Što ćemo ako sve propadne – pitaju se neki nakon što se umnožila rezultanta negativnih silnica oko nabave višenamjenskog borbenog aviona. Korona u više valova, pad ekonomije, salto mortale domaćeg BDP-a, potres u Zagrebu, Potres u Petrinji, sve će to trebati obnavljati godinama….
Avione koji su upali u foto-finiš, kako god da okreneš, moraš platiti preko milijardu eura. U kešu. Nema razmjene dobara kao u vrijeme Juge kad su se ganc novi MiGovi-29 plaćali i u robi.
Eskadrila „Dassaultovih“ polovnih Rafalea koštala bi nas oko milijardu eura, a gdje su godišnji troškovi eksploatacije?
Grci su prije koji mjesec gutali knedle kad su im Francuzi usred pregovora povećali cijene za Rafale za 33 posto, a za njegovo naoružanje za 25 posto.
Ponuda „Lockheed Martina“ Hrvatskoj za F-16 block 70/72 je preko milijardu i pol eura. To je, kao i Rafale, za našu malešnu i minornu avijaciju od 5 poluispravnih MiGova prevelik tehnički i kadrovski zalogaj. Da se gladnih očiju ne ugušimo gutajući…
B solucija
Dakle, što ćemo ako sve propadne? Postoji li negdje B solucija? Naravno da postoji. Brza i bezbolna. Eto, ako već politički vjetrovi pušu prema Parizu, iz tog sokaka može doći još jedno rješenje, samo treba pitati. Mirage 2000-5! Za naše realne potrebe su jako dobri.
Deltakrilni kao i MiGovi-21 pa savladavanje mehanike leta ne bi trebala biti veći problem za naše pilote. Kroz 5 do 6 godina na Mirageu s analognom instrumentacijom moguće je obučiti 10 do 15 naših pilota. Dio Miragea 2000-5 (proizvedenih 1999. i 2000.) s digitalnom avionikom polako se povlače iz uporabe francuske avijacije zbog uvođenja novih Rafalea.
Deltaš Mirage 2000-5 ima radar dometa 150 kilometara, head-up display, glass cockpit. San snova za naše kameno doba. Mirage 2000-5 može izvoditi manevre u horizontalnoj i vertikalnoj ravnini s najvećim opterećenjima na malim i srednjim visinama. Pokazalo se da mu brzina penjanja identična brzini F-14A te da ne zaostaje ni za ostalim zapadnim avionima tipa F-15A, F-16A i F-18A.
Marcel Dassault uvijek je govorio – lijep avion uvijek lijepo leti. Za razliku od F-16, koji je po broju proizvedenih primjeraka, može se reći – američki MiG-21, Mirage 2000 je proizveden u znatno manjim serijama, ali zato s puno kvalitetnijom i konačnom proizvodu predanijom proizvodnjom. Rafinirani dizajn, pasioniranost inženjera svojim proizvodom koji ponosno pronosi ime svoga tvorca i kuće – Dassaulta, odlikuje se filigranski preciznom tehnologijom.
Standardna procedura uzorkovanja na pojedinim fazama proizvodnje i cijelih serija, pokazalo je da se Mirage 2000 odlikuje najboljom statistikom, tj. najmanjom prisutnosti pogrešaka prilikom proizvodnje i sastavljanja dijelova. Isti parametri su gotovo neusporedivi sa serijama F-16 koji se umjetno razvija kroz Blockove koji i ne donose toliko taktičkih prednosti aviona u cjelini, a pogotovo nesrazmjerno u usporedbi s divljanjem cijena.
Upravo se na F-16 i Mirage 2000 može gotovo opipati pristup američkom proizvodu za široku potrošnju koji se odlikuje raznim tehničkim nedostacima i operativnim nesavršenostima te europskom proizvodu na kojem su briljantno istančani svi oni detalji koji su mu osigurali pozitivne epitete svih korisnika. Posljedice glasovitog zrakoplovno-tehničkog fakulteta SUPAERO jasno se ocrtavaju u projektima njegovih studenata.
Pametni Gali
Tu je i Mirage 2000 MLU koji se upravo razvija. Naravno, Rafale je avion potpuno nove generacije, no brojni su korisnici Miragea 2000 u svijetu koji se odlučuju upravo na modernizaciju postojećih 2000-ica. Pametni Gali – ne pada im napamet rashodovati ono što valja, samo razvoj.
Zašto se mudraci iz HRZ-a, ako je već bitan zamah razvoja političkih odnosa Hrvatske i Francuske, a u svjetlu preslagivanja odnosa u EU nakon Brexita, nisu sjetili već sada pitati Francuze koliko bi nam bile raspoložive varijante Miragea 2000? Recimo C/B/D, 5, 9, 5/Mk.2?
Kako sa Dassaultom radi naš biznismen Zvonko Zubak garant ne bi bio problem urgentno dobiti sve relevantne informacije iz francuske centrale. Tih aviona ima daleko više negoli Rafalea i daleko su jeftiniji, nama pristupačniji. Tajvanci su nešto ronzali oko cijene održavanja, ali ipak kupiše nedavno one brazilske Mirage-e.
Francuzi su Hrvatskoj još 2008. nudili rabljeni Mirage 2000. Za 12 komada tražili su 270 milijuna eura. Nudio je koncern Dassault tada i famozni Mirage 2000-5 , ali kako je nuđenje bilo više pasivno, a ne aktivno, nisu dostavili cijenu.
Najveći minus koji su Mirageu 2000-5 tada dali naši vojni mudraci bilo je da njegove tehničko-taktičke mogućnosti nadilaze hrvatske potrebe (!?).
Takve i slične ocjene vrhunskih aviona, koje su se odvijale i u eri bivšeg potpredsjednika Vlade i ministra obrane Damira Krstičevića, kojega je Barak zabarikadirao, otvoriše nam bezdan od kojega nas dijeli tek jedan korak ako se ne opametimo.
Analitički tim Maxportala
Bivši ministar zdravstva Vili Beroš, koji je u istražnom zatvoru zbog sumnje na korupciju u…
Domagoj Juričić, nekadašnji predstojnik ureda Kolinde Grabar-Kitarović, je u podcastu Krešendo Nove tv ispričao kako je…
Dragan Marković Palma preminuo je u 65. godini nakon kratke bolesti. Osebujni bivši gradonačelnik Jagodine…
Komentiraj