Kategorije Kolumne

SILVANA O. IVOŠ: Hrvatska je jedina država koja potiče krivotvorenje povijesti

Širi dalje
FacebookFacebookFacebook MessengerFacebook MessengerWhatsappWhatsappRedditRedditViberViberLinkedinLinkedinEmailEmailPrintPrint

Skandalozno je da se u Republici Hrvatskoj u školama koje pohađaju djeca srpske nacionalne manjine sluša nastava povijesti koja je prilagođena za njihove uši: “Izostavljena su poglavlja o Domovinskom ratu jer i dalje smatramo da je to bio građanski rat”.


PIŠE: Silvana Oruč Ivoš 

U tu je svrhu legalizirana i u obrazovni sustav u RH ubačena povijesna krivotvorina. Vrijeme je da se toj selektivnoj primjeni zakona i selektivnom tumačenju znanosti napokon stane na kraj.

U jeku rasprava oko buduće kurikulne reforme, uvođenja obvezne informatike u sve razrede osnovne škole, pokušaja pojedinih ekstremističkih i potpuno netolerantnih lijevih skupina i pojedinaca da se iz nastave izbaci izborni predmet vjeronauk – iako je, pokazuju to podatci za prošlu, 2017. godinu, nastavu vjeronauka odabralo i pohađalo čak 90 posto djece – gotovo se ne spominje činjenica da o najnovijoj hrvatskoj povijesti djeca uče svega nekoliko školskih sati u osnovnoj školi.

Naime, tema Domovinskoga rata i stvaranja Republike Hrvatske obrađuje se tek u osmom razredu osnovne škole i četvrtomu srednje. Doduše, to se opravdava  na način da je razlog takvom rasporedu kronološki pristup nastavi povijesti,  pa se tematska cjelina o samostalnosti Hrvatske počinje obrađivati na kraju osmoga razreda, odnosno u zadnjoj cjelini četvrtoga razreda srednje škole.

No, ničim se ne može opravdati  činjenica da se temi Domovinskog rata i stvaranju samostalne Hrvatske osigurava neprimjereno mala satnica, posebice ako se usporedi sa satnicom drugih povijesnih tema. Za usporedbu tema o stvaranju Kraljevine Jugoslavije obrađuje se čak sedam nastavnih sati, dok se o stvaranju Hrvatske i oslobađanju od velikosrpske okupacije uči mizerna – tri sata. Za Vukovar, pak, ima svega desetak minuta.

Drugi je problem neusklađenost udžbenika, a onda i mogućnost da se manipulira povijesnim činjenicama.  Primjerice, dio udžbenika povijesti nije u  jasnom kontekstu obrazložio kako je došlo do Domovinskog rata. Od četiri udžbenika koji se koriste u nastavi povijesti u osnovnoj školi samo jedan spominje pojam velikosrpske agresije na Hrvatsku.

Ukupni  događaji iz 90-ih godina mahom se vrlo površno i parcijalno tumače. Drugim riječima, u dijelu udžbenika legalno se ostavlja mogućnost da se uzroci Domovinskog rata protumače na netočan način odnosno da se da zamah velikosrpskoj tezi (koju konstantno promovira i srbijanski predsjednik Vučić), da su svi krivi, a Hrvati malo više, jer Srbi imaju opravdanje da su  u Jasenovcu ubijene stotine tisuća Srba pa su se ovih devedesetih bojali sličnog ishoda.

Skandalozno je da su u optjecaju udžbenici čiji autori iz tko zna kakvih razloga, ne žele pravim imenom nazvati događanja iz devedesetih i koji povijest nastoje tumačiti na politički nekorektan način. Ne uvažavajući dokaze, činjenice, svjedoke. U toj težnji za izjednačavanjem krivnje, a što je miljama  daleko od povijesti kao znanstvene discipline, dolazi do relativizacije žrtve i agresora. No,  mnogima je to i  konačni cilj.

Ako se pogleda dio udžbenika povijesti ispada da djecu učimo da se gotovo  opravdavaju za to što je Hrvatska samostalna i neovisna, kao i za pobjedu u Domovinskom ratu. Još postoje autori koji se Domovinski rat boje nazvati osloboditeljskim, što on po svom karakteru je. Ili se boje Srbe koji su napali i okupirali Hrvatsku nazvati četnicima, iako su se oni sami devedesetih, a mnogi i  danas, sami deklarirali kao četnici.

akođer, dio autora se boji, ili ne želi, srbijansku agresiju nazvati tim riječima, odnosno okupacijom unatoč činjenici da je isključivo tako nazivaju brojni dokumenti UN-a.

Na primjer, u dijelu školskih udžbenika koristi se termin „stavljanje pod kontrolu“ a u  dokumentu UN-a, u dijelu o proglašenju tzv. SAO Krajine, koristi se termin – okupacija. Ili, to što se u dijelu udžbenika spominje masovni odlazak Srba nakon Oluje, no prešućuje se poziv predsjednika Tuđmana da ostanu u Hrvatskoj kao i Zakon o oprostu. Treba li uopće naglašavati da je dio sadržaja (i nazivlja) u udžbenicima u suprotnosti s Deklaracijom o Domovinskom ratu?!

Najskandaloznije je, pak, to što se omogućilo da se u Republici Hrvatskoj u školama koje pohađaju djeca srpske nacionalne manjine sluša nastava povijesti koja je prilagođena za njihove uši. U tu je svrhu legalizirana i u obrazovni sustav u RH ubačena povijesna krivotvorina.

O čemu je riječ najpreciznije govori izjava SDSS-ovca Vojislava Stanimirovića koji se i danas diči svojom ulogom u vladi tzv. SAO Krajine i ulogom u zločinima u Vukovaru:

„Naša djeca uče prema hrvatskim nastavnim programima, ali mi imamo svoje udžbenike i izučavamo noviju povijest na naš način, drukčiji nego u hrvatskim knjigama. Izostavili smo poglavlje o Domovinskom ratu jer i dalje smatramo da je to bio građanski rat.

Međutim, Hrvati u Vojvodini, a tek je četiri posto učenika hrvatske nacionalnosti koji se usuđuju pohađati nastavu na hrvatskom jeziku, također moraju učiti krivotvorenu povijest.

Kad je riječ o Republici Hrvatskoj, vrijeme je da se spomenutoj selektivnoj primjeni zakona i selektivnom tumačenju znanosti napokon i jednom zauvijek stane na kraj.

Foto: Bitka za Vukovar


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Selak Raspudić otkrila zašto nije kupila kartu za Thompsona

Kandidatkinja za zagrebačku gradonačelnicu Marija Selak Raspudić gostovala je kod Mojmire Pastorčić u RTL Direktu. (više…)

25 minuta prije

Hrvatska vojska na granici s Mađarskom, razlog je ozbiljan

Zbog zaraze slinavke i šapa koji su poharali farme u Mađarskoj i Slovačkoj na hrvatskim…

13 sati prije

Mladoženja umro na momačkoj večeri: “Olivere moj…”

Muškarac iz Velike Britanije, Oliver Holroyd (29), otputovao je u španjolski grad Benidorm, omiljeno odredište partijanera,…

14 sati prije