Kategorije Auto-moto

Tko ima prednost? Pravilo posvađalo čak i prometne stručnjake, pale su i prijetnje

Širi dalje

Prometna dilema koja je posvađala Hrvate zbog toga koji auto ima prednost, izazvala je silne polemike, a  sukob se prenuo i na struk struku. Suski vještak tvrdi jedno, a instrukotr iz auto škole drugo.  Pale su čak i prijetnje.



Sudski vještak za promet Goran Husinec, za 24 sata je pojasnio daj bijeli auto ima prednost iako skreće ulijevo, nakon čega se javio djelatnik jedne od većih autoškola u Zagrebu koji tvrdi suprotno – da crveni auto ima prednost.

Sve je krenulo od Facebook stranice Prometne zgode i nezgode, a pitanje glasi ovako: Na fotografiji su crveni i bijeli automobil. Crvenom autu je znak STOP, a bijelom je označen trokut. Crveni ide ravno, bijeli skreće. Tko koga mora pustiti i zašto?

Husinec tvrdi kako znak STOP ima najveću težinu u prometu, nazivajući ga ‘svetinjom’, zbog čega crveni auto nikako ne može proći prije bijelog, premda zadržava smjer kretanja. To je, kako kaže, pravilo samo kod semaforiziranih raskrižja.

Naravno da bijeli ima prednost

Crveni ima znak STOP i on mora stajati na znaku STOP. Međutim, i jedan i drugi vozač moraju paziti jedan na drugoga da ne bi došlo do zabune – kaže Husinec i nastavlja kako automobil koji ima znak STOP uvijek mora propustiti sve ostale automobile u raskrižju.

– Dakle ako je bijeli auto u raskrižju i skreće lijevo, crveni ga mora propustiti u tom raskrižju. Pravilo sa zadržavanjem smjera kretanja u ovom slučaju ne vrijedi – kaže Husinec.

 

Vrlo je jasno da se na znak STOP morate potpuno zaustaviti. Vozač, u ovom slučaju bijelog auta, se ni ne mora zaustaviti ako ima znak obrnutog trokuta, on može voziti brzinom 20-30, ovisno o veličini raskrižja, prolaziti raskrižjem i skrenuti gdje treba – objašnjava Husinec i dodaje kako mu nije jasno zašto to ljude toliko zbunjuje.

‘Slati ljude ponovno na vozački ispit ne bi imalo smisla’

– Ljudi očigledno to miješaju s pravilom onoga koji zadržava prednost prolaska, no to pravilo vrijedi za raskrižje koje je semaforizirano. Kad na semaforiziranom raskrižju svi imaju zeleno svjetlo, tada to pravilo vrijedi. Mislim da ne bi imalo smisla ljude ponovno slati na polaganje vozačkog zbog krivog odgovora, vjerujem da ljudi u praksi to ipak znaju i da se na takvim raskrižjima ne događaju sudari, jer vozači ipak gledaju auto s druge strane – smatra naš sugovornik.

Goran Husinec: Znak STOP je svetinja u prometu

 

– U svojoj cijeloj karijeri se ne sjećam da sam imao nesreću koja se dogodila na ovakvom raskrižju. Onaj koji ima STOP taj stane, ovaj koji ima obrnuti trokut jako uspori i ako da lijevi žmigavac, oni se međusobno sporazumiju – objašnjava Husinec, koji kaže kako se najviše sudara događa na raskrižjima sa semaforima.

– Najčešći sudar je kad svi imaju zeleno, gdje lijevi skretač treba propustiti onog koji zadržava smjer kretanja, a taj koji zadržava smjer kretanja najčešće vozi prevelikom brzinom. Kod ovih malih raskrižja ipak jedan vozač gleda drugoga pa i onaj koji nije sto posto siguran, taj će propustiti možda ovog koji ima STOP ako vidi da se ne zaustavlja, no u svakom slučaju u takvim raskrižjima radi se o vrlo malim brzinama, pa se vozači međusobno već nekako dogovore i nema puno takvih nesreća – ističe Husinec.

