Dana 15. listopada 2024. objavljeni su dugo očekivani rezultati popisa stanovništva Crne Gore iz 2023. po narodnosnoj, vjerskoj i jezičnoj pripadnosti, i na razini države i po općinama. Po rezultatima toga popisa Crna Gora ima 623 633 stanovnika, 1663 manje nego prije 12 godina.
Izneseni su podatci kako u Crnoj Gori živi 41,12 % Crnogoraca (bilo ih je 44,98 % godine 2011.), 32,93 % Srba (bilo ih je 28,73 % godine 2011.), 9,45 % Bošnjaka (bilo ih je 8,65 % godine 2011.), 4,97 % Albanaca (bilo ih je 4,91 %), 2,06 % Rusa (bilo ih je 0,15 % godine 2011.), 1,63 % Muslimana (bilo ih je 3,31 % godine 2011.), 0,90 % Roma (bilo ih je 1,01 % godine 2011.), 0,83 % Hrvata (bilo ih je 0,97 % godine 2011.) itd.
U odnosu na 2011. smanjio se udio Crnogoraca, Roma i Hrvata, povećao (ali ne ipak u onome omjeru u kojemu se očekivalo) broj Srba, a eksponencijalno je porastao broj Rusa (bilo ih je tek 0,15 % godine 2011.; danas ih je najviše u Budvi, čak 13,62 %) i Ukrajinaca (njih je 0,50 %, a 2011. gotovo da ih nije ni bilo).
Po nekim procjenama Rusa i Ukrajinaca ima oko 90 000 u crnogorskim primorskim općinama, a i stvaran je udio Turaka znatno veći od 0,29 %, koliko ih je popisano, tako da, slično kao u Hrvatskoj, u Crnoj Gori službena statistika još ne bilježi razmjere zamjene stanovništva koja je u tijeku. Udio je Bošnjaka ponešto porastao, ali se Muslimana smanjio, tako da je Bošnjaka i Muslimana u zbroju manje nego 2011.
Smanjio se broj pravoslavaca
U Crnoj Gori ujedno živi 71,10 % pravoslavaca (bilo ih je 74,24 % godine 2011.), 19,99 % muslimana (bilo ih je 17,74 % godine 2011.) i 3,27 % katolika (bilo ih je 3,54 %), iz čega je razvidno da se ukupan udio kršćana ponešto smanjio, a muslimana povećao.
Najzastupljeniji je materinski jezik srpski, kojim govori 43,18 posto stanovnika Crne Gore (u odnosu na 42,88 % godine 2011.), zatim slijede crnogorski sa zastupljenošću od 34,52 % (u odnosu na 36,97 % godine 2011.), bosanskim (postoji i posebna popisna kategorija bošnjački jezik sa zastupljenošću od 0,33 %) govori 6,97 % crnogorskih državljana (u odnosu na 5,33 % godine 2011.), albanskim 5,25 % (u odnosu na 5,27 % godine 2011.), nepostojećim srpsko-hrvatskim (a zabilježeni su i govornici nepostojećega hrvatsko-srpskoga, crnogorsko-srpskoga, crnogorsko-srpsko-bosansko-hrvatskoga,
jugoslovenskoga i srpsko-crnogorskoga s ukupnim udjelom od 0,74 %) 2,08 %, a 0,28 % stanovnika Crne Gore govori „maternjim“ jezikom, što god to značilo.Jedinstven slučaj u Europi
Hrvatski je kao materinski jezik navelo tek 0,35 % stanovnika Crne Gore (u odnosu na 0,45 % godine 2011.), a zanimljivo je da je, osim što je više govornika srpskoga jezika nego Srba, ujedno više govornika albanskoga jezika nego što je Albanaca (više je i govornika ruskoga nego što je Rusa, ali je znatan udio govornika ruskoga jezika među bjeloruskim i ukrajinskim stanovnicima Crne Gore).
To što u Crnoj Gori živi više pripadnika temeljnoga naroda (dakle, Crnogoraca) nego govornika jezika toga naroda (dakle, crnogorskoga) jedinstven je slučaj u Europi izuzmemo li Bjelorusiju te je pokazatelj previranja unutar samoga crnogorskog korpusa. Međutim, pad udjela Crnogoraca i govornika crnogorskoga jezika nije dramatičan (taj se odnos približno vratio na stanje iz 2003., dakle uoči referenduma za neovisnost) te su državotvorne crnogorske snage dobile prigodu da se stabiliziraju i preslože.
