VELIKA korupcijska afera, u koju su umiješane tvrtke Centar za vozila Hrvatske i Croatia osiguranje te Ministarstvo unutrašnjih poslova i visoki državni dužnosnici – ministri i bivši policajci, počela se raspetljavati zahvaljujući inicijativi hrvatskog povratnika iz Novog Zelanda – Mate Jujnovića.
U proteklih desetak godina bilo je nekoliko pokušaja, preko medija da se rasvijetli afera u kojoj je omogućeno privatnoj tvrtki u vlasništvu bivših policajaca i ministra i njegovih prijatelja iz policije, ali su svi ti pokušaji završavali bez uspjeha, a Državno odvjetništvo temeljem napisa u medijima nije pokretalo nikakve konkretnije mjere.
Zastrašivanje novinara
U desetak napisa upozoravano je na malverzacije, pogodovanja i manipulacijama u tvrtki Centar za vozila Hrvatske u koordinaciji s Ministarstvom unutrašnjih poslova.
Međutim ne samo da se ništa po pitanju tog problema nije pokrenulo, već je drskost i bahatost demonstrirala tako da je novinar Jutarnjeg lista, koji je pisao o aferi u kojoj su pokrenute brojne kaznene prijave zbog kriminala u CVH, pozvan 2013. godine na obavijesni razgovor u policiju.
U policiji ga nisu ispitivali o saznanjima o kriminalu do kojih je novinar došao u svojem istraživanju, već je policiju zanimalo tko mu je dostavio informacije o kriminalu i malverzacijama u tvrtki CVH, koja se bavi tehničkim pregledima i registracijama vozila sa javnom ovlasti koju im je dodijelio MUP za RH.
MUP-ove malverzacije uz pomoć Raka Ostojića
Nakon zastrašivanja novinara Jutarnjeg lista, pozivanjem na obavijesni razgovor, tekstovi o kriminalu u CVH-u su se malo prorijedili, ali sada, kada su uočeni pravi razmjeri izvlačenja novca od vozača i prijevoznika, koji umjesto u državnom proračuna završavaju u rukama desetak privatnika – dioničara CVH-a, ponovo je pokrenuta serija tekstova koja bi trebala završiti pokretanjem kaznene prijave zbog korupcije i organiziranog kriminala.
Ovog puta prijava će se podići protiv organizatora umreženog kriminala – policajaca i visokih državnih dužnosnika! Ova najnovija korupcijska afera mogla bi biti vrlo neugodna i za ex ministra policije Ranka Ostojića kojeg mediji sumnjiče da je s grupom ljudi, koji su u neposrednoj vezi s njim omogućio rad, mimo svih zakona i propisa, stanici u za tehnički pregled vozila u Sinju u vlasništvu Croatia osiguranja. Otvoreno je pitanje je li rad toj stanici omogućio temeljem mita ili ucjene?
Sve je započelo u Sinju
O ulozi CVH i prisvajanju enormnog novaca koje bi objektivno trebao pripasti MUP-u i državnom proračunu, hrvatska javnost možda i ne bi ništa saznala da nisu počinjene brojne protuzakonitosti od strane državnih institucija, sudova, lokalne uprave i MUP-a prilikom izgradnje nove stanice za tehnički pregled vozila u Sinju.
Afera je započela nakon službenog dopisa CVH, uz suglasnost MUP-a koji se dostavlja Autoprijevozu Sinj početkom 2008. sa uvjetom da mora proširiti svoju staru stanicu ili izgraditi novu, u protivnom će se raspisati natječaj za izgradnju još jedne stanice u Sinju.
Međutim, ako pravna osoba započne izgradnju ili dogradnju stanice tada se ne može otvarati natječaj za novu stanicu, a Autoprijevoz je započeo izgradnju još 2007. godine na autobusnom kolodvoru gdje je danas nova stanica. No, MUP ne priznaje službene dopise da je započeta priprema za izgradnju stanice, što se po zakonu i pravilniku mora priznati, protuzakonito otvara natječaj za novu stanicu u Sinju.
Kasnije se ispostavilo da je proširenje stanice bila izlika kako bi se oduzele ovlasti tehničkih pregleda Autoprijevozu Sinj u vlasništvu Mate Jujnovića, i da bi se izgradila još jedna dogovorna stanica društva Hazarder koji ju je prodao Croatia osiguranju.
