Nakon Omiša zaplovio i Umag, ophodni brod Obalne straže HRM-a

21 listopada, 2024 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

U splitskom akvatoriju već danima traju probne plovidbe drugog od pet davno naručenih obalno-ophodnih brodova (OOB), koje za potrebe hrvatske Obalne straže, odnosno HRM-a, gradi Brodosplit.



S probnim vožnjama Obalno-ophodni brod 32 ‘Umag’, kako je nazvan prvi u seriji, a nakon nultog prototipa OOB 31 ‘Omiš’, počeli su zaposlenici Brodosplita, a već im se, doznaje se, priključuju i ljudi iz HRM-a.

Brod, ‘Omiš’, prvi u toj seriji, HRM-u je isporučen u prosincu 2018., nakon što ga je isprobala naša mornarica i nakon obavljenih testiranja te bojnoga gađanja, javlja Večernji list.

Tri i pol mjeseca nakon porinuća drugog od pet naručenih obalnih ophodnih brodova, OOB-32 Umag počeo je s testnom plovidbom. U srijedu 16. listopada, a onda i u četvrtak 17. listopada Umag se moglo se vidjeti kako isplovljava iz Brodosplita prema Čiovu i Šolti te se istim putem vraća natrag

Kako je 01. srpnja priopćilo Ministarstvo obrane RH, nakon porinuća uslijedilo je završno opremanje i uređenje, nakon čega će započeti i propisane probne vožnje i bojno gađanje. Probne vožnje započele su prošli tjedan, a u Ministarstvu obrane očekuju da će se Brodosplit držati dogovorenog roka i isporučiti brod krajem godine.

Na sjednici Odbora za obranu Hrvatskog sabora 09. listopada,ravnatelj MORH-ove Uprave za materijalne resurse Ivica Grebenar,  je  informirao da je u rebalansu proračuna stavka za OOB porasla s početne nule na 5,7 milijuna eura:

“Ta proizvodnja iz serije ide dosta dobro, brod bi trebao  biti završen do kraja godine, i onda smo shvatili da postoji realna mogućnost da nastavimo taj projekt od kojeg mi ne možemo odustati i onda smo faktički planirali nova sredstva koja u onom trenutku kad je bio ovaj proračun planiran nije bilo realno  za očekivati.

Što se tiče iznosa od 5,7 milijuna eura, radi se o iznosu koji je za OOB bio planiran još za prošlu godinu”, napomenuo je Grebenar

Brod Umag/Foto: MORH

Projekt izgradnje obalnih ophodnih brodova za HRM i Obalnu stražu nakon punih 10 godina od potpisivanja ugovora.

Nakon porinuća prvog broda “Omiš” očekivao se brzi nastavak gradnje preostala četiri jednaka broda, no brodogradilište Tomislava Debeljaka upalo je u serijsku krizu, kojoj su pridonijeli i COVID 19 i rat u Ukrajini. Kašnjenje je gotovo potpuno urušilo i partnerski odnos splitskog škvera s Ministarstvom obrane i projekt je de facto zastao.

Prolazile su godine, nije bilo pomaka, sve do dolaska aktualnog ministra obrane Ivana Anušića, koji je na početku mandata otišao u splitski škver i sastao se s Debeljakom. Sredinom ožujka ove godine projekt je napokon maknut s mrtve točke i potpisan je Ugovor o izmjeni i dopuni ugovora o gradnji OOB-a, kojim su regulirani način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda. Tako je oživljen projekt koji je prvi put ugovoren između MORH-a i Brodosplita 2015., a planirani rok dovršetka serije od pet brodova bio je 2018. godina.

Novi ugovor potpisan je samo za jedan brod kako bi se u MORH-u uvjerili da je Brodosplit i dalje u stanju dovršiti gradnju, a postavljeni rok za završetak i isporuku ‘Umaga’ bio je kraj 2024. godine. Kako je taj brod bio dovršen gotovo 80 posto, škveru je trebalo šest mjeseci da ga potpuno dovrši. I ‘Umag’ je porinut i dovršen mjesec dana prije predviđenog roka brodograditelja i počele su probne vožnje. Bude li sve u redu, brod će preuzeti posada HRM-a i odraditi zadnje svoje testiranje te uskoro i bojno gađanje.

U Brodosplitu potvrđuju da je očekivani datum službene primopredaje ‘Umaga’ 1. prosinca ove godine. Valja reći da su uvjeti za dovršetak ‘Umaga’ koje je postavio MORH bili vrlo čvrsti i teški za Brodosplit, s obzirom na to da ga je graditelj morao dovršiti po prastaroj cijeni od 5,7 milijuna eura s PDV-om.

Nastavi li se suradnja s MORH-om i potpiše ugovor za dovršetak preostalih brodova, koji su u različitim fazama dovršenosti, a u prosjeku između 50 i 60 posto, mijenjat će se, naravno, i cijena jer je takva gradnja u međuvremenu znatno poskupjela.

Vidjet ćemo uskoro i hoće li se MORH držati prvobitnog plana, koji je vrlo oprezan i zamišljen da se s Debeljakom dogovara brod po brod te kako će on završiti i predati jedan, slijedi isplata i ugovaranje idućeg u seriji.

U Brodosplitu predviđaju da će im trebati po godinu dana da dovrše svaki od tih brodova te će predložiti, bude li naravno povjerenja među partnerima, da preostala tri broda dovrše u seriji jer bi to znatno skratilo rok završetka njihove gradnje.

D.M. /Foto: pxll


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->