Gradnja novog mosta na Savi kod Gradiške koji će povezati Hrvatsku s Bosnom i Hercegovinom počinje ovog tjedna, najavio je direktor tvrtke “Autoceste Republike Srpske” Dušan Topić kako ga u utorak citiraju lokalni mediji.
Novi most gradit će se na području naselja Gornji Varoš, oko četiri kilometara uzvodno od postojećeg mosta.
Topić je za banjolučki list “Glas Srpske” kazao kako je svečanost na kojoj će se obilježiti početak radova na ovom važnom infrastrukturnom projektu zakazana za petak a dolazak je uz ostale dužnosnike najavila i Violeta Bulc, europska povjerenica za transport.
“To pokazuje i njihovu (EU) potporu gradnji mosta na Savi”, kazao je Topić.
Novi most bit će izgrađen na trasi autoceste koja od granice s BiH vodi ka Banjoj Luci odnosno Doboju.
Njegovom gradnjom otklonit će se sadašnje usko grlo koje u međudržavnom graničnom prometu predstavlja stari most koji sada sva vozila usmjerava kroz centar Gradiške na bosanskohercegovačkoj obali Save pa su tamo redovita zagušenja u prometu.
Na bosanskohercegovačkoj strani granice već je izgrađen i novi carinski terminal ( na naslovnoj fotografiji) no on neće imati uporabnu vrijednost sve do izgradnje mosta što se očekuje u razdoblju od 30 mjeseci.
Novi most na Savi zajednički je projekt Hrvatske i BiH a gradit će ga konzorcij kojega čine “Đuro Đaković- montaža” i “Zagreb-montaža” te “Integral inženjering” iz Laktaša.
Gradnja će stajati 23,49 milijuna eura a projekt predviđa da na hrvatskoj strani bude izgrađena i nova prometnica koja će biti poveznica s autocastom Zagreb-Lipovac.
Osim mosta Hrvatka će izgraditi i dionicu Okučani – granica BiH, dužine oko 9,5 kilometara, osim mosta obuhvaća i gradnju četvero-tračne ceste od postojećeg cestarinskog prolaza Okučani na autocesti A3 Bregana – Zagreb – Lipovac do mosta preko Save, uključujući i most preko Struga, gradnju novoga graničnog prijelaza te novog čvorišta Novi Varoš sa spojnom cestom.
U proračunu HC-a za ovu godinu za dionicu je predviđeno 2,14 milijuna kuna i to za zemljište 700.000 kuna te za projektiranje 1,44 milijuna kuna. Procjenjuje se da će gradnja dionice Okučani – Stara Gradiška stajati oko 40 milijuna eura.
Kada bude izgrađen novi most on će značiti uspostavu najbrže i najkraće cestovne veze od Zagreba prema Banjoj Luci ali i Sarajevu autocestom koja je izgrađena do Doboja a bit će povezana s autocestom na koridoru V c koja treba povezati Budimpeštu i Ploče.
Most je u dužine 462 i širine 22,6 metara. Imat će četiri prometna traka od kojih će svaki biti širok 3,75 metara. Glavni rasponski sklop preko rijeke i poplavnog dijela obale je čelični sandučasti nosač s tri raspona od kojih je onaj središnji, preko plovnog korita rijeke Save, dug 170 metara.
Minimalna širina plovnog gabarita ispod mosta je 91 metar. Stupovi središnjeg sklopa su puni, armiranobetonski, visine 13, odnosno 18 metara. Temeljenje će biti na pilotima.
Kad novi most bude sagrađen ambiciozna procjena je da će za desetak godina preko novog mosta prelaziti čak 28 tisuća vozila dnevno.
M. Marković/Foto:Hac