Brodarskom institutu prijeti i stečaj i to radi 10 milijuna kuna. Radi usporedbe, unatoč solidnim ugovorima i sklopljenim poslovima 106 vrhunskih inženjera moglo bi ostati bez posla, a Hrvatska izgubiti jednu strateški važnu ustanovu – zbog duga koji je nešto manji nego polovica cijene 12 luksuznih automobila, a koje će voziti menadžeri Hrvatske pošte.
Prvi potez nove uprave Hrvatske pošte, izvještavaju mediji ovih dana, jest oglašavanje javne nabave za nabavu 213 novih automobila ukupne vrijednosti od čak 105 milijuna kuna. Iako je mahom riječ o nabavi terenskih vozila, među njima se skrila i nabava 12 limuzina.
Baš za te limuzine, koje su u natječajnoj dokumentaciji posebno specificirane (prvih šest limuzina moraju imati minimalno 150 konjskih snaga, s automatskim mjenjačem, lakometalnim naplacima, Xenon svjetlima te obavezne metalik crne boje, a za drugih šest bilo bi poželjno da su istih karakteristika ali metalik srebrne boje te nešto drukčije dužine, visine i širine), Hrvatska pošta će izdvojiti 4,3 milijuna kuna. Ili, 358 tisuća kuna po limuzini. Limuzine su namijenjene za menadžment, pojasnili su u Hrvatskim poštama.
U Brodarskom institutu se ne mogu pohvaliti luksuznim automobilima, ali mogu činjenicom da rade Rolls Royce.
U Hrvatskim vodama, pak, novi zamjenik direktora Krešimir Nevistić, također izvještavaju mediji, odmah je po imenovanju zatražio i na korištenje dobio službeni automobil marke volvo XC60. Taj luksuzni terenac, doduše, već je bio dio voznog parka Hrvatskih voda. No, nije bio previše korišten pa su ga namjeravali vratiti auto-kući s kojom imaju sklopljen ugovor o leasingu. No, nakon što ga je novi zamjenik zatražio na korištenje, od toga se odustalo.
Mediji izvještavaju i kako tu nije kraj prohtjevima novog zamjenika direktora te kako je zatražio da mu u uredu instaliraju glazbenu liniju jer on ne može raditi u tišini, te kako ga treba svako jutro dočekati košara puna svježeg voća. No, ni to nije sve. Novi zamjenik direktora od Hrvatskih voda traži da mu financiraju doktorski studij koji u Hrvatskoj prosječno košta oko šezdeset tisuća kuna.
Ova dva navedena primjera nisu i jedina. Svakodnevno u medijima čitamo i slušamo kako članovi uprava javnih poduzeća peglaju kartice u luksuznim restoranima naručujući najfinija jela.
Istodobno, dugogodišnja kriza u Brodarskom institutu posljednjih je mjeseci eskalirala. Brodarski institut je 65 godina star i jedini institut takve vrste u Hrvatskoj, a i u ovom dijelu Europe opremljenom izuzetno skupim hidrodinamičkim, hidrauličkim drugim specijalističkim laboratorijima. U njima rade timovi specijalista s multidisciplinarnim vještinama i kompetencijama iz domene tehnike, a riječ je o stručnjacima i znanstvenicima iz područja brodogradnje, brodostrojarstva, zelenih tehnologija i zaštite okoliša, strojarstva, elektrotehnike, kemijskog inženjerstva, fizike, metalurgije, industrijskog dizajna, i drugih specijalnosti.
Moglo bi se reći da je Brodarski institut kao centar izvrsnosti hrvatska dodana vrijednost, svojevrsna nadogradnja koja može kvalitetno podupirati domaću industriju i isto tako kvalitetno izvoziti svoja znanja radom za strane partnere.
No, Brodarski institut propada. Zbog blokade računa radnicima nisu isplaćene tri plaće, a poslovi i projekti stoje na čekanju jer sva zarada odlazi na otplatu skupog kredita umjesto za potrebne materijale. Nije ta situacija od jučer i nije sadašnja vlada krivac za tu situaciju traje godinama. Dapače, sadašnja Vlada pokazuje iznimnu dobru volju da se Brodarski i sve ono što on predstavlja – spasi. Posebice 106 radnih mjesta iznimno visokoobrazovanih ljudi. No, dovoljno je strašno to što su neke ranije vlade dopustile da jedna takva ustanova dođe u jako lošu situaciju s neizvjesnim ishodom.
Brodarskom institutu prijeti i stečaj i to radi 10 milijuna kuna. Radi usporedbe, unatoč solidnim ugovorima i sklopljenim poslovima 106 vrhunskih inženjera moglo bi ostati bez posla, a Hrvatska izgubiti jednu strateški važnu ustanovu – zbog duga koji je nešto manji nego polovica cijene 12 luksuznih automobila, a koje će voziti menadžeri Hrvatske pošte. Treba li posebno isticati koliko je takvih menadžera i takvih automobila u državi?!
Uostalom, treba li reći da u Hrvatskoj ima i previše javnih poduzeća čije uprave koriste sve moguće blagodati visokog položaja (od visokih plaća, luksuznih automobila, službenih kartica pa i bonusa) iako su im ostvareni poslovni rezultati sve samo ne dobri?!
I ovo nije sve skupa pitanje demagogije već činjenice da treba već jednom prestati iživljavanje nad javnim financijama. Gospoda koja su menadžeri neka luksuz prakticiraju o svom trošku, neka sami sebi kupuju luksuzne automobile ili nađu sponzore koji će u njih biti spremni uložiti i platiti im dodatna usavršavanja i doktorske studije. Jer, Hrvatska je godinama osiromašivana zbog takvih. Malo po malo. I danas smo tu gdje jesmo. S masovnim iseljavanjem mahom mladih, ali i ljudi srednjih godina. S masovnih odlaskom visokoobrazovanih ljudi i stručnjaka koji radije u inozemstvo odlaze raditi i na lošija radna mjesta jer i tako mogu živjeti puno dostojanstvenije nego u Hrvatskoj. I tako će biti dok god ne počnemo cijeniti rad i kvalitetu.
Foto:Novilist