EPPO je od slučaja Beroš htio napraviti „TOPOVSKI UDAR“ na Turudića i Plenkovića
5.11.2024. Predsjednik Milanović objavio je „deset grijeha Andreja Plenkovića. Citiramo točku 5. te Milanovićeve objave: “Pokoreno državno odvjetništvo koje – isključivo Plenkovićevom samovoljom – danas vodi stranački „naš dečko“ koji se kao sudac nalazio s osobom koja je u tom trenutku bila pod istragom. A Plenkovića te spoznaje nisu zanimale niti je tražio od SOA-e provjeru činjenica, ali je zato istu SOA-u zlostavljao tražeći da ospori notornu činjenicu da je HDZ presuđena kriminalna organizacija“.
15.11.2024. Po nalogu USKOK-a u ranim jutarnjim satima policija i istražitelji izvršili su premetačinu u stanu ministra zdravstva u Vladi RH Vilija Beroša, izuzeli dokazni materijal i Beroša stavili u pritvor u svrhu provođenja istrage.
Istodobno su policija i istražitelji USKOK-a priveli i neurokirurga Krešimira Rotima, koji je jedan od najpoznatijih hrvatskih neurokirurga, dugogodišnji predstojnik Klinike za neurokirurgiju KBC-a Sestre milosrdnice i bivši ravnatelj te bolnice. Istim povodom u Skradinu je uhićen i poduzetnik Saša Pozder, direktor Medical Innovation Solutions Holdinga FZ-LLC, tvrtke iz Zagreba.
15.11.2024. Oko osam sati, dva sata nakon što je policija ušla u stan Vilija Beroša, dok su oni još bili u Beroševu stanu, premijer Plenković je donio Odluku kojom je razriješio dužnosti ministra zdravstva Vilija Beroša i postavio državnu tajnicu Irenu Hrstić da privremeno vodi ministarstvo zdravstva.
15.11.2024. Nedugo nakon što je premijer Andrej Plenković razriješio Vilija Beroša dužnosti ministra zdravstva priopćenjem se oglasio EPPO – Ured europskog tužitelja u Hrvatskoj. Njihovo priopćenje prenosimo u cijelosti:
“Postoji osnovana sumnja da je, u razdoblju od lipnja 2022. do studenoga 2024., prvoosumnjičenik kao voditelj zločinačkog udruženja, povezao u zajedničko djelovanje četvero drugih članova zločinačkog udruženja, s ciljem pribavljanja nepripadne imovinske koristi za dva trgovačka društva u kojima su osumnjičenici bili odgovorne osobe i stvarni voditelji poslovanja.
Svrha njihova kriminalnog djelovanja bila je osigurati da jedno od ovih trgovačkih društava bude izabrano za prodaju medicinskih robotičkih uređaja bolničkim ustanovama na području Republike Hrvatske, a što su ostvarivali davanjem i obećavanjem davana novčanih nagrada relevantnim dionicima sustava javnog zdravstva u zamjenu za osiguranje financiranja nabave ovih uređaja po neosnovano uvećanim cijenama.
Osnovano se sumnja da su dali ili obećali dati nagrade za manipulacije postupcima javne nabave kako bi osigurali isključenje tržišnog natjecanja u korist osumnjičenog trgovačkog društv, izradom tehničke dokumentacije koja je uključivala tehničke specifikacije medicinskih robotskih uređaja koje je samo ovo osumnjičeno trgovačko društvo moglo zadovoljiti.
Drugi osumnjičenici su nudili i predavali mito relevantnim dionicima sustava javnog zdravstva, uključujući i ministru zdravstva i odgovornim osobama više bolničkih ustanova na području Republike Hrvatske kako bi poduzimali radnje pogodovanja vezano za zaključivanje ugovora za projekte bolničkih ustanova uključene u hrvatski „Nacionalni plan oporavka i otpornosti 20021-2026“ financiran iz proračuna Europske unije u okviru Mehanizma za oporavak i otpornost, ali i za druge projekte financirane iz Državnog proračuna Republike Hrvatske.
Osnovano se sumnja da su osumnjičenici u najmanje četiri navrata poduzeli radnje radi osiguranja plasmana medicinskih robotskih uređaja osumnjičenog trgovačkog društva.
