Glavna tema u hrvatskim medijima je novi sukob Andreja Plenkovića, predsjednika Vlade i Zorana Milanovića, predsjednika Republike u vezi obučavanja pripadnika Ukrajinske vojske u Hrvatskoj.
Vlada je uputila Hrvatskom saboru na donošenje Prijedlog Odluke o sudjelovanju pripadnika oružanih snaga Republike Hrvatske u misiji Europske unije za vojnu pomoć za potporu Ukrajine „EU miltary assistance mission-Ukraine“.
Predsjednik Republike i dio oporbe drže da je Vlada prekršila Ustav RH te da Hrvatski sabor nije nadležan za donošenje odluke u vezi prelaska granice Republike Hrvatske pripadnika oružanih snaga država saveznica radi vježbe i obuke u okviru međunarodnih organizacija kojima je Hrvatska pristupila ili pristupa na temelju međunarodnih ugovora, već je to pitanje u nadležnosti Vlade i predsjednika Republike (odluku donosi Vlada uz prethodnu suglasnost predsjednika Republike. Plenkovićeva Vlada ima suprotno pravno stajalište te drži da je ta odluka u nadležnosti Hrvatskog sabora.
Većina sudionika rasprave o ovoj temi se navijački postavlja, te sam stoga izradio neovisnu i profesionalnu pravnu analizu o ovoj temi.
Razlozi prelaska granice
Pitanje prelaska granice Republike Hrvatske pripadnika oružanih snaga država saveznica radi vježbe i obuke te prelaska odnosno odlaska pripadnika oružanih snaga Republike Hrvatske radi vježbi i obuke izvan Hrvatske u okviru međunarodnih organizacija regulirano je člankom 7. Ustava RH i člankom 69. Zakona o obrani.
U praksi i teoriji postoje četiri razloga kad pripadnici oružanih snaga jedne države prelaze granicu i odlaze u drugu državu i to:
- radi protokolarno – ceremonijalnih aktivnosti;
- radi vježbe i obuke:
- radi oružane odnosno vojne pomoći državi saveznici i
- radi agresije na drugu državu.
Nadležnost za donošenje odluka
Člankom 7. Ustava RH i odredbama Zakona o obrani regulirana su pitanja tko je nadležan za donošenje odluka, a o razlozima prelaska granice.
Odluku o prelasku granice radi protokolarno- ceremonijalnih aktivnosti kako pripadnika Hrvatske vojske, tako i pripadnika oružanih snaga druge države donosi ministar obrane.
Odluku o prelasku granice radi vježbi i obuke kako pripadnika Hrvatske vojske tako i pripadnika oružanih snaga država saveznica donosi Vlada Republike Hrvatske uz prethodnu suglasnost predsjednika Republike( članak 7. stavak 8.i 9. Ustava RH).
Ustav RH nema odgovora na pitanje što se događa ako predsjednik Republike odbije dati suglasnost. Logično bi bilo da je Hrvatski sabor taj koji arbitrira u situacijama kad nema suglasnosti Vlade i predsjednika Republike.
Odluku o prelasku granice oružanih snaga RH radi oružane, odnosno vojne pomoći državi saveznici, odnosno o prelasku granice pripadnika oružanih snaga država saveznica radi oružane odnosno vojne pomoći Hrvatskoj, donosi Hrvatski sabor na prijedlog Vlade uz prethodno pribavljenu suglasnost predsjednika Republike( članak 7. stavak 3, 4. i 5. Ustava RH). Ako predsjednik Republike uskrati suglasnost Hrvatski sabor donosi odluku dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika.
Je li je Vladin prijedlog odluke neustavan?
Vladin Prijedlog Odluke o sudjelovanju pripadnika oružanih snaga Republike Hrvatske u misiji Europske unije za vojnu pomoć za potporu Ukrajine „EU miltary assistance mission-Ukraine“ koji je upućen Hrvatskom saboru na donošenje je na granici neustavnosti. Zašto je tome tako?
Postoji više otvorenih pravnih pitanja koji upućuju na činjenicu da je Vladin prijedlog odluke upućen Hrvatskom saboru na donošenje na granici ustavnosti i to:
- nesporna je činjenica da bi pripadnici Ukrajinske vojske došli u Hrvatsku radi treninga odnosno obuke odnosno da bi pripadnici Hrvatske vojske sudjelovali u treningu odnosno obuci pripadnika Ukrajinske vojske u Poljskoj i Njemačkoj;
- nesporna je činjenica da Odluku o prelasku granice radi vježbi i obuke kako pripadnika Hrvatske vojske tako i pripadnika oružanih snaga država saveznica donosi Vlada Republike Hrvatske uz prethodnu suglasnost predsjednika Republike( članak 7. stavak 8.i 9. Ustava RH);
- nesporna je činjenica da Hrvatski sabor nema nadležnosti za donošenje odluka o vježbama i obuci.
Posebno je problematičan pravni temelj za donošenje Odluke o sudjelovanju pripadnika oružanih snaga Republike Hrvatske u misiji Europske unije za vojnu pomoć za potporu Ukrajine „EU miltary assistance mission-Ukraine“. Naime, Vlada u prijedlogu odluke navodi da je pravni temelj za donošenje ove Odluke članak 54. stavak 2. Zakona o obrani u vezi sa člankom 7. stavkom 3. i 5. Ustava RH.
Valja znati da članak 54. stav 2. Zakona o obrani regulira pitanje uporabe oružanih snaga RH u izgradnji međunarodne sigurnosti, dok se članak 7. stavak 3. Ustava RH u biti odnosi na dolazak pripadnika oružanih snaga država saveznica u Hrvatsku u cilju vojne pomoći.
Istina za volju nedorečenost članka 7. stavka 3. Ustava RH posredno omogućava takvo postupanje Vlade. Jednako tako valja reći da je Vlada prekršila proceduru jer prijedlog odluke nije uputila predsjedniku Republike.
Nesporno je nužno postupanje Ustavnog suda RH jer je Odluka na granici neustavnosti. Stoga bi Hrvatski sabor trebao pričekati odluku Ustavnog suda.
Umjesto zaključka
Javnost se treba ujediniti i tražiti odgovorno ponašanja Andreja Plenkovića, koji se ponaša kao da je kancelar jednako tako i Zorana Milanovića. Hrvatska ima daleko većih problema od pitanja obuke ukrajinskih vojnika.
Pero Kovačević/Foto: press