Moglo bi se zaključiti kako Crnogorci i Hrvati imaju jednu zajedničku značajku – činjenicu da unutar vlastite države imaju procrnogorske odnosno prohrvatske medije i stranke. Imaju li Francuska, Njemačka, Slovenija ili Srbija potrebu da neki medij nazovu profrancuskim, pronjemačkim, proslovenskim ili prosrpskim? Naravno da nemaju kad su svi takvi.
Više Hrvata samo u Baru
Hrvatska je zajednica sa zebnjom iščekivala svjesna vlastite malobrojnosti i ranjivosti. Uoči samoga popisa Crnom Gorom su kružili plakati s hrvatskim velikanima koje se prikazivalo kao Srbe iako je dio onih koji su lažno prikazani kao Srbi, usto što su Hrvati, bio izrazito nenaklonjen i Srbima i pravoslavcima. Tijekom popisnih dana Bokom kao da su odjekivale samokritične riječi Srećka Vulovića iz 1892.:
Da smo mi, da su naši župnici, naši učitelji, a nada sve naše matere, onom žilavošću i uztrajnošću izticali hrvatstvo, kako su hrišćani nakon one Vukove „Srbi svi i svuda“ izticali srbstvo, druge bi nam danas ptice pjevale. Hrišćani posrbiše sve, pa i, Bože prosti, samoga Boga na nebu i andjelje oko njega; pak je li se čuditi posljedicama? Jesi li kad slušao hrišćanskoga svećenika propoviedati u crkvi? Ako jesi, bit ćeš zanago čuo, gdje iza svake druge treće rieči umeće: braćo Srbi, naša srbska vjera itd. (…)
Cielomu je svietu poznato, da je svojatanje jedna od glavnih mana srbskoga plemena; to mu je u krvi. Srbin hoće da svojata jezik, običaj, pjesme, vjeru. On ne obire sredstava, ne traži dokaza. Uljudno ga pozdravi dva tri puta, budi mu gdjekad uslužan iz gradjanske snošljivosti u medjusobnom razgovoru, ne odbij mu koju neumjestnu i tebi nepoćudnu tvrdnju, sjutra će te proglasiti Srbinom. Ako to odbiješ, proglasit će te renegatom.
Po rezultatima popisa udio je Hrvata i brojčano i postotno pao u gotovo svim općinama u kojima žive autohtoni Hrvati. Ukupno je u 2023. u Crnoj Gori bilo 5150 Hrvata, 871 manje nego 2011. Na području u kojemu živi starosjedilačka hrvatska zajednica, dakle u bokeljskim općinama, Budvi i Svebarju, po posljednjemu popisu živi 4188 Hrvata, odnosno 752 manje nego 2011.
U apsolutnim je brojkama broj Hrvata u općinama u kojima žive starosjedilački Hrvati porastao tek u Svebarju, gdje je popisano 12 Hrvata više. Po službenim rezultatima u tivatskoj općini žive 1963 Hrvata ili 12,01 % (godine 2011. bilo ih je 2304 ili 16,42 %), u kotorskoj 1304 Hrvata ili 5,73 % (godine 2011. bilo ih je 1553 ili 6,87 %), u hercegnovskoj 511 ili 1,55 % (godine 2011. bilo ih je 662 ili 2,17 %), u barskoj 266 ili 0,58 % (godine 2011. bilo ih je 254 ili 0,60 %), a u budvanskoj 144 ili 0,52 % (godine 2011. bilo ih je 167 ili 0,86 %).
Pritom valja napomenuti kako je popisano i 640 Bokelja koji čine 0,96 % stanovnika Općine Herceg-Novi, 0,93 % Općine Kotor, 0,59 % Općine Tivat i 0,08 % Općine Budva. K tome, u crnogorskim primorskim općinama udio je narodnosno neizjašnjenih znatno iznad crnogorskoga prosjeka od 2,88 % (Herceg-Novi ima 6,48 % neizjašnjenih, Kotor 5,29 %, Tivat 4,31 %, Budva 3,51 %, a Bar 3,23 %), među kojima je i nemali broj Hrvata. U bokeljskim je općinama pao i udio katolika: s 20,45 na 16,49 % u Tivtu, s 11,76 % na 10,12 % u Kotoru te s 4,11 % na 3,52 % u Herceg-Novome. U Baru je udio katolika pao sa 7,24 % na 6,11 %, a u Budvi s 2,25 % na 1,63 %.
