Novi avioni su na putu za Ukrajini. Već gotovo godinu dana zemlje poput Nizozemske obećavaju ograničen broj borbenih zrakoplova F-16 američke proizvodnje. Nedavno se Belgija također obvezala na slanje 30 aviona F-16 iz vlastitih zaliha, piše za The Daily Beast Marcel Plichta, doktorant međunarodnih odnosa na Sveučilištu St Andrews u Škotskoj suradnik Centra za globalno pravo i upravljanje.
Ukrajinskoj vojsci posljednje dvije godine kronično je nedostajalo zrakoplova. Njegove prijeratne zalihe već su bile male i uglavnom su datirale iz sovjetske ere.
Kada su NATO i druge zemlje poslale pomoć, usredotočile su se ili na slanje istih starijih modela ili na održavanje postojećih zrakoplova u zraku kroz održavanje i rezervne dijelove. Rusija u međuvremenu ima veće i često naprednije zračne snage.
Međutim, novi avioni su na putu za pomoć Ukrajini. Već gotovo godinu dana zemlje poput Nizozemske obećavaju ograničen broj borbenih zrakoplova F-16 američke proizvodnje. Nedavno se Belgija također obvezala na slanje 30 F-16 iz vlastitih zaliha.
Ove letjelice mogu biti korisne na nekoliko načina. Prvo, mogu angažirati ruske zračne snage, uravnotežujući njihovu brojčanu prednost. Ukrajinski dinamični i sve bolji napori protuzračne obrane već su učinili stvari izazovnim za ruske zračne snage, ali one još uvijek održavaju veliku prednost. Njihova zračna snaga omogućuje im da ispaljuju streljivo na ukrajinske snage i gradove i tjeraju ukrajinske pilote da budu izuzetno oprezni u vlastitim operacijama.
Degradiranje ruskih zračnih snaga ublažava određeni pritisak na opkoljene kopnene snage Ukrajine, koje se bore da zadrže intenzivne ruske ofenzive potpomognute ruskim bombardiranjem. F-16 također mogu izravno pomoći kopnenim snagama bacanjem vlastitog streljiva i ispaljivanjem projektila dugog dometa. Posjedovanje F-16 otvara vrata za više i bolje zapadno oružje, koje je dizajnirano za rad na F-16, ali se nije moglo prilagoditi ukrajinskim zrakoplovima iz sovjetske ere.
Ukrajina će također dobiti više od zapadnih sustava koji su već poslani. Neki su partneri pomogli u nadogradnji jerry-rig-a kako bi ukrajinske zračne snage mogle koristiti oružje koje nije namijenjeno sovjetskim zrakoplovima. U video zapisima tijekom prošle godine, ukrajinski piloti pokazali su tablete u svojim kokpitima koji upravljaju zapadnim projektilima. Iako već funkcioniraju u ograničenom kapacitetu, ti će sustavi biti učinkovitiji ako se koriste u F-16 kako je predviđeno.
Donacija F-16 dotiče se glavne rasprave koja je u tijeku među ukrajinskim partnerima: treba li dopustiti Ukrajini da upotrijebi svoje oružje protiv ruskog teritorija. Neki američki kreatori politike zabrinuti su da će dopuštanje Ukrajini da koristi njihovo oružje na područjima koja nisu okupirani ukrajinski teritorij izazvati eskalaciju s Moskvom. Bidenova administracija ipak je odobrila štrajkove u ograničenim okolnostima.
Drugi, posebice u Britaniji, ne smatraju ovo eskalacijskim i tvrde da Rusija može iskoristiti ograničenja držeći dijelove svoje vojske u Rusiji, gdje Ukrajina ima manje mogućnosti da ih udari. Ukrajina doduše ima neka vlastita oružja dugog dometa, poput svojih jednosmjernih napadačkih bespilotnih letjelica, ali su zalihe ograničene i manje su učinkovite protiv dobro branjenih ciljeva od tradicionalnih raketnih ili topničkih sustava koje osiguravaju zapadni partneri.
U raspravi o tome kako Ukrajina može koristiti donirano oružje, belgijski dužnosnici rekli su tisku da bi Ukrajina trebala koristiti samo donirane zrakoplove “za korištenje od strane Ukrajinskih obrambenih snaga na teritoriju Ukrajine”. Ograničenja nameću nekoliko pitanja.
Budući da mnogi ruski zrakoplovi lansiraju bombe i projektile s ruskog teritorija, može li ukrajinski zrakoplov ući u ruski zračni prostor i presresti ih? Može li ukrajinski mlažnjak ostati na ukrajinskom teritoriju, ali ispaliti projektil druge zemlje na metu u Rusiji? Ova su pitanja ključna za učinkovitost doniranih zrakoplova i kako će ih Ukrajina pokušati koristiti nakon što budu operativni.
Zrakoplovi osim F-16 također su na putu. Dana 29. svibnja Švedska je obećala poslati dva zrakoplova za nadzor ASC 890, koji dodaju dodatnu dimenziju budućem zračnom djelovanju Ukrajine. ASC 890 je zrakoplov za rano upozoravanje i kontrolu (AEW&C) sa snažnim radarom koji može pratiti potencijalne zračne i zemaljske prijetnje daleko izvan ukrajinskih zemaljskih radara i vlastitog paketa senzora F-16.
Također može slati te informacije izravno novim ukrajinskim zrakoplovima. Iako je F-16 moćan zrakoplov, koristi mu šira svijest o tome što se nalazi u tom području. Švedska je ranije naznačila da je voljna poslati vlastite zrakoplove Gripen, ali je pauzirala svoje planove kako bi se Ukrajina mogla usredotočiti na servisiranje i održavanje F-16 umjesto da pokušava ugraditi dvije nove vrste zrakoplova odjednom.
Sve u svemu, donacije znače da će Ukrajina vjerojatno završiti s dva zrakoplova AEW&C i nekoliko desetaka F-16, iako će neki vjerojatno biti zadržani u rezervi za nepredviđene slučajeve, obuku ili rezervne dijelove. Veliko je pitanje kada će koji od ovih zrakoplova stići u Ukrajinu.
Trenutačno su ukrajinski piloti usred obuke na doniranim F-16 u Rumunjskoj, ali svatko će samo nagađati o stvarnoj isporuci zrakoplova Ukrajini. Belgija, jedan od najvećih donatora, obvezala se poslati samo neke od obećanih zrakoplova do kraja godine. SAD, unatoč tome što je proizvođač i jedan od najvećih operatora F-16, uopće nije obećao, iako obučava ukrajinske pilote i daje zeleno svjetlo zemljama da ih pošalju u Ukrajinu.
Mlažnjaci nisu jamstvo ukrajinske pobjede, ali su bitni za obranu Ukrajine. Poput tenkova, zrakoplovi su samo dio većeg složenog sustava. Međutim, dobivanje više slobode u zraku vitalan je korak za Ukrajinu da stabilizira svoje linije fronte s Rusijom i potencijalno povrati dio teritorija koji je izgubio od vojske Vladimira Putina.
AUTOR: Marcel Plichta/Foto: The Daily Beast