Znak STOP je svetinja u prometu 

– Ljudi zaboravljaju da znak STOP ima najveću težinu u prometu, on je svetinja. Kad je znak STOP, kotači se moraju zaustaviti, moraju apsolutno mirovati, to svugdje u Europi puno kažnjavaju, dok kod nas, koliko sam vidio, policija dosta rijetko kažnjava. U europskim zemljama vam snimaju kotače i temeljem tih snimaka utvrđuju jesu li vam kotači mirovali. Mi kad prolazimo kroz znak STOP, najčešće se i dalje vrlo lagano krećemo – kaže Husinec.

Instruktor iz auto škole: Crveni ima prednost 

Instrukotr  iz zagrebačke autoškole ne slaže se s Husincom. On kaže da crveni auto ima prednost i dodaje da se  ostatak ekipe iz struke s kojima je razgovarao slaže s njim.

– Vi upravljate vozilom i namjeravate na raskrižju skrenuti ulijevo. Vozači vozila plave i zelene boje voze ravno kroz raskrižje, a vozač vozila žute boje skreće u desno. Znate li koja ste vozila u raskrižju dužni propustiti? Naravno, vozila žute i zelene boje. Zašto? Pa, zato što se ona kreću po glavnoj cesti (cesti s prednošću prolaska). Ok, taj dio odgovora je točan – počinje naš sugovornik i nastavlja:

– I onda Vi krećete svojim vozilom prije vozila koje Vam dolazi iz suprotnog smjera? Naravno. Iiii – Vi krivi! (jer ga niste propustili, a bili ste to dužni!) Pa kako to?! Pa to vozilo ima znak STOP (obvezno zaustavljanje), a ja nemam?! Mislite da zbog toga Vi imate prednost prolaska?? Pa, vozilo plave boje mora stati, a ja ne moram! E, taj dio odgovora – nije točan – kazao je djelatnik autoškole i priložio skicu s obzirom na navedeno:

‘To je ista skupina znakova’

– Da, vozilo plave boje mora stati, ali da bi propustilo vozila na cesti s prednošću prolaska, a ne i zato da bi propustilo Vas! Naime, i znak ‘obvezno zaustavljanje’ (popularno zvan ‘STOP’), i znak ‘križanje s cestom s prednošću prolaska’ (popularno zvan ‘trokut’), spadaju u istu skupinu znakova (znakova izričitih naredbi), te čine Vaše ceste sporednima, a onoj na koju nailazite daju prednost prolaska.

U oba slučaja morate propustiti sva vozila koja se kreću cestom na koju nailazite. Ali, jedna u odnosu na drugu, te su dvije ceste jednake važnosti – kaže naš sugovornik, dodajući da pripadnost istoj skupini znakova također određuje i da su te dvije ceste, jedna u odnosu na drugu, jednake, odnosno iste važnosti, što znači da se u ovom slučaju mora primijeniti jedno od prometnih pravila za prednost prolaska na cestama iste važnosti, a to je upravo pravilo za vozače koji skreću ulijevo.

Isto glasi kako vozač vozila koji skreće ulijevo dužan je propustiti vozilo koje, dolazeći iz suprotnog smjera, zadržava smjer svojeg kretanja ili skreće udesno, osim ako postavljenim prometnim znakom nije drukčije određeno.

Instrukotr  tvrdi kako nema smisla da za istu naredbu onda postoje dva znaka, navodeći da ste u oba slučaja dužni propustiti sva vozila što se kreću cestom na koju nailazite. Jedina razlika je, kaže, u ‘dramatičnosti’ naredbe.

