Kada je nabava francuskog lovca Rafale F-3R u pitanju, Plenkovićeva Vlada uporno stvara dojam da smo za 8, 3 milijardi kuna jeftino kupili moderan višenamjenski borbeni avion, a skrivaju se svi ostali troškovi.
Ministarstvo obrane nikako da objavi ukupnu cijenu korištenja rabljenih Rafala u HRZ-u za razdoblju od 20 do 30 godina. Nisu još objavili ni cijenu godišnjih troškova korištenja lovca u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu; cijena leta, gorivo, održavanje, priprema infrastrukture, obuka posada, itd…
Stvarna procjena nije objavljena poreznim obveznicima možda i zbog toga jer je ona od nabavne cijene eskadrile – višestruko veća.
Ispod medijskih radara neopaženo je proletio podatak da je nabava Rafala opet poskupila. Ovogodišnja otplatna rata, zbog indeksacije cijena, skočit će za 150 milijuna kuna. Ovo je treći put u svega godinu dana od potpisivanja ugovora sa Francuzima da raste cijena kupljenih aviona.
Prvo je sa nabavne cifre od 999 milijuna eura, s kojom su Francuzi pobijedili na natječaju, cijena skočila na 1,2 milijarde eura poradi, dano je pojašnjenje iz Vlade, PDV-a koji se mora platiti, ne na avione, nego na naoružanje i opremu.
U međuvremenu je cjelokupni paket nabavke aviona postao još skuplji za oko 210 milijuna kuna zbog obuke i smještaja hrvatskih pilota i tehničara u Francuskoj. Posve čudno da ta cifra nije ugrađena u prvobitnu ponudu sa natječaja. I sada, zbog prilagodbe cijene, cifra opet raste za dodatnih 150 milijuna kuna.
Zaključno, s početnih 8, 3 milijarde kuna, a lovci još nisu ni stigli, cijena je narasla za preko pola milijarde kuna!
Službena ceremonija primopredaje kupljenih lovaca očekuje se krajem 2023. i sredinom 2024. godine te će u Francuskoj, od momenta primopredaje, ostati skoro godinu dana. Drugim riječima, u Hrvatsku eskadrila Rafala stiže separatno, tijekom 2024. i 2025. godine.
U trenutku dolaska u Hrvatsku Rafale (dvosjedi) biti će stari 20 godina (proizvedeni 2004. i 2005.), dok će jednosjedi biti starosti između 20 i 15 godina.
Stručni tim Maxportala/Foto: Dassault Aviation