Prošlog vikenda u Splitu obilježeno je 28 godina od osnivanja čuvene 4. gardijske brigade poznatije pod imenom „Pauci“.
Održao s mimohod postrojbi, građani su na Rivi razgledavali silno naoružanje s kojim raspolaže naše oružane snage, a na svečanoj akademiji održane su govorancije u kojima se već godinama propušta istaknuti da je upravo pod okriljem ove splitske brigade osnovano – Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.
Zašto je tome tako teško je odgonetnuti. Je li to slučajna ili nenamjerna pojava za sada nije jasno, ali mnogima već iritantno upada u oči.
Začetak HRZ-a vezan je uz dva aviona tipa Utva-75 kojima je pod maskirnim šarama i uz četiri potkrilna lansera povijest namijenila ulogu prvih ratnih aviona samostalne Hrvatske. U listopadu 1990. po dogovoru tadašnjeg Općinskog sekretarijata za narodnu obranu Sinj i Split osnovan je samostalni zrakoplovni vod sastavljen od dva odjeljenja, i to prvog zrakoplovnog i drugog padobranskog.
Vod je od početka rata do 7. veljače 1992. godine djelovao pri 4. gardijskoj brigadi kada je prvo odjeljenje ustrojbeno potpalo pod HRZ.
Splitska utva-75, koja je nosila oznaku 001, bila je naoružana sa 4 raketna lansera osa kalibra 90 mm. Prije rata nosila je civilnu oznaku YU-DLD, te vojnoevidencijski broj 53239 na repu, s obzirom na to da su se aeroklupski avioni vodili u sastavu teritorijalnih obrana republika.
Druga splitska utva, broja 002, prije rata je bila YU-DGH/53177. Ta druga utva-75 je do ljeta 1994. bila naoružana sa dva nosača na kojima je mogla ponijet dvije bombe od 50 kilograma.
Posebna je zanimljivost što su se bombe pravile u „Brodosplitu“. Avioni se danas nalaze u krugu Zrakoplovno-tehničkog centra u Velikoj Gorici. Nakon završetka Domovinskog rata obojeni su u bijelu boju, te su služili na Zemuniku za obuku pilota. Ne lete od 2007. godine. Jednom mjesečno djelatnici ZTC-a im pale motore. No, tehnički resursi aviona su istrošeni, kao i sam zmaj, te bi ih trebalo obnoviti.
Prvo borbeno djelovanje Samostalnog zrakoplovnog voda bilo jedne lipanjske noći 1991. kad je iz kabine Cessne 172 s improviziranim bombama, metalne kante goriva s privezanim eksplozivom, bombardiran kamp za obuku pobunjenih “knindža”.
U doba Domovinskog rata na avionima splitskog Aerokluba, dakle na jednoj Cessni i dvije Utve-75, letjeli su uglavnom tadašnji piloti splitskog i sinjskog aerokluba: Matko Raos, pokojni Branko Fridel, Boženko Poljak, Nediljko Ivačić te Natko Kulić.
Kasnije im se priključio i Miroslav Alaber iz Slavonskobrodskog aerokluba.
No, mnogo je ljudi prošlo kroz SZO Split, koji je nakon prvog udara JNA 1991. godine počeo surađivati sa specijalnim postrojbama HV-a, tj. postrojbom „Zrinski“, a koja se kasnije spojila i tako formirali Prvi hrvatski gardijski zdrug. Počeci hrvatskih specijalaca bili su vezani uz korištenje ultralakih letjelica Albatros, a obuku su među ostalim prošli i u Samostalnom zrakoplovnom vodu-Split.
Tko i zašto uporno prešućuje da je HRZ nastao u gradu pod Marjanom? To ne služi na čast organizatorima obljetnice osnivanja 4. gardijske brigade.
M. Marković/Foto:press
Na društvenim mrežama pojavio se video u kojem Novak Đoković ismijava predsjednicu Skupštine Srbije Anu…
Goran Kajkić, nezavisni kandidat za vinkovačkog gradonačelnika, kojeg podupire DOMiNO, stranka Marija Radića, danas je…
Administracija Donalda Trumpa objavila je da zamrzava više od dvije milijarde dolara (1,5 milijardi funti) saveznih sredstava…
Komentiraj