Vijest od prošle godine, plan mađarskih vlasti da zabrani zvijezdu petokraku, ponovno je aktualizirana. Možda zbog sezone kiselih krastavaca, ili trgovačkog rata, ali o crvenoj zvijezdi u Mađarskoj opet se piše.
Mađarski premijer Viktor Orban najavio je zabranu upotrebe peterokrake jer kako kaže to je “moralna obveza” prema Mađarima koji su žrtve svih totalitarnih režima.
Tom odlukom na udaru je pivska tvrtka Heineken zbog svojeg loga, koji je nastao još davne 1930. godine, a koji ima prepoznatljivu crvenu zvijezdu koja je poznata u cijelom svijetu.
Heinekenov zaštitni crveni logo, sa siluetom zvijezde, pojavio se prvi put u tridesetim godinama prošlog stoljeća.
Kada je simbol postao povezan s komunizmom nakon drugog svjetskog rata, pivovara je umjesto crvene petokraku koristila bijelu zvijezdu, a izvornu je vratila nakon pada Sovjetskog Saveza 1991. godine.
Mađarski premijer i njegova stranka Fides ozbiljno spremaju ovu odluku sprovesti u djelo pa tako pripremaju zakon s kojim bi se spriječila upotreba spomenutog znaka. Zakon je predvidio kaznu od 6.5 milijuna eura i dvije godine zatvora za sve one koji se usude koristiti spomenuti simbol, odnosno crvenu zvijezdu.
Zakon je bio u pripremu u rujnu prošle godine, ali nije došao u parlament.
“Ako prođe zakon, zabranit će se korištenje svim simbola totalitarnih režima poput nacionalnog socijalizma ili komunizma”, rekao je Janos Lazar, jedan od političara Orbanove stranke.
“Zapad nema iskustvo komunizma pa nas ne razumije”, rekao je nedavno u Poljskoj Vitkor Orban
Stručnjaci pored ove odluke vide ekonomsku pozadinu cijele priče, odnosno pokušaj da lokalno pivo ‘Csiki’ dominira nad Heinekenom pa brojni portali smatraju da je crvena zvijezda samo izlika kako bi se naštetilo mađarskom Heinekenu.
Kad je tema otvorena oglasio se Heineken izjavom da logotip “nema nikakvog političkog značenja”.
“Koristimo isti simbol diljem svijeta, na svim tržištima”, rekla je tvrtka u priopćenju objavljenom ovog tjedna te se nada da bi ovo pitanje uskoro trebali biti riješeno.
Zanimljivo je da je Heinekenovu crvenu zvijezdu dizajnirao Hrvat Danijel Popović, poznat kao dizajner i grafički urednik niza tiskovina u nas, a koji je zaslužan za to što se petokraka još od 70-ih godina prošlog desetljeća nalazi na etiketi Heinekena.
“Studirao sam u Finskoj, na Visokoj školi za dizajn u Helsinkiju i krajem 1968. godine sam zajedno s drugim studentima iz generacije za diplomski rad dobio temu o prepoznatljivosti brenda. Bilo nas je 32 i pred nas je stavljena upravo boca Heinekena. Od nas se tražilo da iziđemo s rješenjem koje bi po našemu sudu pridonijelo tome da proizvod sutra bude prepoznat u svijetu. Neki su se odlučili na varijacije s križem, neki za cvjetove, a ja za crvenu zvijezdu.
Heineken je već imao zvijezdu, ali u konturama i u crno-bijelom tonu. Ja sam pomislio da bi bilo dobro i efektno jasno istaknuti crvenu zvijezdu jer je to tada bilo vrlo provokativno, posebno jer je Heineken upravo želio proboj na američko tržište koje nije moglo smisliti bilo što vezano uz komunizam.
Daljnji je postupak bio takav da su iz Heinekena uzeli sva naša rješenja i sve njih stavili na nekoliko tisuća svojih boca i kantice piva te ih plasirali u nekoliko nizozemskih pivnica i lokala. Sve su te boce i kantice nudile potpuno istu pivu, a zadatak vlasnika tih lokala i njihovih konobara je bio da to kažu gostima i traže od njih da odaberu onu koja im se vizualno najviše sviđa. I dogodilo se to da je najveći broj nizozemskih ljubitelja piva tražio onu s crvenom zvezdom.
U Heinekenu su nedugo potom odlučili da kad im već tako dobro ide, stave crvenu zvijezdu na sve svoje pive. Zanimljivo je da dugo godina nisam ni znao da je moje rješenje odabrano i da je Heineken svoje pivo počeo plasirati s mojim rješenjem.
Nikakvu konkretnu financijsku korist nisam od tog svog dizajnerskog poteza imao jer je sve što smo radili bilo u okviru našeg školovanja i to je bio dio našeg završnog ispita.
Nikad nisam žalio što nisam dobio novce, niti sam to i tražio, a isto tako ne volim sve to previše mistificirati ni hvaliti se jer, u osnovi, nisam ja izmislio zvijezdu, već sam samo ono što je već postojalo na etiketi posložio tako da ima novu boju i izgleda ljepše i privlačnije”, ispričao je Popović prije dvije godine za Novi list.
M. Marković/foto: origo.hu