“Pazi se Musk, i Rimac radi robotaksije” piše Forbes. “Čini se da se Mate Rimac sprema za globalnu dominaciju”, piše BBC-ijev Top Gear. “Nemojte se kladiti protiv njih”, donosi Wire.
Superugledni strani mediji puni su hvale robotaksi Mate Rimca. Dok se dio domaćih medija pokušava narugati jer je robotaksi otkazao poslušnost na predstavljanju, od tsranih to nitko nije ni spomenuo. Pišu da Rimac želi biti pionir još jedne autorevolucije, s autom koji sam naziva sljedećom nemogućom stvari.
Verne hvale kao autonomno vozilo kakvo ne postoji. Impresionirani su dizajnom i komforom unutrašnjosti, ali i time da Rimac nije napravio samo auto nego cijeli sustav.
“Ako pratite autoindustriju, sigurno ste čuli za Rimca. Njegov električni hiperautomobil Nevera ima brojne svjetske rekorde performansi , a osnivač Mate Rimac bio je pokretač nedavno najavljenog Bugattija Tourbillona Ali tvrtka je također radila na “Projektu 3″ kako bi pokrenula još jednu automobilsku revoluciju u nastajanju – samovozeće automobile”, poše Forbes
Razgovarao sam s Mateom Rimcem i izvršnim direktorom i suosnivačem Project 3 Markom Pejkovićem o tome kako je njihova strategija jedinstvena u usporedbi s drugim proizvođačima automobila koji se fokusiraju na autonomiju, piše
koji prati svijet električnih vozila“U industriji sam 15 godina i vidio sam da se tanker okrenuo prema električnom”, kaže Mate Rimac. “Za mene je to bila stara vijest, ali sve o čemu su tvrtke željele razgovarati je koliko je elektrifikacija transformativna za njih.”
Rimac tvrdi da ovo nije tako revolucionarna promjena, jer samo uzimate drugačiji set dijelova od dobavljača i još uvijek gradite automobil koji ide preko trgovca u privatno vlasništvo kupca.
“Jedina stvar koja se stvarno mijenja je da automobil ne ide na benzinsku crpku, ali to nema utjecaja na automobilsku tvrtku. Govorio sam im: ‘Mislite da je ovo najveća transformacija u vašoj povijesti, ali to nije ništa. Iza brda se krije to što ljudi više neće voziti automobile i vlasništvo će se promijeniti.’”
Ponovno promišljanje mobilnosti kroz autonomiju
To je navelo Rimca da s Pejkovićem, u to vrijeme šefom ureda za strategiju Rimac automobila, osnuje Projekt 3 (danas Verne).
“Ne vole svi automobile, ali gotovo svi danas imaju automobil jer je to nužnost”, kaže Pejković. “Danas ljudi koji vole konje još uvijek imaju konje. U budućnosti će ljudi i dalje posjedovati automobile. Ali mislili smo da će velik dio stanovništva odlučiti da neće kada postoji prava alternativa. Razmišljali smo koja je to alternativa. Samostalna vožnja će se podrazumijevati baš kao i elektrifikacija, ali mislili smo da ima više od toga. Autonomni automobil treba doživjeti na drugačiji način. Ne vozite ga, ali ga i ne posjedujete.”
“Kako to iskustvo učiniti najboljim mogućim poput pametnih telefona”, dodaje Rimac. “Svaki telefon može telefonirati. Ali danas se telefoni ne kupuju zbog telefonskih poziva. To je zadano. Također mislimo da će autonomna vožnja sama po sebi biti gotova poput telefoniranja sa starim Nokia telefonom. To je ono što preispitujemo s Verneom. Kada oduzmete vlasništvo i vožnju, kako to učiniti najsigurnijim, najčišćim, najudobnijim, najudobnijim, najluksuznijim iskustvom mogućim za sve?”
Rješenje Verne razlikuje se od drugih koncepata autonomnih vozila. Za početak, dizajn koji se lansira je dvosjed, a ne namijenjen obiteljima ili grupnom prijevozu. Ogromna bočna vrata klize prema naprijed kako bi omogućila ulazak, otkrivajući luksuznu unutrašnjost sa zaslonom pune širine preko prednje strane. Putnici mogu programirati svoje odredište, a zatim koristiti ovaj zaslon za uživanje u vlastitim medijima, personaliziranim za njihov račun.
“Kada smo počinjali prije četiri-pet godina, bilo je 20 tvrtki koje su se pokušavale baviti samovozećim vozilima”, kaže Pejković.
“Od početka smo rekli da će to završiti s nekoliko tvrtki koje ovo usavršavaju i da ćemo koristiti jednu od ovih platformi u našem vozilu, nećemo je sami razvijati. Mislimo da je Mobileye najbolji partner za to i duboko integriramo njihov sustav u naše automobile. Ovo je tako velik, zahtjevan projekt s financijske i resursne strane. Ne možete sve sami. Trebali biste se usredotočiti na ona područja u kojima možete učiniti razliku za kupca.”