MUP i CVH doveli Autoprijevoz Sinj do predstečaja
Na protuzakonit natječaj za izgradnju još jedne stanice u Sinju, objavljen krajem 2010. godine, javljaju se uzAutoprijevoz, tvrtka Hazarder te Petrolvilla Bilić na zemljištu bivše Dalmatinke. Povjerenstvo MUP-a, CVH i HAK-a potpuno neočekivano odabire ponudu Hazardera koji sklapa ugovor o poslovno-tehničkoj suradnji s Croatia osiguranjem.
Suprotno propisima, pravilniku i zakonu odabrali su zemljište na kojem se po dimenzijama ne može izgradit stanica jer se kod izgradnje naknadno moralo koristiti pravo služnosti na susjednoj parceli. Čak je i pristupni put do stanice suprotan propisima jer nema potrebne zakonske dozvole i širinu.
Pravilnik za izgradnju stanica propisuje da je kod odabira zemljišta za izgradnju stanice u gradu, gdje već postoji jedna stanica, u prednosti je ono zemljište koje je udaljenije od postojeće stanice, ali MUP i CVH, opet suprotno pravilniku, biraju zemljište koje je duplo bliže postojećoj stanici.
Ovaj postupak je ubrzo zastao jer je uložio prigovor Mate Jujnović, vlasnik Autoprijevoza Sinj i vlasnik stare stanice za tehnički pregled u Sinju. Bez obzira na prigovor Autoprijevoza, Hazarder i CO počinje izgradnju nove stanice. Kasnije je utvrđeno kako je CO preplatila zemljište koje je kupila od Hazardera, o čemu su pokrenute istrage.
Izgrdnja nove stanice
Istovremeno Autoprijevoz po nalogu CVH i MUP-a započinje radove na izgradnji nove stanice jer je uspio prikupiti sve dozvole za rad da bi mogao izvršiti preseljenje stare stanice po nalogu MUP-a. Tako započinje izgradnja dvije stanice u Sinju – prve, Jujnovićeve, po zakonu, i druge Hazarderove i CO protivno zakonu uz podršku MUP-a i Centra za vozila Hrvatske.
Prvi problemi nastaju su sredinom 2012. godine kada MUP, odnosno novi ministar policije Ranko Ostojić odbija potpisati rješenje za rad novoizgrađenoj stanici Hazardera i CO-a iako su ga djelatnici ravnateljstva policije – Odjela za sigurnost cestovnog prometa, CVH i HAK već prethodno odobrili i potpisali pa formalno i nije postojala zapreka da se stanica otvori uz potpis ministra. Na više upita iz Croatia osiguranja – zašto se ne otvara stanica, MUP im odgovara da su u tijeku izvidi po kaznenoj prijavi i da se istražuju ljudi iz CO-a i Hazardera.
Ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić, vidjevši sve nepravilnosti i kršenja zakona kod odabira nove stanice, poništava natječaj za otvaranje stanice, bez obrazloženja, i sprječava otvaranje novoizgrađene stanice Croatia osiguranja i umanjuje štetu za MUP i državni proračun. No, kasnije, ministar mijenja mišljenje i radi još veće pogreške od svojih da bi udovoljio CVH-u i Croatia osiguranju te protuzakonito otvaranje stanice .
Kako bi se usporili radovi na izgradnji stanice Autoprijevoza, maksimalno se otežava dobivanje odobrenje svih potrebnih dozvola, a tražilo se i izgradnja atomskog skloništa u sklopu stanice, što nema ni jedna stanica u Hrvatskoj! Time se Autoprijevozu povećavaju troškovi izgradnje i produžuju radovi.
MUP-ovo pogodovanje
Početkom 2013. godine MUP poništava natječaj za otvaranje stanice, bez obrazloženja, a Autoprijevoz u međuvremenu završava novu stanicu za tehnički pregled, svega 100-njak metara od stare i dobiva uporabnu dozvolu što je uvjet da može izvršiti preseljenje. Slijedom toga, Autoprijevoz traži u veljači 2013. godine od MUP-a, CVH i HAK-a odobrenje da izmjesti staru stanicu na novu lokaciju – na autobusnom kolodvoru gdje je sagrađena nova.
Da je Ostojić dao odobrenje za preseljenje Autoprijevozove stanice, ne bi se mogla otvoriti stanica CO-a jer za to ne bi postojali uvjeti. Stoga MUP ne izmiješta novu stanicu Autoprijevoza već, suprotno zakonu, 7 mjeseci kasnije, sredinom 2013. godine raspisuje novi natječaj za novu stanicu iako su obje stanice već izgrađene i na taj način pogoduje stanici CO-a i CVH-a, zbog čega su počele kolati informacije da to nije učinio bez razloga.
