Što ćemo ako sve propadne – pitaju se neki nakon što se umnožila rezultanta negativnih silnica oko nabave višenamjenskog borbenog aviona. Korona u više valova, pad ekonomije, salto mortale domaćeg BDP-a, potres u Zagrebu, Potres u Petrinji, sve će to trebati obnavljati godinama….
Avione koji su upali u foto-finiš, kako god da okreneš, moraš platiti preko milijardu eura. U kešu. Nema razmjene dobara kao u vrijeme Juge kad su se ganc novi MiGovi-29 plaćali i u robi.
Eskadrila „Dassaultovih“ polovnih Rafalea koštala bi nas oko milijardu eura, a gdje su godišnji troškovi eksploatacije?
Grci su prije koji mjesec gutali knedle kad su im Francuzi usred pregovora povećali cijene za Rafale za 33 posto, a za njegovo naoružanje za 25 posto.
Ponuda „Lockheed Martina“ Hrvatskoj za F-16 block 70/72 je preko milijardu i pol eura. To je, kao i Rafale, za našu malešnu i minornu avijaciju od 5 poluispravnih MiGova prevelik tehnički i kadrovski zalogaj. Da se gladnih očiju ne ugušimo gutajući…
B solucija
Dakle, što ćemo ako sve propadne? Postoji li negdje B solucija? Naravno da postoji. Brza i bezbolna. Eto, ako već politički vjetrovi pušu prema Parizu, iz tog sokaka može doći još jedno rješenje, samo treba pitati. Mirage 2000-5! Za naše realne potrebe su jako dobri.
Deltakrilni kao i MiGovi-21 pa savladavanje mehanike leta ne bi trebala biti veći problem za naše pilote. Kroz 5 do 6 godina na Mirageu s analognom instrumentacijom moguće je obučiti 10 do 15 naših pilota. Dio Miragea 2000-5 (proizvedenih 1999. i 2000.) s digitalnom avionikom polako se povlače iz uporabe francuske avijacije zbog uvođenja novih Rafalea.
Deltaš Mirage 2000-5 ima radar dometa 150 kilometara, head-up display, glass cockpit. San snova za naše kameno doba. Mirage 2000-5 može izvoditi manevre u horizontalnoj i vertikalnoj ravnini s najvećim opterećenjima na malim i srednjim visinama. Pokazalo se da mu brzina penjanja identična brzini F-14A te da ne zaostaje ni za ostalim zapadnim avionima tipa F-15A, F-16A i F-18A.
Marcel Dassault uvijek je govorio – lijep avion uvijek lijepo leti. Za razliku od F-16, koji je po broju proizvedenih primjeraka, može se reći – američki MiG-21, Mirage 2000 je proizveden u znatno manjim serijama, ali zato s puno kvalitetnijom i konačnom proizvodu predanijom proizvodnjom. Rafinirani dizajn, pasioniranost inženjera svojim proizvodom koji ponosno pronosi ime svoga tvorca i kuće – Dassaulta, odlikuje se filigranski preciznom tehnologijom.
Standardna procedura uzorkovanja na pojedinim fazama proizvodnje i cijelih serija, pokazalo je da se Mirage 2000 odlikuje najboljom statistikom, tj. najmanjom prisutnosti pogrešaka prilikom proizvodnje i sastavljanja dijelova. Isti parametri su gotovo neusporedivi sa serijama F-16 koji se umjetno razvija kroz Blockove koji i ne donose toliko taktičkih prednosti aviona u cjelini, a pogotovo nesrazmjerno u usporedbi s divljanjem cijena.
Upravo se na F-16 i Mirage 2000 može gotovo opipati pristup američkom proizvodu za široku potrošnju koji se odlikuje raznim tehničkim nedostacima i operativnim nesavršenostima te europskom proizvodu na kojem su briljantno istančani svi oni detalji koji su mu osigurali pozitivne epitete svih korisnika. Posljedice glasovitog zrakoplovno-tehničkog fakulteta SUPAERO jasno se ocrtavaju u projektima njegovih studenata.
Pametni Gali
Tu je i Mirage 2000 MLU koji se upravo razvija. Naravno, Rafale je avion potpuno nove generacije, no brojni su korisnici Miragea 2000 u svijetu koji se odlučuju upravo na modernizaciju postojećih 2000-ica. Pametni Gali – ne pada im napamet rashodovati ono što valja, samo razvoj.
Zašto se mudraci iz HRZ-a, ako je već bitan zamah razvoja političkih odnosa Hrvatske i Francuske, a u svjetlu preslagivanja odnosa u EU nakon Brexita, nisu sjetili već sada pitati Francuze koliko bi nam bile raspoložive varijante Miragea 2000? Recimo C/B/D, 5, 9, 5/Mk.2?
Kako sa Dassaultom radi naš biznismen Zvonko Zubak garant ne bi bio problem urgentno dobiti sve relevantne informacije iz francuske centrale. Tih aviona ima daleko više negoli Rafalea i daleko su jeftiniji, nama pristupačniji. Tajvanci su nešto ronzali oko cijene održavanja, ali ipak kupiše nedavno one brazilske Mirage-e.
Francuzi su Hrvatskoj još 2008. nudili rabljeni Mirage 2000. Za 12 komada tražili su 270 milijuna eura. Nudio je koncern Dassault tada i famozni Mirage 2000-5 , ali kako je nuđenje bilo više pasivno, a ne aktivno, nisu dostavili cijenu.
Najveći minus koji su Mirageu 2000-5 tada dali naši vojni mudraci bilo je da njegove tehničko-taktičke mogućnosti nadilaze hrvatske potrebe (!?).
Takve i slične ocjene vrhunskih aviona, koje su se odvijale i u eri bivšeg potpredsjednika Vlade i ministra obrane Damira Krstičevića, kojega je Barak zabarikadirao, otvoriše nam bezdan od kojega nas dijeli tek jedan korak ako se ne opametimo.
Analitički tim Maxportala