Izgradnja odnosa s gradovima domaćinima
Iako autonomna vozila predstavljaju veliki tehnički problem, postoje i drugi netehnički izazovi koje treba prevladati. “Robusna usluga koja ne treba puno nadzora već je gotovo moguća”, kaže Pejković. “Ako sada sjednete u vozilo Waymo, dosta je napredovalo u posljednjih nekoliko godina. Tesla također pokazuje dobar napredak. To je jedan od izazova.
Drugi izazov je regulatorno-pravni. Za rad morate imati okvir. Morate unaprijed razgovarati s gradovima kako biste uspostavili partnerstvo. Ovo je ono što mi radimo. Razgovaramo s 30 gradova. Već smo potpisali njih 11, s ugovorima u kojima su ti gradovi rekli da želimo vašu uslugu, dvije ili tri godine prije nego što počnemo s radom.”
“Treći izazov je prihvaćanje kupaca”, nastavlja Pejković. “Taj nam je lakši jer se toliko fokusiramo na korisničko iskustvo. Ali neki startupi nisu. Više se fokusiraju na utilitaristički pristup trpanja što više ljudi u nešto što izgleda kao toster.
Ovdje će prihvaćanje kupaca biti izazov jer zašto bih odustao od privatnosti, udobnosti i značajki vlastitog automobila da bih ušao u minibus koji je sada autonoman. Tu je i financijski izazov, naravno. Za ovo vam je potrebno mnogo novca. Radimo to vrlo isplativo. Radimo to isto kao što smo radili s Rimcem, ali za to je potrebno puno novca. Ta četiri izazova su kritični koje vidimo u ostvarivanju ovoga.”
Verne nije jedini u potrazi za potencijalom autonomije da promijeni način na koji se bavimo mobilnošću. Tesla je možda najistaknutiji primjer, a Elon Musk se sada navodno ponovno fokusira na Robo Taxis, ali kineske tvrtke također rade na ovom području. JiYue razvija tehnologiju sličnu Teslinoj, a Zeekrov Mix koncept jasno je usmjeren na obiteljsko iskustvo samovoznje. Međutim, Verneov pristup odnosi se na uslugu koju pruža koliko i na dizajn vozila.
“Sve je to vrlo dobro stvaranje koncepata, ali ne dolazite do pravih izazova dok ne pokušate pokrenuti uslugu”, kaže Rimac. “Radi se zapravo o dvije stvari. Jedan je fokus na korisničko iskustvo. Automobil izgleda potpuno drugačije jer je polazište bilo korisničko iskustvo, a ne natrpavanje najviše ljudi u njega. To se korisničko iskustvo također pretvara u aplikaciju, platformu mobilnosti i infrastrukturu koja vam je potrebna da bi automobil bio čist, siguran, održavan i napunjen. Ta tri elementa – aplikacija, infrastruktura i vozilo – moraju raditi zajedno.”
Povrh toga je i učinkovitost izvršenja, kaže Pejković. “Možete imati mnogo lijepih ideja, ali to je način na koji dolazite na tržište na pravi način. Nakon što je tehnički izazov obavljen, pravi izazov postaje kako napraviti održivo poslovanje. Sadašnje tvrtke nisu održive. Oni ulažu mnogo novca u razvoj flota i ne vraćaju uloženo. Ali svejedno to morate učiniti kao integrirani pristup, što znači da ne stvarate samo vozilo, već pružate uslugu. Ove stvari koje nisu vozila zapravo su dvije trećine troškova – osiguranje, održavanje, punjenje, čišćenje vozila, morate biti super učinkoviti u vezi s tim.”
Verne: Više od običnog taksija
“Osnovni model bit će poziv za vožnju poput Ubera, gdje pozivate vožnju iz svoje aplikacije, a stižete od točke A do točke B”, kaže Pejković.
“Povrh toga, također ćemo pokrenuti uslugu pretplate koja će vam dati dodatne pogodnosti. Ali također radimo na drugim načinima korištenja vozila. U satima izvan najveće gužve, na primjer, kada nije prometna špica ujutro ili poslijepodne, moći ćete zadržati vozilo za sebe, pa ga možete koristiti kao mobilni ured, sastajalište, da se opustite ili što god želite raditi. To pomaže iz dvije točke. Prvo je u osnovi diverzifikacija poslovanja, a drugo, više koristite vozilo. To će smanjiti ukupne troškove korištenja vozila. Ali osnovni model bit će vrlo poznat svima koji su ikada koristili Uber ili taksi.”
Uz uslugu vozila i aplikacija, Verne će pokrenuti objekte “majke” u svakom od gradova s kojima je partner. Riječ je o automatiziranim centrima za čišćenje, punjenje i održavanje koje Rimac i Pejković smatraju ključnima.