– Znak bi, naime, ‘križanje s cestom s prednošću prolaska’ trebao biti postavljen u blizini raskrižja gdje postoji dovoljno velika preglednost i sigurnost za tzv. ‘dinamičko uključivanje u promet’, odnosno uključivanje u prometni tok s vozilom u pokretu (bez stajanja), dok bi znak ‘obvezno zaustavljanje’ trebao biti postavljen pred raskrižjima na kojima takvi, povoljni, uvjeti prije svega preglednosti, ne postoje – objašnjava.

‘To je pad na ispitu’

– Upravo takva situacija može biti i u promatranom slučaju, vozilo plave boje može imati slabiju preglednost i druge nepovoljne uvjete na prilasku cesti s prednošću prolaska, negoli Vaše vozilo. Logika je, dakle, i naredba ovih znakova: prvo stani, pa propusti (znak ‘obvezno zaustavljanje’) i ‘propusti’, a stani ako je iz nekog razloga nužno (znak ‘križanje s cestom s prednošću prolaska’).

Možemo jedino ustvrditi da se takav način postavljanja često kosi sa stvarnošću (a to je još jedan problem za sigurnost prometa u raskrižjima) – zaključuje naš sugovornik, koji moli da se ubuduće i ljude iz struke, odnosno oni koji stvarno rade taj posao, pita za mišljenje.

– Mislim da i mi imamo pravo na riječ, i da su zakoni sasvim jasni i jasno napisani. To što ljudi ne znaju zakone nije naša stvar. Ispitivači iz HAK-a bi za takav odgovor rušili i rekli da ponovi prometne propise –  uvjeren je instrukotro iz auto-škole.

Goran Husinec: Instruktor miješa kruške i jabuke, ljudi mi prijete

Na prozivke djelatnika autoškole reagirao je sudski vještak za promet Goran Husinec.

– Žalosno je da takvi instruktori koji se ne žele imenovati uče našu djecu voziti. Upravo je zbog toga veliki broj padova na ispitima, uzimaju novce, a ne nauče propise. Ovaj primjer neimenovanog instruktora nije isti kao prethodni jer u njemu bijeli auto stoji i propušta auto na glavnoj cesti.

Zašto bi se u prvom slučaju bijeli auto morao zaustaviti, ima znak nailaska na cestu sa prednošću prolaska na kojoj nema nikoga, vidi crveni auto koji ima STOP znak što prepoznaje po njegovom obliku i slobodno skreće lijevo. Kada dođe u konfliktnu zonu sa crvenim autom on se već nalazi u raskrižju na glavnoj cesti, a crveni auto ima STOP i mora sva vozila propustiti – ponovio je Husinec.

– Čovjek miješa kruške i jabuke. Ljudi su nekulturni, zovu me i prijete mi budući da sam odlučio imenom i prezimenom reći što je ispravno. On me s neke pozicije instruktora proziva i ponižava, ljudi to čitaju i gledaju, a tko zna koliko dugo on uopće radi kao instruktor. Ispada da ljudi koji su nestručni u svom poslu govore onim stručnima što je ispravno. Neka hijerarhija mora postojati – zaključio je Husinec.

M.Marković /Foto: Facebook

 


Širi dalje
Komentiraj

Najnovije

“HPB Bankomat”(50) Ministar Marić je predložio da se razgovor o nagodbi snima

MNISTAR GORAN MARIĆ PREDLOŽIO SNIMANJE SASTANKA U MINISTARSTVU 08.01.2019. I IZRADU ZAPISNIKA S TOG SASTANKA…

5 sati prije

“HPB Bankomat”(49): SLOM PRAVNE DRŽAVE – Tko je nadležan za ugovor o pravu građenja? Pitali smo Plenkovića, Bačića i ravnatelja CERP-a Plećaša

Maxportal je godinama pratio maratonsko suđenje pred Županijskim sudom u Zagrebu u predmetu USKOK-a tzv.…

7 sati prije

HDZ uzvratio Milanoviću: “Detuđmanizator je postao plagijator”

Predsjednik Republike Zoran Milanović gostovao je u središnjem HTV-a, a njegove izjave o prvom hrvatskom…

7 sati prije