Ryanair tijekom iduće tri godine u Zagreb planira dovesti dva do tri milijuna putnika, a zagrebačku bazu otvara ranije od plana zbog velikog interesa i potražnje, rekao je za Hinu komercijalni direktor te kompanije Jason McGuinness.
McGuinness kaže da je Ryanair zagrebačku bazu odlučio otvoriti dva mjeseca ranije od prvotno planiranog zbog velikog broja rezervacija i zahtjevima iz Zagreba, ali i velike potražnje za letovima prema Zagrebu.
U zagrebačkoj bazi, koju otvaraju krajem srpnja, Ryanair će do kraja kolovoza imati jedan zrakoplov, a drugi planira uvesti u rujnu, kaže McGuinness.
Otkriva i da prateći potražnju tvrtka razmatra i mogućnost uvođenja trećeg zrakoplova tijekom zime, ako rezervacije pokažu dobre rezultate, jer za Zagreb planira letove cijele godine i već ima isplaniranih 14 destinacija iz Zagreba od studenog ove godine, a do ljeta 2022. oko 30.
“Neću vam dati podatke o rezervacijama po pojedinim rutama, ali ću ponoviti ono što sam naglasio i na konferenciji za medije krajem ožujka kada smo najavili dolazak: Zagreb je godinama bio podzastupljen. Primjerice, Zagreb i Dublin su gradovi slične veličine, ali je Zagreb prije dolaska Ryanaira imao letove za 38 destinacija, a Dublin za oko 200., a Zagreb je puno ljepši i zanimljiviji od Dublina”, odgovara McGuinness na pitanje o stanju rezervacija i prodaje letova za Zagreb.
Iznenađenje stanjem bukinga
Kaže da je i iznenađen bukingom iz Zagreba, iako su očekivanja ove godine još uvjetovana pandemijom i ograničenjima za putovanja, te dodaje da je trenutno za letove za ovo ljeto velika konkurencija za sunčane destinacije poput Španjolske, Portugala, Italije, Grčke i Hrvatske.
Dodaje da Ryanair promet prema Zagrebu neće ostvariti samo ‘zagrebačkim’ zrakoplovima jer ima 450 zrakoplova i za Zagreb može letjeti i iz ostalih 80 baza po cijeloj Europi.
Na pitanje koliko dugo namjeravaju imati bazu u Zagrebu, odgovara da u Zagrebu tvrtka vidi velik potencijal te da će se posvetiti i svom i rastu zagrebačke zračne luke.
“Pratit ćemo razvoj događanja i odlučivati o rutama, pri čemu su troškovi jedna od glavnih točaka u našim odlukama. Mi smo kompanija s najnižom niskotarifnom cijenom u Europi, i takvi smo upravo zbog naše prvenstvene orijentacije prema troškovima. S partnerima radimo na efikasnoj operativnosti i upravo su troškovi ti koji određuju naše daljnje odluke”, kaže McGuinness.
Zapošljavanje 60-ak radnika u bazi u Zagrebu
Kako su ranije najavili da će im u bazi u Zagrebu trebati 60-ak radnika, McGuinness objašnjava da za svaki zrakoplov trebaju oko 30 ljudi koji će ga opsluživati, počev od pilota i kabinskog osoblja do inženjera i podrške.
Na pitanje hoće li te zaposlenike tražiti na lokalnom tržištu ili će ih dovesti iz drugih zemalja, kaže da već imaju dosta pilota i kabinskog osoblja iz Hrvatske, ali i puno ljudi koji bi željeli živjeti u Hrvatskoj jer im odgovara klima.
“Radimo u 40-ak zemalja na 230 zračnih luka i imamo radnike raznih nacionalnosti. Tako primjerice u našoj bazi u Dublinu rade pripadnici 30-ak nacionalnosti. U Zagrebu i Zadru, gdje ćemo također imati ovog ljeta bazu, radit će ljudi iz Zagreba i Zadra, ali moguće i iz drugih zemalja koji u Hrvatskoj žele živjeti i raditi”, kaže McGuinness.
Osim što će sami zapošljavati, ističe da ne treba zaboraviti i indirektne poslove koje donose njihovi letovi na neku destinaciju odnosno koristi koje od putnika imaju taksi službe, autobusi, ugostiteljstvo, hoteli i drugi.
