Kategorije Premium sadržaj

Dok Riječani sanjaju Tita, Splićanin obnavlja carsku ‘Istranku’ i slavnu hrvatsku pomorsku tradiciju

Širi dalje

Riječka kulturna scena ni ne krije koliko im titoizam leži na srcu. Dok Rijeka obnovom Titove jahte „Galebom“ i planiranom instalacijom crvene zvijezde na jedan od gradskih nebodera, obavlja jugoslavensku socijalističku prošlost i rade antitezu povijesti, saborski zastupnik i šef splitskog HDZ-a, Petar Škorić udara takte prema obnovi jedinog preostalog broda Austrougarske monarhije, slavne „Istranke“.



Škorić je, naime, nedavno okupio HDZ-ove parlamentarce s područja Dalmacije i Kvarnera te pokrenuo inicijativu za otkup i obnovu jedinog preostalog austrougarskog broda.

Za one koje ne znaju, „Istranka“ je izgrađena 1896. godine u Trstu kao carska jahta obitelji Habsburg. Cijeli svoj život provela je u Jadranu, na hrvatskoj obali, u hrvatskim lukama (uglavnom u Splitu), pod brigom hrvatskim mornara i kapetana. Na ovom brodu Franjo Ferdinand i njemački car Vilim dogovorili su manevre austrougarske vojske prema Srbiji. Neki povjesničari su mišljenja da je upravo tim razgovorima pao konačni dogovor za napad na Srbiju. 1914. nakon atentata u Sarajevu, mrtva tijela nadvojvode Franje Ferdinanda i njegove supruge Sofije upravo su ovim brodom prevezena od Metkovića do otvorenog mora.

Malo je poznato da je na „Istranci“ prvi put u Europi upotrebljena radio-telegrafija na moru.

Nakon otpusta iz vojske umirovljeničke dane provela je na splitskoj Rivi kao brod-restoran “Union-Dalmacije”. Početkom devedesetih brod kupuje nekolicina splitskih poduzetnika koji su ga poslije, znajući da se radi o hrvatskom kulturnom dobru, prodali talijanskom parlamentarcu, danas pokojnom Gianfrancu Cozziju.

Bijaše ovaj brod i zapovjedni brod ratnih mornarica dviju Jugoslavija, a dakle kasnije prelazi u privatne ruke i kroz labirnit raznih oklonosti danas stoji uz obalu ribarske luke u Brižinama, samo očuvanog željeznog trupa. Ukratko, riječ je o brodu od prvorazrednog svjetskog značaja i to je prepoznao Škorić koji svojim potezima podiže rampu prema obnovi carske jahte, tom vrhunskom simbolu srednje Europe.

Predvodnik Škorić

Uz potpise kolega iz Sabora Škorić je uputio pismo Ministarstvu kulture, kao i Ministarstvu vanjskih poslova te Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, da se što prije uključe u spašavanje broda. Ideja je brod otkupiti od talijanskih vlasnika koji nikada nisu pokazali brigu za svoje vlasništvo. Sve dosadašnje operacije vađenja iz mora i očuvanja snosile su institucije hrvatske države. Brod se nalazi na popisu kulturnih dobara RH i kao takav ne smije napuštati Hrvatsku.

Neslužbeno, ali pouzdano, barata se informacijom da su vlasnici voljni prodati brod za manje od 100-tinjak tisuća eura.

No, ta bi cifra u finalu mogla biti mnogo manja kada bi se odbila sva ona sredstva koje su hrvatske institucije proteklih godina uložile u razne akcije spašavanja broda. Da je pravo vrijeme za djelovanje prepoznao je upravo Škorić koji se u daljnjem razvoju događaja može prometnuti u glavnog arhitekta obnove plovila europskog i svjetskoj značaja.

Osim Škorića inicijativu otkupa i obnove potpisuju i Ante Bačić, Antun kliman, Tomislav Klarić, Martin Baričević, Lovro Kuščević, Ante Sanader, Branko Bačić, Davor lončar i Ivan Šipić.

Dok riječki kulturnjaci, izgleda, boluju od kolektivne povijesne migrene, neki drugi spašavaju brod koji istinski predstavlja ono što je Hrvatska oduvijek bila; uljuđena država srednjoeuropskog kulturnog kruga, s jakom pomorskom orijentacijom, koja poštuje srednjoeuropske narode s kojima je dijelila povijest te danas s njima gradi europsku budućnost na osnovama nacionalnog samopoštovanja. Onaj tko to ne vidi, pati od ozbiljne kratkovidosti na granici slijepila.

Protokolarni brod Europske komisije

Obnova „Istranke“ s razlogom može biti i projekt europskog značaja, jer sličnog broda, takve povijesne važnosti i karizme, u Europi jednostavno – nema. Doista ne bi bilo teško u nekoj bliskoj budućnosti zamisliti kako čelnici Europske komisije plove na obnovljenoj „Istranci“ i dive se ljepotama hrvatske obale i otoka.

Zašto ne bi taj brod, s hrvatskim barjakom na krmi, sutra bio i dio protokola Europske komisije? Zašto ne? Ima i više nego dovoljno atributa za to. Na nama je da odradimo zadaću.

Izuzetna inicijativa HDZ-ovih parlamentaraca brzo je dobila odgovor resorne ministrice Nine Obuljen Koržinek koja je dala podršku otkupu i obnovi broda.

Ministrica poziva i na zajedničku koordinaciju nadležnih tijela kako bi se iznašlo rješenje za otkup i osiguralo sufinanciranje programa broda. Čekamo odgovore ministra mora Olega Butkovića i šefa naše diplomacije Gordana Grlića Radmana.

Treba djelovati brzo, jer „Istranka“ propada. Trup je još uvijek u relativno dobrom stanju, ali do kada. Da se ne bismo doveli u situaciju da je više ne bi bilo moguće obnoviti. Neki pisani izvori kazuju da je početkom 2000-tih, jedan jaki SDP-ov političar iz Rijeke vodio pregovore sa talijanskim političarima da se „Istranku“ prepusti Talijanima koji su zamislili izložiti je u jednom pomorsku muzeju na sjeveru Italije.

Intervencijom tada čelnih ljudi Hrvatskog pomorskog muzeja iz Splita u zadnji je čas spriječena prljava rabota i tegljenje broda u Italiju. Split oduvijek pripada onim europskim gradovima čiju su luku resili neki od najljepših povijesnih brodova.

Škorićevom inicijativom „Istranka“ konačno dobiva jake saveznike.

M.Marković/ Foto:press

 


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Vili Beroš izašao iz pritvora. “Nije bilo ugodno. Ovo je šok za mene!”

Bivši ministar zdravstva Vili Beroš pušten je iz Remetinca te će se braniti sa slobode. Na izlasku je…

4 sata prije

Vučić nakon tučnjave u Skupštini: “Žuti lopovi hoće rat …”

Predsjednik  Srbije Aleksandar Vučić oglasio se videom objavljenom na Instagramu nakon što je u parlamentu…

4 sata prije

Bulj zabrinut zbog šutnje Milanovića: “Heroj sa Zrinjevca” sakrio se kao mala pudlica

Predsjednički kandidat MOST-a Miro Bulj u ponedjeljak je u Splitu ponovno pozvao premijera Andreja Plenkovića i…

5 sati prije