Prošlog vikenda u Splitu obilježeno je 28 godina od osnivanja čuvene 4. gardijske brigade poznatije pod imenom „Pauci“.
Održao s mimohod postrojbi, građani su na Rivi razgledavali silno naoružanje s kojim raspolaže naše oružane snage, a na svečanoj akademiji održane su govorancije u kojima se već godinama propušta istaknuti da je upravo pod okriljem ove splitske brigade osnovano – Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.
Zašto je tome tako teško je odgonetnuti. Je li to slučajna ili nenamjerna pojava za sada nije jasno, ali mnogima već iritantno upada u oči.
Začetak HRZ-a vezan je uz dva aviona tipa Utva-75 kojima je pod maskirnim šarama i uz četiri potkrilna lansera povijest namijenila ulogu prvih ratnih aviona samostalne Hrvatske. U listopadu 1990. po dogovoru tadašnjeg Općinskog sekretarijata za narodnu obranu Sinj i Split osnovan je samostalni zrakoplovni vod sastavljen od dva odjeljenja, i to prvog zrakoplovnog i drugog padobranskog.
Vod je od početka rata do 7. veljače 1992. godine djelovao pri 4. gardijskoj brigadi kada je prvo odjeljenje ustrojbeno potpalo pod HRZ.
Splitska utva-75, koja je nosila oznaku 001, bila je naoružana sa 4 raketna lansera osa kalibra 90 mm. Prije rata nosila je civilnu oznaku YU-DLD, te vojnoevidencijski broj 53239 na repu, s obzirom na to da su se aeroklupski avioni vodili u sastavu teritorijalnih obrana republika.
Druga splitska utva, broja 002, prije rata je bila YU-DGH/53177. Ta druga utva-75 je do ljeta 1994. bila naoružana sa dva nosača na kojima je mogla ponijet dvije bombe od 50 kilograma.
Posebna je zanimljivost što su se bombe pravile u „Brodosplitu“. Avioni se danas nalaze u krugu Zrakoplovno-tehničkog centra u Velikoj Gorici. Nakon završetka Domovinskog rata obojeni su u bijelu boju, te su služili na Zemuniku za obuku pilota. Ne lete od 2007. godine. Jednom mjesečno djelatnici ZTC-a im pale motore. No, tehnički resursi aviona su istrošeni, kao i sam zmaj, te bi ih trebalo obnoviti.
Prvo borbeno djelovanje Samostalnog zrakoplovnog voda bilo jedne lipanjske noći 1991. kad je iz kabine Cessne 172 s improviziranim bombama, metalne kante goriva s privezanim eksplozivom, bombardiran kamp za obuku pobunjenih “knindža”.
U doba Domovinskog rata na avionima splitskog Aerokluba, dakle na jednoj Cessni i dvije Utve-75, letjeli su uglavnom tadašnji piloti splitskog i sinjskog aerokluba: Matko Raos, pokojni Branko Fridel, Boženko Poljak, Nediljko Ivačić te Natko Kulić.
Kasnije im se priključio i Miroslav Alaber iz Slavonskobrodskog aerokluba.
No, mnogo je ljudi prošlo kroz SZO Split, koji je nakon prvog udara JNA 1991. godine počeo surađivati sa specijalnim postrojbama HV-a, tj. postrojbom „Zrinski“, a koja se kasnije spojila i tako formirali Prvi hrvatski gardijski zdrug. Počeci hrvatskih specijalaca bili su vezani uz korištenje ultralakih letjelica Albatros, a obuku su među ostalim prošli i u Samostalnom zrakoplovnom vodu-Split.
Tko i zašto uporno prešućuje da je HRZ nastao u gradu pod Marjanom? To ne služi na čast organizatorima obljetnice osnivanja 4. gardijske brigade.
M. Marković/Foto:press
Bivši ministar zdravstva Vili Beroš, koji je u istražnom zatvoru zbog sumnje na korupciju u…
Domagoj Juričić, nekadašnji predstojnik ureda Kolinde Grabar-Kitarović, je u podcastu Krešendo Nove tv ispričao kako je…
Dragan Marković Palma preminuo je u 65. godini nakon kratke bolesti. Osebujni bivši gradonačelnik Jagodine…
Komentiraj