Slična je situacija i sa Zadrom, gdje će u bazi tijekom ljetne sezone ove godine imati dva zrakoplova, za što, kao i u Zagrebu, investiraju 200 milijuna eura.
Investicije u nove rute, baze i zrakoplove bez pomoći države i fondova
Na pitanje kako će to investirati s obzirom na gubitke koje, kao i mnoge druge kompanije imaju u pandemiji, McGuinness kaže da to treba “staviti u kontekst”.
“U protekla dva mjeseca Ryanair je otvorio deset novih baza u Parizu, Veneciji, na grčkim otocima, u Danskoj, u Rigi u Latviji te na stockholmskom Arlandu. Znate da smo najjača kompanija u Europi, a ne dobivamo pomoć od države i iz fondova, kao što je to slučaj s drugim kompanijama, pa i hrvatskim Croatia Airlinesom. Mi ne dobivamo takve pomoći, a imamo najjaču bilancu u Europi i pripojili smo najjače zračne kompanije. Jedina smo europska kompanija koja je ostvarila i rast u zračnom prometu tijekom nekoliko godina. Vidimo da je primjerice Croatia Airlines odgodio nabavu novih zrakoplova, dok Ryanair ima potvrđene narudžbe za 210 novih zrakoplova tipa Boeing 200, koji su najjači u toj klasi”, odgovara McGuinness.
U vezi kupnje novih zrakoplova kaže da će ih preuzeti u iduće četiri godine, čime će flotu povećati na više od 600 zrakoplova, kojima planiraju godišnje prevoziti oko 200 milijuna putnika.
Kako bi do toga došli i nadvladali pandemijske i druge izazove trenutno surađuju, kako kaže, s partnerima diljem Europe na iznalaženju mogućnosti oporavka, što smatra vrlo važnim.
U Hrvatskoj u 15 godina oko 5 milijuna putnika
“To radimo i u Hrvatskoj, u koju letimo od 2006., što znači da ove godine imamo i 15. obljetnicu, tijekom kojih smo u i iz Hrvatske prevezli oko pet milijuna putnika s čime smo jako zadovoljni. Znamo i koliko je turizam važan hrvatskom gospodarstvu i da čini oko 20 posto nacionalnog BDP-a te u suradnji sa zračnim lukama u Zagrebu i Zadru i drugima donosimo i investicije. To smatramo ispravnim putem kojim u ovom trenutku možemo pomoći u oporavku prometa”, kaže komercijalni direktor Ryanaira.
Osim za Zadar i Zagreb, ovog ljeta letjet će i za Pulu, odnosno prema Hrvatskoj će imati 58 ruta, od kojih je 33 novih.
Par ruta ima i prema Dubrovniku i Splitu, no kako su pristojbe u zračnim lukama u tim gradovima za njih previsoke kaže da razgovaraju s partnerima o daljnjim uvjetima, ali i da je mala vjerojatnost za postizanje dogovora.
Dogovori uvijek mogu biti bolji
Na pitanje jesu li zadovoljni dogovorom postignutim sa zagrebačkom zračnom lukom kaže samo da “dogovori uvijek mogu biti i bolji”, da su posvećeni Zagrebu, ali i da im je u fokusu uvijek cijena.
“Ryanair je dosta oportunistička kompanija i ima dosta mjesta u koja ne letimo i ljudi pitaju zašto. Prema našim uvjetima, imamo mnogo mjesta na koja bismo mogli smjestiti svoje kapacitete i gdje je za nas tržišna praznina, a jedno od tih je bio i Zagreb. Sretan sam što smo postigli dogovor i što ćemo letjeti u Zagreb i tu postaviti svoju bazu ranije od predviđenog”, iznosi McGuinness.
Poslovanje u regiji bliže Hrvatskoj
U regiji bliže Hrvatskoj također ove godine uvode novosti, poput dva leta za Tuzlu u Bosni i Hercegovini, a posluju još i u Banja Luci te u Podgorici u Crnoj Gori i Nišu u Srbiji.