“Naši matični brodovi pružaju ovu infrastrukturu – korisničko iskustvo napravljeno ispravno kao integrirani pristup”, kaže Pejković.
“Vidimo dva različita pristupa koje su tvrtke poduzele da razbiju ovu stvar”, kaže Rimac. “Jedna su automobilske tvrtke, koje su imale isti pristup kao i s elektrifikacijom. Počeli su s onim što su imali, a to su bili automobili s unutarnjim izgaranjem, i napravili su ih električnima i završili s vrlo kompromitiranim proizvodima koje ljudi nisu željeli kupiti, a onda su automobilske kompanije mislile da nitko ne želi električne automobile. Ali ljudi samo žele dobre električne automobile. Da biste imali dobre električne automobile, morate to učiniti ispravno, što znači razvijati ih od nule. U nekim slučajevima trebalo je više od desetljeća da automobilske tvrtke to prepoznaju.”
“Vidim istu stvar s autonomnom vožnjom gdje automobilske tvrtke samo uzmu normalno vozilo, zalijepe senzore na njega i nazovu ga autonomnim automobilom”, kaže Rimac.
“Nisu iskoristili mogućnosti autonomne vožnje da naprave drugačiji, bolji automobil. Ali imate i startupe kao što je Marko rekao koji proizvode tostere koji, kada napravite poslovni plan, izgledaju puno ekonomski isplativije sa šestero ljudi unutra nego s jednim ili dvoje. Ali stvarnost je da ljudi ne vole dijeliti svoj prostor s drugim ljudima i ne vole sjediti na maloj klupi, 90 stupnjeva u krivom smjeru. Vidimo da su ta dva različita pristupa i startupi, po našem mišljenju, rade pogrešno i nisu u poziciji da to provedu.
Automobilske tvrtke imaju mnogo problema s naslijeđem i ne mogu se usredotočiti na autonomiju. Mislimo da smo dobro shvatili korisničku perspektivu i znamo kako izvršiti s razumnim proračunom i ostvariti nemoguće stvari. Ne kažemo da ćemo biti ti koji će pobijediti sve ostale, ili da smo bolji od bilo koga drugog, ali imamo dobre šanse.”
Moonshot će sletjeti 2026
Servis Verne je na redu da stigne za samo nekoliko godina. “Prvo krećemo u Zagrebu 2026. jer je dovoljno velik i naš je domaći teren”, kaže Pejković. “Ovo će biti ograničeno predstavljanje, ali će nam pokazati što trebamo poboljšati kako bismo napravili savršenu uslugu kada sljedeće godine budemo izlazili u sljedeće gradove. Imamo mnogo gradova koji su se prijavili. Ima ih četiri u Velikoj Britaniji, nekoliko gradova u Njemačkoj i nekoliko gradova na Bliskom istoku.
Želimo zaštititi naše pozicije. Jedna stvar koju ne možemo kontrolirati je regulatorni aspekt. Mi nismo političari, mi ne donosimo zakone. Ako se nešto dogodi u jednom dijelu svijeta i stranka koja tada dođe na vlast odluči da ne želi vidjeti Robo Taxis, moramo imati dovoljno gradova drugdje. Naposljetku mislimo da će svaki grad imati ovakvu uslugu, ali neki će biti brži od drugih, pa se moramo zaštititi od svojih oklada i pobrinuti se da imamo dovoljno potencijalnih tržišta.”
“To je za nas snimka mjeseca”, kaže Rimac. “Kad pogledate bilo koju vrstu tehnološkog skoka, obično ga niste dobili od tvrtki koje ste očekivali. Na primjer, prije 15 godina rekli biste da će sljedeća velika stvar u mobilnim telefonima biti Nokia ili Motorola. Malo tko bi očekivao da će Apple potpuno promijeniti tu industriju.
Kad sam počinjao, nisam imao pravo učiniti ništa od ovoga – izgraditi tvornicu u Zagrebu, izgraditi najbrže električne automobile na svijetu, isporučiti vrhunske baterije cijeloj autoindustriji. Postojao je apsolutno nikakav pedigre i nisam poznavao nikoga u automobilskoj industriji. Upravo sam krenuo ni od čega. To smo i učinili, unatoč izgledima. Marko je bio bitan dio toga.”
Za nekoliko godina saznat ćemo mogu li Rimac i Pejković ponovno ostvariti svoj rušilački san, ovaj put na tržištu autonomnih vozila u nastajanju.
M. Marković/Foto:
Bivši ministar zdravstva Vili Beroš iz istražnog je zatvora u petak uputio predsjedniku Sabora zahtjev za aktivacijom saborskog mandata osvojenog na…
Zvonimir Boban dobio je dugogodišnji spor s AC Milanom oko smjene s mjesta sportskog direktora…
U Nyonu je održan ždrijeb četvrtfinala Lige nacija. Ždrijeb je odlučio da Hrvatska za Final…
Komentiraj