Ranjivost Hrvata
Brojčani pad i pad postotnoga udjela Hrvata nije neočekivan s obzirom na jako lošu demografsku strukturu i iseljavanje u Hrvatsku, a bio bi i veći da nije bilo snažne kampanje hrvatskih institucija u Crnoj Gori uz potporu hrvatskih diplomatskih predstavništava u Crnoj Gori (poglavito Generalnoga konzulata u Kotoru), MVEP-a i Središnjega ureda za Hrvate izvan RH.
Istodobno treba imati na umu da se u primorske općine u Crnoj Gori, uz Ruse, Turke i Ukrajince, doselio i velik broj stanovnika Crne Gore iz unutrašnjosti, pa bi, čak i da se broj Hrvata povećao, njihov udio u stanovništvu primorskih općina vjerojatno bio manji. Ipak, da su broj i udio Hrvata mogli biti veći, pokazuje usporedba podataka o broju i udjelu Hrvata i katolika.
Različite vrste pritisaka dovele su do poraznoga podatka da se povećao stupanj nacionalne mimikrije među Hrvatima (poglavito u Budvi i Herceg-Novom) u svim općinama osim u barskoj, s tim da je u Tivtu i Kotoru taj stupanj neznatno porastao, najvjerojatnije stoga što je tu i udio Hrvata najviši, pa se i osjećaju manje ranjivima.
Iako se vjersko i narodnosno ne mora nužno preklapati, po mojoj se slobodnoj procjeni približno 25 % tivatskih, 40 % kotorskih, 50 % hercegnovskih te 60 % budvanskih Hrvata ne izjašnjava Hrvatima iz raznoraznih razloga. U Baru je taj postotak još nepovoljniji, ali je zbog buđenja hrvatske zajednice stanje čak i nešto bolje nego prije 12 godina.
Nužna snažnija potpora hrvatske države
Nakon objave rezultata popisa razvidno je koliko je velik uspjeh Hrvatske građanske inicijative (HGI) u Kotoru, koja je na nedavnim mjesnim izborima osvojila 4,70 % glasova, u općini u kojoj je po posljednjemu popisu živjelo 5,73 % Hrvata. (Kad bi politički predstavnici manjina u Hrvatskoj imali toliku potporu vlastita biračkoga tijela, nitko ih ne bi imao prava prozivati zbog etnobiznisa.)
Izborni je uspjeh predsjednik HGI-ja Adrijan Vuksanović sažeo u rečenici: „Naši rezultati u političkome, kulturološkome i socijalnome području nadilaze rezultate popisa.“
I uistinu, HGI na čelu s Vuksanovićem i Hrvatsko nacionalno vijeće Crne Gore na čelu sa Zvonimirom Dekovićem nadljudskim naporima čine ovu malobrojnu zajednicu primjerom organiziranosti za sve ostale manjine u Crnoj Gori, nikad manje brojne Hrvate u Crnoj Gori učinili su samostalnim političkim čimbenikom i na mjesnoj i na državnoj razini (Hrvati 1945. – 1991. nisu bili samostalnim političkim čimbenikom ni kad su bili većina u tivatskoj i kotorskoj općini), ali sad trebaju snažniju potporu hrvatske države kako bi opstali i ostali trajni čuvari hrvatske kulturne baštine u Zaljevu hrvatskih svetaca.
Oni to zaslužuju, a upitajmo se jesu li se hrvatski narod, hrvatska država i Crkva u Hrvata zaslužili kititi navedenim svetcima, Bokeljskom mornaricom i tradicijom štovanja svetoga Tripuna (koja traje 1215 godina, 163 godine duže od Feste svetoga Vlaha) te najstarijom katedralom koju su izgradili Hrvati na istočnoj jadranskoj obali i hoćemo li svi skupa ravnodušno gledati kako crkve „u crvenicu propadaju“ ili pomoći našim sunarodnjacima.
Domagoj Vidović, Hrvatski tjednik, 24. listopada 2024. /Foto: Savo Prelević
Muškarac iz Velike Britanije, Oliver Holroyd (29), otputovao je u španjolski grad Benidorm, omiljeno odredište partijanera,…
Hrvatska radiotelevizija (HRT) upozorila je javnost na novu prevaru koja se širi putem email poruka.…
Iako je češći slučaj da svećenici tijekom propovijedi govore kako bi se žene trebale ponašati,…
Komentiraj