Poslovanjem na području Balkana su zadovoljni i nadaju se da će i tu nastaviti s rastom, dok najveću bazu bliže Hrvatskoj, i inače najveću, imaju u Italiji sa 70 zrakoplova.
Posluju i u Mađarskoj, u Grčkoj, Izraelu i Cipru.
Niskotarifni model poslovanja jedini pogodan za zračne prijevoznike
O poslovanju kao niskotarifnog prijevoznika McGuinness kaže da je samo jedan model pogodan za zrakoplovne prijevoznike i dobro poslovanje, a to je niska cijena.
“Ponavljam da smo najjača zrakoplovna kompanija u Europi i da za naše investicije, uključujući i kupnju novih zrakoplova, ne primamo državne potpore, što držimo iznimno važnim u situaciji kada su kompanije širom Europe primile oko 30 milijardi eura potpora od početka pandemije. To je nelegalno i stvarno nevjerojatno. Mi zbog toga i apeliramo i izazivamo, jer ta situacija može razoriti tržište, što je loše i za potrošače, a može uništiti i konkurenciju. Nastavit ćemo se boriti za potrošače širom Europe i ‘izazivati’ sve ove nelegalne radnje na sudovima u cijeloj Europi”, komentira McGuiness.
Unatoč svemu i za razliku od mnogih kompanija koje su primili potpore, njihove cijene ostaju, kako ističe, iznimno niske u cijeloj Europi.
Na pitanje o vlasnicima Ryanaira navodi da su javna kompanija izlistana na Londonskoj, Dublinskoj i New Yorškoj burzi, koja ima mnoge dioničare širom svijeta, najvećim dijelom velike institucionalne fondove, ustanove i druge.
Sigurnost zrakoplova neupitna, a covid putovnice dobra ideja
Za letove i putovanja njihovim zrakoplovima u vrijeme pandemije kaže da su u svakom smislu sigurna, pa i tako zdravstveno, jer im je sigurnost prioritet.
“Zrakoplovi se dezinficiraju svakih 24 sata, svi koji se moraju nalaziti oko i u zrakoplovu paze na zdravstvene mjere sigurnosti u skladu s međunarodnim pravilima, a kvaliteta zraka u zrakoplovu je kao u operacijskoj sali. S obzirom na to, mogu se rezervirati sva raspoloživa sjedala u zrakoplovu, a putnici i osoblje moraju nositi maske”, naglašava McGuinness.
Dobrom idejom smatra i EU covid putovnice, koje će ljudima od ovog ljeta olakšati putovanja, a Ryanair je već napravio i svoju tzv. covid wallet ili putovnicu, u koju se mogu unijeti svi potrebni podaci putem aplikacije i web stranice o testiranju, dokazu cijepljenja i slično.
Neprimjerene žalbe Croatia Airlinesa
Zatražen da komentira žalbe Croatia Airlinesa da će ih “istisnuti s nekih njihovih ruta”, McGuinness kaže da je neprimjereno da se uopće žale, jer su “primili milijune eura”, po njegovoj ocjeni, nelegalne državne potpore.
“Činjenica je da u protekle četiri godine Croatia Airlines nije ostvarila rast i dobit. Ryanair će ukupno ove godine u Zagreb dovesti 14 novih ruta, a Croatia Airlines ih je u protekle četiri godine dovela tri. Mislimo da Croatia Airlines mora ponovno napraviti svoju domaću zadaću i nove izračune”, komentira McGuiness.
Na pitanje jeli im Croatia Airlines konkurencija u Hrvatskoj i kako se općenito nose s konkurentima, ponavlja da posluju u 40 zemalja, uz zaključak da konkurenciju smatraju uvijek dobrom za potrošače, zračne luke i za Ryanair, pa tako i za Hrvatsku, Zagreb, njegovu zračnu luku i Zagrepčane.
Hina/Foto:press
Hrvatski premijer Andrej Plenković telefonski je razgovarao s izabranim američkim predsjednikom Donaldom Trumpom, kojem je…
Dvojici Hrvata osuđenima prema zakonima koji su zabranjivali nacističke simbole, poništene su osuđujuće presude nakon…
Bivši ministar zdravstva Vili Beroš pušten je iz Remetinca te će se braniti sa slobode. Na izlasku je…
Komentiraj