Tragom usporedbi cijena u njemačkom i hrvatskom DM-u koje su izazvale burne reakcije u javnosti, stručnjaci HNB-a su otkrili kako je u Hrvatskoj jeftinije kupovati nego u Italiji, Sloveniji i Austriji. No, ističu da to nisu reprezentativne usporedbe koje bi govorile o stvarnim razlikama u kupovnoj moći
I ministar financija Marko Primorac protekloga tjedna je komentirao razlike u cijenama, poručivši da “ispada da su u Hrvatskoj ti proizvodi skuplji za pet do 70 posto, što je katastrofa”.
“To je doista tragično. Neprimjereno je poreznu politiku stavljati u taj kontekst, kao čimbenik koji pridonosi tim razlikama. Od svih ovih proizvoda koje sam ovdje vidio na brzinu, u Hrvatskoj porez na dodanu vrijednost na suhe šljive, maslinovo ulje i dječju hranu iznosi pet posto. Porez na dodanu vrijednost u Njemačkoj na te proizvode iznosi sedam posto, a na neke čak 19 posto”, poručio je Primorac dodavši da da je u Hrvatskoj rad jeftiniji, a cijene energenata i ostalih ulaznih troškova niže.
Plaćaju li hrvatski kupci više cijene istih proizvoda u odnosu na druge članice Europske unije istražili su stručnjaci Hrvatske narodne banke koji su proučavali cijene svih artikala s internetskih prodavaonica lanca drogerija DM-a u Hrvatskoj, Njemačkoj, Italiji, Austriji i Sloveniji.
Zaključak: Roba široke potrošnje u trgovačkim lancima ipak nije tako skupa u Hrvatskoj kad se usporedi s drugim zemljama Europske unije.
Od ukupno 15.560 proizvoda ponuđenih u hrvatskom DM-u, u njemačkom je pronađeno 4370 istih artikla, u talijanskom 3308, u austrijskom 4801 i slovenskom 6389 proizvoda.
Njemačka jeftinija
Usporedba pokazuje da je DM u Hrvatskoj u prosjeku jeftiniji nego u Italiji za sedam posto, Austriji za 1,6 posto i Sloveniji za 2,4 posto. No, DM u Njemačkoj ima u prosjeku niže cijene od podružnica u svim promatranim zemljama, pa tako i u odnosu na Hrvatskoj, od koje je u prosjeku jeftiniji za 16 posto.
Njemačka, koja je matična zemlja DM-a, u prosjeku je za 18,3 posto jeftinija od Italije, za 13,9 posto od Austrije te za 12,1 posto od Slovenije.
“Visoka gustoća naseljenosti omogućava učinkovitiji logistički sustav i manje relativne troškove distribucije. Primjerice, u Njemačkoj na 100.00 stanovnika prosječno dolazi oko 2,5 poslovnica DM-a, a u Hrvatskoj oko 4,5.
Snažna konkurencija na njemačkom tržištu, uz brojne trgovačke lance i veliki promet DM-a u Njemačkoj koji omogućuje ekonomiju obujma, dodatno potiče održavanje niskih cijena. Razlike u PDV-u također pridonose povoljnijim cijenama jer opća stopa PDV-a u Njemačkoj iznosi 19, a u Hrvatskoj 25 posto.
Konačno, njemački su kupci poznati po sklonosti proizvodima s pristupačnim cijenama i diskontnoj kupnji, te im je potražnja cjenovno elastičnija, što dodatno jača konkurenciju između trgovaca”, ističu HNB-ovi analitičari.
Službeni podaci Eurostata koji uspoređuju cijene u Hrvatskoj i drugim članicama EU-a za sva dobra i usluge pokazuju da su cijene u Hrvatskoj u prosjeku i dalje niže nego u razvijenijim članicama EU-a – prosječna razina cijena u Hrvatskoj lani je iznosila oko 72 posto EU prosjeka, navode u HNB-u.
Promatraju li se pojedine kategorije, Hrvatska ima nešto višu razinu cijena u kategoriji komunikacija, koja je oko 110 posto prosjeka EU-a, te u kategoriji hrane i bezalkoholnih pića, gdje cijene iznose 101 posto prosjeka EU-a.
“Hrvatska ima niže cijene u kategoriji stanovanja, vode, električne energije, plina i drugih goriva, gdje razina cijena iznosi oko 46 posto prosjeka EU-a.
Stoga parcijalne analize cjenovnih razlika treba uzeti s nužnom dozom opreza – iako su informativni, prikazani cjenovni diferencijali i dalje rasvjetljuju cijene tek ograničenog segmenta potrošačke košarice”, navodi se u analizi HNB-a.
D.M. /Foto DM