U slučaju Kliničkog bolničkog centra Split, nabava u okviru projekta „Nabava sustava za robotsku kirurgiju, procijenjene vrijednosti 4.850.000,00 eura i u cijelosti financirana iz proračuna Europske unije, nije dodijeljena osumnjičenom trgovačkom društvu usprkos mitu ponuđenom odgovornoj osobi u okviru ove bolnice i činjenici da je ministru zdravstva obećana novčana nagrada u zamjenu za pogodovanje osumnjičenom trgovačkom društvu. S obzirom na to da je odgovorna osoba u okviru bolnice odbila ponuđeno mito, u navedenom slučaju nije došlo do stjecanja nepripadne imovinske koristi na štetu proračuna Europske unije.
U preostala tri slučaja, riječ je o nabavi operacijskih mikroskopa za potrebe Kliničkog bolničkog centra Osijek, Klinike za dječje bolesti Zagreb i Kliničkog bolničkog centra Sestre milosrdnice. U sva tri slučaja postoji osnovana sumnja da je ministar zdravstva, u zamjenu za primljeno mito, izdavao odobrenje za nabavu ovih operacijskih mikroskopa po neosnovano uvećanim cijenama te osigurao sredstva za financiranje javne nabave.
S druge strane, odgovorne osobe navedenih bolničkih ustanova u Zagrebu su u zamjenu za primljeno mito izrađivale dokumentaciju o nabavi prema tehničkim specifikacijama proizvoda koje je na području Republike Hrvatske distribuiralo jedno osumnjičeno trgovačko društvo.
Budući da je jedini ponuditelj u takvim postupcima javne nabave bilo osumnjičeno trgovačko društvo, operacijski mikroskopi su kupljeni za cijenu koja je neosnovano uvećana za 619.582,64 eura, a na štetu Državnog proračuna Republike Hrvatske.
S ciljem da prikriju tragove stjecanja nepripadne imovinske koristi članovi zločinačkog udruženja su u ime drugog osumnjičenog društva izdavali račune s nevjerodostojnim sadržajem kako bi stvorili privid da je nepripadna imovinska korist osnovano i na zakonit način doznačena na račun tog osumnjičenog trgovačkog društva.“ (kraj citata).
15.11.2024. Ubrzo nakon priopćenja EPPO-a izvanrednu konferenciju za novinare održao je Glavni državni odvjetnik Ivan Turudić. Prema onome što su prenijeli mediji, Turudić je tom prilikom među ostalim rekao:
-
-
- “Akciju je pokrenuo USKOK, a ne EPPO. USKOK i DORH uopće pojma nisu imali o tome da isti slučaj istražuju europski tužitelji.“
- „EPPO se ne drži načela lojalne suradnje, a Beroš je uhićen po nalogu USKOK-a.“
- „Temeljno načelo o jačanju položaja EPPO-a je načelo lojalnosti, a to znači da je EPPO dužan o svakoj radnji obavijestiti nadležno nacionalno tijelo. USKOK i DORH nisu bili obaviješteni niti imali saznanja o istrazi. Nije bilo ni jednog našeg postupanja izvan tog načela. EPPO nije postupao u skladu s uredbom, nije obavijestio DORH, tako da ja ne znam kada su počeli s istragom, nisu nas obavijestili.“
- „Izvidi USKOK-a su trajali nekoliko tjedana i USKOK se smatrao nadležnim budući da se radi o novcu iz državnog proračuna, dok se samo u jednoj točci radilo o europskom novcu.“
-
15.11.2024. U popodnevnim satima na upite hrvatskih novinara iz Ureda europskog tužitelja su kako su to prenijeli mediji rekli: „Mi smo pokrenuli istragu u srpnju. EPPO-ov tužitelj u Zagrebu danas je odlučio službeno pokrenuti istragu, a EPPO o tome nije obavijestio hrvatska državna tijela smatrajući to svojom ingerencijom, sukladno ovlastima prema Uredbi EPPO-a, te očekuju da predmet vodi europsko javno tužilaštvo.“
15.11.2024. U kasnim popodnevnim satima oglasio se predsjednik Milanović. Njegovu izjavu prenosimo u cijelosti:
“Hrvatski sustav javnog zdravstva mora biti isključivo i samo zdravstveni servis dostupan jednako i uvijek svim hrvatskim ljudima. Svako korištenje javnog zdravstva za stjecanje osobne koristi osuđujem i očekujem ne samo temeljitu istragu vezanu uz danas otkriveni slučaj zloupotrebe novca namijenjenog zdravstvenom sustavu, nego i suzbijanje i otklanjanje svake mogućnosti za takve zloupotrebe u budućnosti.
