Drugog svjetskog rata
Označeni su se pješački prijelazi tada uglavnom sastojali samo od metalnih šipki u asfaltu, eventualno dodatno obojenih svijetlom bojom. Kad bi vozač osjetio šipke pod kotačima već je bilo prekasno i za kočenje i izbjegavanje eventualnog udarca u pješaka.
Stoga su 1949. na oko tisuću lokacija u Velikoj Britaniji postavljene grafičke oznake na cesti i tijekom sljedeće dvije godine proučavano je kako koji dizajn utječe na ponašanje sudionika u prometu. Zaključeno je da kombinacija crnih i bijelih pruga najuočljivija i 1951. je zakonski standardizirana.
Prva pješačka zebra postavljena je 31. listopada 1951. u engleskom gradu Slough, u ulici High Street, a već u narednih nekoliko dana osvanule su na još mnogo lokacija diljem Velike Britanije.
Smrtnost pješaka već je u prvoj godini smanjena za 11 posto, pa su ovakvi pješački prijelazi prihvaćeni i u mnogo drugih država.
Ne zna se tko je točno nazvao ovaj tip pješačkog prijelaza zebrom, no neki izvori to pripisuju zastupniku, kasnije i premijeru Jimu Callaghanu. Postoji mnogo alternativnih dizajna i izvedenica, koje se razlikuju od zemlje do zemlje, no klasična kombinacija crnih i bijelih pruga i dalje je najučinkovitija i najčešća.
Poslužila je kao inspiracija umjetnicima, posebice nakon što su se The Beatles slikali na omotu albuma Abbey Road i ondašnju zebru učinili jednim od najposjećenijih turističkih odredišta u Londonu. I dalje služi kao izvor zanimljivih interpretacija.
Spomenimo samo dvije recentnije zagrebačke: šarena je queer zebra ukazivala na raznolikost spolnih orijentacija i bila najpopularnija instalacija Queer festivala, dok se ispred zoološkog vrta u Maksimiru, logično, nalazi pješački prijelaz koji imitira šare na leđima prave zebre.
Preteča zebre iz 1934.
Preteča pješačke zebre bile su oznake pješačkih prijelaza s dvije debele (isprekidane) točkaste linije poprečno na kolnik, koje su postavljene u Londonu 12. lipnja 1934.
Nakon što je broj poginulih pješaka u Londonu premašio sto godišnje, 12. lipnja 1934., na 60 lokacija, preko najfrekventnijih prometnica, uzdužnim isprekidanim, odnosno točkastim linijama, označeni su pješački prijelazi.
Britansko Ministarstvo transporta službeno je objavilo da ‘pješaci ne smiju ometati slobodnu kretnju vozila koja voze ravno, ali vozila koja skreću desno, moraju propustiti pješake koji prelaze cestu preko označenih prijelaza’.
Ovo početno kompromisno rješenje dalo je kakvu-takvu prednost pješacima, koji su se trebali usredotočiti samo na vozila koja voze ravno.
Kazna za vozače, ali i pješake koji su kršili to pravilo bilo je tada velikih 5 šilinga (današnji ekvivalent 90 eura). Potpuna prednost pješacima na pješačkom prijelazu uvedena je ‘pješačkom zebrom’.
Dino Milić-Jakovlić/Autoportal.hr