Malo je onih koje je iznenadila odluka vrhovne zapovjednice Oružanih snaga RH, Kolinde Grabar Kitarović, da smjeni s čela HRZ-a general Matu Mikića.
Imenovanje generala Michaela Križanca za novog šefa HRZ-a omogućio je povratak helikopteraša na čelo naše avijacije. Je li taj potez dobar ili loš, pokazat će vrijeme.
Da nije bilo skandala sa švercerima oružja na Zemuniku pitanje je bili li ikada došao u priliku da vodi ratno zrakoplovstvo. No, u zrakoplovstvima država koje se diču borbenim pilotima nadzvučnih lovaca nije praksa da ih vode helikopteraši. Tko zna, možda mu za zamjenika doleti jedan pilot lovca, neobično glasan zagovaratelj F-16 Baraka (zagovarao je taj i remont MiGova u Ukrajini), a pored tada živog i zdravog šefa HRZ-a, danas smijenjenog, koji se ni jednom po tom pitanju oglasio nije.
O Križancu se unutar vojnog sustava manje-više sve zna. Spada u prvu generaciju vojnih pilota školovanih 1997. godine. Na Fakultetu prometnih znanosti davnih dana završio je smjer aeronautike, vojni pilot. U SAD-u je pohađao naprednu časničku školu na Maxwell Air University.
Bio je izvršni časnik načelnika GS OS RH, pa potom zamjenik te zapovjednik eskadrilu višenamjenskih helikoptera na Lučkom. Letio je na ruskim helikopterima iz obitelji Mi-8/171. Jedan od začetnika Preduputne obuke obučnih timova za Afganistan koju je osnovao zajedno s Česima.
I NATO-u se to svidjelo. Među prvima hrabro je otišao u Afganistan. 2011. godine upravljao je posve novim Mi-171 afganistanske vojske te se srušio prilikom slijetanja u uvjetima pješčanog oblaka. Nije nam poznato je li prethodno prošao adekvatnu obuku za operacije helikoptera u pješčanom okruženju, a nije nam ni poznato tko je nadoknadio štetu za uništenu helikopter. Amerikanci?
No, poznao je da prilikom pada, u helikopteru kojim je upravljao, bilo i čeških kolega, koji su tada prošli što teže, što lakše ozlijeđeni. U tom smislu može se smatrati promašajem članak iz jednog tiskanog medija u kojem se kočoperio naslov kako su Križanca Ameri, navodno, proglasili najboljim pilotom borbenog helikoptera u Europi (?!).
Članak je čitatelje uskratio za dogovor po čemu je Križanec, navodno, proglašen za najboljeg pilota borbenog helikoptera jer nije rečeno kakvog borbenog helikoptera, po kojim kriterijima, u kakvoj kategoriji i u kojem natjecanju.
Bilo kako bilo, novi zapovjednik HRZ-a engleskim jezikom barata bolje negoli svi njegovi prethodnici zajedno. Ta činjenica bijaše ključan razlog zašto mu je povjerena hrpa zadaća prije ulaska RH u NATO. Oni koji ga znaju kažu da je uporan i vrijedan radnik.
Sada je ulozi života da spasi HRZ od utapljanja. Odnosno, da nabavi borbene lovce. Bez borbenih lovaca HRZ gubi prefiks „ratno“, pa ga se u slučaju gašenja borbene eskadrile (što nije isključeno s obzirom na stanje) komodno može preimenovati u Hrvatsko helikoptersko zrakoplovstvo.
U prilog mu ne ide činjenica da je nakon debakla sa izraelskim Barakom, težište odlučivanja o novom lovcu prebačen u ruke kadrova koji su dio kruga predsjednika Vlade. Dovoljno za slavu biti će mu lobiranje da se odluka o lovcu konačno donese, makar sam ugovor potpisala neka buduća garnitura u Ministarstvu obrane. o lovcu konačno donese, makar sam ugovor potpisala neka buduća garnitura u Ministarstvu obrane.
Također, budući da ima vrijednog iskustva u obuci, nadamo se da će prepoznati i raditi na rješavanju problema obuke pilota borbenih aviona kojima kronično nedostaje dozvučni mlažnjak. Važno je donijeti odluku. Ako je vjerovati kuloarima, nakon parlamentarnih izbora, a osvoji li ponovo Andrej Plenković većinu u parlamentu, novi obrambeni ministar bio bi general Zdravko Jakop, vrlo operativan i sistematičan kadar.
Ne preostaje nam ništa drugo nego novom zapovjedniku HRZ-a poželjeti uspjeha u radu. Nadamo se da povjerenu mu ulogu nije shvatio samo kao usputnu stanicu prema nekoj od NATO fotelja.
M. Marković/ Foto: pxll