Preuzimanjem vlasničkih i upravljačkih prava nad bolničkim ustanovama u cijeloj Hrvatskoj, Vlada je preuzela i dodatnu odgovornost kako za kvalitetnije funkcioniranje javnozdravstvenog sustava, tako i za suzbijanje svakog oblika zloupotrebe i korupcije u tom sustavu. Svaki euro namijenjen zdravstvu koji je nenamjenski ili nezakonito iskorišten čini direktnu štetu hrvatskim građanima, a javno zdravstvo čini im još manje dostupnim. A to je nedopustivo!
Umjesto da se ljude tjera u privatne, dobro opremljene klinike, zadaća je Vlade da transparentnom i strogo kontroliranom nabavom osigura javnim bolnicama i klinikama svu potrebnu opremu kako bi mogle pružati kvalitetnu zdravstvenu zaštitu i skrb hrvatskim ljudima.“
16.11.2024. Po zahtjevu USKOKA, prijepodne u 10 sati sudac istrage zagrebačkog Županijskog suda odredio je jednomjesečni pritvor Viliju Berošu i Saši Pozderu, a Krešimir Rotim je pušten da se brani sa slobode.
16.11.2024. S početkom u 13 sati pred sucem istrage Županijskog suda u Zagrebu počelo je ročište po zahtjevu EPPO-a kojim se traži određivanje pritvora za ravnatelja dječje bolnice u Klajićevoj Gorana Rojića, ravnatelja područnog ureda Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u Krapini Tomu Pavića, poduzetnika Hrvoja Petrača, te za njegove sinove Novicu i Nikolu. Sudac istrage prihvatio je zahtjev EPPO-a i odredio istražni zatvor za navedene osobe. Navedeno je da su Hrvoje Petrač i njegovi sinovi Novica i Nikola trenutačno nedostupni hrvatskom pravosuđu, te da će EPPO za njima raspisati međunarodnu tjeralicu.
16.11.2024. Nakon što je sudac istrage odredio pritvor za pet osoba po prijedlogu EPPO-a u kasnim popodnevnim satima novinarima se obratio delegirani tužitelj EPPO-a Tomislav Kamber koji je tom prilikom, kako to prenose mediji među ostalim rekao:
„Bili smo u visokom stadiju spremnosti, imali smo plan pretraživanja XY osoba i prostora, spis je pripremljen na 150 stranica, vrlo skoro smo planirali krenuti.“
Kako su to prenijeli mediji Kamber je tom prilikom među ostalim rekao i ovo: „Nema sukoba nadležnosti, samo obveza Uskoka da nam preda spis. Njihova je istraga jako čudna, fali im dobar dio priče“.
18.11.2024. U kasnim popodnevni satima policiji se predao Novica Petrač.
19.11.2024. U popodnevnim satima u medijima je objavljena Odluka GDO Ivana Turudića kojom je, postupajući po zahtjevu USKOK-a, odlučio o nadležnosti za postupanje u istražnom predmetu protiv Beroša i drugih. Za potrebe ovoga teksta prenosimo dispozitiv Odluke:
„I. Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta nadležan je za postupanje u istražnom predmetu pokrenutom rješenjem o provođenju istrage Ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, broj Kis-Us55/2024 od 15. studenoga 2024. protiv okrivljenog Vilija Beroša i drugih zbog kaznenih djela iz čl. 291. stavka 2. u vezi sa stavkom 1. Kaznenog zakona („Narodne novine“ broj 125/11., 144/12., 56/15., 101/17., 118/18., 126/19., 84/21., 114/22., 114/23. i 36/24., dalje KZ/11.) i drugih i rješenjem o provođenju istrage Ureda europskog javnog tužitelja, broj 1 000-798/24 od 15. studenoga 2024. protiv osam fizičkih i dvije pravne osobe zbog kaznenih djela primanja i davanja mita, zlouporabe položaja i ovlasti, te pranja novca, povezanih s javnim nabavama medicinskih uređaja u hrvatskim bolničkim ustanovama.
II. Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta nastavit će istragu pokrenutu rješenjem o provođenju istrage iz točke I.“
Iz Turudićevih devet stranica detaljnog obrazloženja, za potrebe ovog rada citirat ćemo nekoliko utvrđenja:
-
-
- „Niti iz jednog detalja ne proizilazi da su se okrivljenici povezali u zločinačko udruženje (organizaciju prema Uredbi) kojoj je pretežiti cilj bio oštetiti proračunska sredstva Europske unije, niti su to učinili“.
- „Jasno je da je u središtu kriminalnih aktivnosti zločinačke organizacije bilo stjecanje protupravne imovinske koristi prvenstveno iz sredstava Državnog proračuna Republike Hrvatske, a ne iz sredstava Europske unije.“
- „Od svih pet inkriminiranih javnih nabava svega je jedna moguće povezana sa sredstvima Europske unije, a odnosi se na KBC Split u kojem javna nabava nije bila niti raspisana, ponuđeno mito za buduću javnu nabavu je odgovorna osoba KBC Split odbila, a kupoprodaja uređaja nije realizirana. Stoga prema toj točki šteta proračunu Europske unije nije nanesena niti su okrivljenici stekli ikakvu korist.“
- „Ured Europskog javnog tužitelja propustio je postupiti u skladu s načelom lojalne suradnje koja predstavlja kamen temeljac u suradnji između nacionalnih tijela i Ureda europskog javnog tužitelja u ostvarenju zajedničkog cilja odnosno istrage i kaznenog progona tzv. PIF djela“.
- „Vezano uz konkretan slučaj znači da je EPPO dužan obavijestiti nadležna nacionalna tijela o bilo kojem kaznenom djelu koje ne spada u njihovu nadležnost i pružiti sve dostupne relevantne dokaze jer načelo lojalne suradnje, međusobnog povjerenja podrazumijeva da EPPO, posebno europski delegirani tužitelj i nacionalno tijelo trebaju zajedno raditi. Temeljna načela na kojima počiva Uredba ne mogu biti derogirana niti se njihov doseg može suziti bilo kojim unutarnjim aktima tijela čije postupanje uređuje Uredba.“
- „Iako se radilo o kaznenim djelima koja su počinjena izravno na štetu proračuna Republike Hrvatske, izostala je obavijest Ureda europskog javnog tužitelja nacionalnim tijelima, konkretno USKOK-u.“
- „Ta je obveza obavještavanja nesporno nastala neposredno po pribavljanju dokaza i utvrđenjima da se radi o zločinačkom udruženju koje je kao središnji cilj imalo pribavljanja imovinske koristi na štetu Državnog proračuna, pri čemu šteta za Uniju nije niti vjerojatna.“
- „Potezanje nadležnosti EPPO-a, bez poštivanja odredbi Uredbe, predstavlja nelojalno zadiranje u nadležnost i suverenitet nacionalnih tijela kaznenog progona.“
- „Ured europskog javnog tužitelja nema materijalnu nadležnost za postupanje u ovom predmetu.“
- „Zakon o provedbi Uredbe u članku 8. propisao je da o sukobu nadležnosti između EPPO-a i državnog odvjetništva odlučuje Glavni državni odvjetnik Republike Hrvatske.“
-
19.11.2024. Predsjednik Milanović se po objavi Odluke GDO Ivana Turudića oglasio pisanim komentarom, koji ovdje u cijelosti prenosimo, onako kako je to prenijeto u medijima:
„Istraga korupcije u Ministarstvu zdravstva ne smije nikoga zaobići i moraju se otkriti i kazniti svi koji su uključeni u pljačku javnog novca. Europski tužitelji započeli su istragu, prikupili su više dokaza, svojom istragom obuhvatili su veći broj osumnjičenih osoba i kaznenih djela. Znajući k tome kako DORH-u nedostaje i ljudi i sredstava, to su čvrsti argumenti zbog kojih je EPPO trebao nastaviti i završiti istragu.
Doista nije jasno zašto se resursi DORH-a napadno usmjeravaju na istrage kojima se dugo bave europski tužitelji. Još važnije, iz do sada poznatih činjenica, opravdano se može sumnjati kako istrage u slučaju ministra zdravstva ne bi bilo da se pitalo DORH koji se korupcijom u Ministarstvu zdravstva počeo baviti tek prije nekoliko tjedana, za razliku od europskih tužitelja koji su istragu pokrenuli prije pet mjeseci.
Svi vidimo da se korupcija u vladi Andreja Plenkovića otkriva jedino kada istragu pokrenu europski tužitelji. To je sramota za Hrvatsku jer pokazuje da hrvatska država nije sposobna sama se obračunati s kriminalom i korupcijom. Hrvatska mora biti država kojoj neće trebati EPPO da bi se istraživao i kažnjavao kriminal i korupcija, a to je moguće jedino uz samostalan i od politike posve neovisan DORH.
Umjesto pravosudnih institucija koje štite javne i interese građana – u ovom slučaju interese novca javnog zdravstvenog sustava – zbog Andreja Plenkovića imamo pravosudne institucije koje su pod sumnjom da zapravo štite njegovu vlast. Ne prvi puta, i ovaj slučaj potvrđuje zašto je Plenković nasilno ugurao Ivana Turudića na mjesto Glavnog državnog odvjetnika – da bi preko njega kontrolirao istrage.“
O s v r t
Pođimo redom. Pored onoga što smo naprijed citirali iz Odluke GDO Ivana Turudića, ponovimo: U svom naprijed citiranom priopćenju nakon što je USKOK priveo Beroša, Rotima i Pozdera, a premijer Plenković smjenio Beroša, EPPO je u zaključnom djelu priopćenja napisao: „Operacijski mikroskopi su kupljeni za cijenu koja je neosnovano uvećana za 619.582,64 EUR-a na štetu Državnog proračuna Republike Hrvatske“.
U popodnevnim satima istoga dana iz EPPO-a su rekli: „EPPO-ov tužitelj u Zagrebu danas je službeno odlučio pokrenuti istragu, a EPPO o tome još nije obavijestio hrvatska državna tijela.“
Sutradan tužitelj EPPO-a Tomislav Kamber izjavljuje: „Bili smo u visokom stadiju spremnosti, vrlo skoro smo planirali krenuti.“
Pokojni Mladen Delić bi pitao: „Ljudi moji je li to moguće?“
Radiš nešto za što nisi nadležan i to skrivaš od onih kojima i po zakonu i po dužnosti koja ti je povjerena to moraš reći, jer ti to nije dopušteno kriti, onda ti namjere nisu čiste, imaš namjere druge vrste.
U EPPO-u su istraživali slučaj u nadi da njima evidentno suprotstavljene institucije Hrvatske države za to neće saznati, a riječ je o novcu hrvatskih poreznih obveznika, Proračunu RH. Zašto?
„Bili smo u visokom stadiju spremnosti, vrlo skoro smo planirali krenuti“. Da su do kraja uspjeli, da DORH nije pokrenuo istragu, kojom su u EPPO-u bili zatečeni i na koju su dramatično reagirali, nastojeći se na brzinu ugurati u istragu koja je već bila u tijeku, jer oni su „planirali krenuti vrlo skoro“ bio bi to „TOPOVSKI UDAR“ na Turudića i Plenkovića. Ono što se nije uspjelo napraviti na Parlamentarnim izborima sa
„Rijekama pravde“, htjelo se izvesti „topovskim udarom“. Milanović i njegovi politički i medijski sljedbenici snažno bi promovirali već prije plasiranu tezu da je Plenković imenovao „našeg dečka“ kako bi štitio njega i njegove kriminalce pa stoga nisu ni htjeli istraživali slučaj Beroš, pa se ti obrani.
Ovako sve je svedeno na ono na što treba biti, na počinitelje, što evidentno EPPO-u i nije bio primarni cilj, a evidentno ni Milanoviću.
Puno ih je na hrvatskoj medijskoj i političkoj sceni koji su se pitali zašto je Milanović na uhićenje Beroša reagirao pro forme, tražeći kažnjavanje odgovornih i bolje opremanje hrvatskog bolničkog sustava kako građani ne bi morali plaćati zdravstvene usluge dobro opremljenih privatnih bolnica. Evidentno je da je bio zatečen i gotovo zanijemio. Trebalo mu je vremena da se pribere.
Ivan Turudić koji mu je kao predsjednik zagrebačkog Županijskog suda poništio njegov „lex Perković“ i donio odluku o izručenju Perkovića, čovjek zbog čijeg je imenovanja za GDO RH krenuo u neuspješnu premijersku kampanju, kršeći Ustav, i koji je bio glavna tema njegove neuspješne premijerske kampanje, kojeg je i nedavno nazvao Plenkovićevim „dečkom“, on Ivan Turudić šalje u zatvor ministra u Plenkovićevoj Vladi.
Kud ćeš gore. Potučen je do nogu, sad već treći put, 3 : 0 za Turudića. Tako to biva kad netko iz ruske lige dođe u Ligu prvaka. Napune mu mrežu. Hrvatska igra Ligu prvaka i nema ovdje mjesta za rusku ligu.
Da su Beroša zatvorili ljudi iz EPPO-a koje bi to veselje bilo. Došao bi do izražaja njegov nesporan talent da „progoni k’o đavao grešnu dušu“, što je i glavno obilježje njegova predsjedničkog mandata. Prijetio je da će ga potopiti njegove „Rijeke pravde“ i da će ga zamijenit njegovi „pravednici“. Ništa od toga. Milanović je na Turudiću slomio zube. Gotovo je, Turudić vodi 3 : 0, a sudeći po stanju na terenu, prije nego li sudac odsvira kraj, može se očekivati još koji pogodak u Milanovićevoj mreži, jer Turudić „čita sve te fajlove“.
U drugom priopćenju predsjednik Republike koja se Hrvatskom zove, koje smo priopćenje naprijed citirali, a koje je uslijedilo nakon Turudićeve Odluke, nije nimalo zabrinut što je u ovom slučaju EPPO izišao iz svoje nadležnosti i zadire u nadležnost i suverenitet nacionalnih institucija, odnosno što EPPO ne poštuje institucije Hrvatske države čiji je on Predsjednik. Ništa zato, ne poštuje ih ni on i on je prema njima neprijateljski raspoložen. Gangsteri, banda, šljam, stajske muhe, i tako dalj i tako dalje.
U zaključnom djelu toga svog drugog priopćenja Milanović navodi da je „Plenković nasilno ugurao Ivana Turudića na mjesto glavnog državnog odvjetnika da bi preko njega kontrolirao istrage“. Dakle, prema Milanoviću, Plenković je Turudiću dao upute, možeš ti zatvarati moje ministre, pa ćemo ja i ti potom zajednički voditi istragu. Vrlo lukavo. Tko bi se toga sjetio da nije Milanovića.
No vrlo zanimljiv je jedan drugi dio tog Milanovićeva priopćenja: „Još važnije, iz do sad poznatih činjenica, opravdano se može sumnjati kako istrage u slučaju ministra zdravstva ne bi ni bilo da se pitalo DORH koji se korupcijom u Ministarstvu zdravstva počeo baviti tek prije nekoliko tjedana, za razliku od europskih tužitelja koji su istragu pokrenuli prije pet mjeseci.“
Tu smo, dakle. Milanović nam daje do znanja da je Turudić u EPPO-u imao „krticu“, za što evidentno ni u EPPO-u, a ni on nisu znali, jer otkud sad Turudić, a oni u Turudićevu taboru nisu imali „krtice“. Turudić ih je iznenadio što se i vidjelo na obje strane. Do „topovskog udara“ nije došlo, posao je propao. Šteta. Plan je sjajno izgledao.
Na temelju sveg iznijetog gotovo je nedvojbeno da je EPPO, u ovom slučaju, planirao i htio biti instrument političkog obračuna na hrvatskoj političkoj sceni.
Marko Mamić/Foto: Press