Zanimljivo je da je spomenuti da je nakon toga ministar Ostojić podigao cijenu tehničkih pregleda za 10%, iako CVH koji, najviše zarađuje na stanicama, prikazao službenu dobit od 37 milijuna kuna. Prema Pravilniku o raspodjeli prihoda MUP od registracija vozila – tehničkih pregleda, dobiva samo 8%.
Na ponovljenom natječaju MUP, CVH i HAK opet biraju Croatia osiguranje što je kasnije, kao protuzakonitu radnju, potvrdio i Upravni sud u Splitu gdje je poništen odabir Croatia osiguranja te je cijeli postupak vraćen na ponovno odlučivanje. Pored toga, postojao je ugovor o poslovnoj i tehničkoj suradnji koji je potpisan između Croatia osiguranja, CZV i Autoprijevoza prema kojem, dok traje ugovor o zakupu, da neće otvarati nove stanice. A bivša stanica CO-a zakupila je Autoprijevozovu stanicu. Naime, Autoprijevoz je još 1999. godine natječajem, sa svojim ovlastima i zaposlenicima, dao u zakup CO-u na 15 godina, da se spasi od stečaja.
MUP krši ugovore
Dogovoreno je da će stanicu dok traje ugovor voditi CZV kao stručna organizacija, a poslije se ovlasti i djelatnici vraćaju Autoprijevozu kao istoj pravnoj osobi što je službenim dopisom potvrdio i MUP. Kad je završio ugovor o zakupu, Autoprijevoz je službeno zatražio od MUP-a, CZV-a i HAK-a da se vrate ovlasti sukladno ugovorima ali MUP ponovo krši potpisane ugovore i tvrdi da sada ne postoji mogućnost da se vrate ovlasti Autoprijevozu već to može pripasti samo CVH- u.
Kad je, konačno, protuzakonito otvorena stanica Croatia osiguranja izmještena je stara stanica Autoprijevoza na autobusni kolodvor jer više nije prepreka za otvaranje stanice CO-a. Inače, zakon je namješten tako da se vremenom sve stanice prebace na CVH jer se promjenom pravne osobe ovlasti stanice po zakonu mogu dati samo CVH-u, privatnoj firmi s ovlastima MUP-a.
Autoprijevoz je, dakle, na zahtjev MUP-a morao izgraditi novu stanicu u koju je uložio oko 7 milijuna kuna. Usprkos toga, MUP je protuzakonito otvorio još jednu stanicu, umanjio dobit Autoprijevozu, i oduzeo ovlasti, a tako i godišnju zaradu od oko milijun kuna i dao ih CVH-u. Tako je MUP doveo Autoprijevoz u bezizlaznu situaciju do samog stečaja.
CVH duplo zarađuje na stanicama za tehnički pregled vozila. Ako su stanice u njegovom vlasništvu, tada mu je dobit 100% nakon odbitka troškova. Ako CVH upravlja stanicama u tuđem vlasništvu, vlasnik dobiva maksimalno 28%, a CVH „za upravljanje“ dobiva 23%, bez uložene ijedne kune.
Sudski epilog
Konačno, temeljem brojnih prijava i tužbi oglasili su se i sudovi. Prema pravomoćnom rješenju Upravnog suda u Splitu iz lipnja 2015. ukida se rješenje MUP-a za rad stanice u Sinju CO-a i stanica se trebala zatvoriti jer od 3. lipnja 2015. radi protuzakonito. Ovdje dolazimo do najvećeg apsurda u hrvatskoj pravnoj državi gdje MUP ne poštuje zakon i Suda. Prema pravomoćnoj presudi Upravnog suda trebao je zatvoriti stanicu CO-a i izvršiti odabir novi pravne osobe.
Na primjeru Sinja i neprovođenjem pravomoćne presude Upravnog suda možemo reći da MUP štiti bezakonje u svojim redovima koji se odražava i na cijelu RH. Opravdano se postavlja se pitanje koga to MUP štiti; s kim surađuje i zašto te po kojoj cijeni? Evidentno je da MUP kršio vlastite propise i zakone na štetu građana i u korist stručnih organizacija koje zajedno biraju gdje i kako otvoriti stanicu. Zapravo, MUP nije ni trebao raspisati natječaj za izgradnju stanice u Sinju jer po Pravilniku o mreži i kriteriju o dovoljnom broju stanica, prethodno je pokrenut postupak premještanja stare stanice Autoprijevoza , ali od MUP-a nije prihvaćen iako su postojali uvjeti i praksa koja se provodila u sličnim slučajevima na nivou RH. Natječaj nije trebalo raspisati jer nisu postojali zakonski uvjeti.
Monopol zaštićen zakonom
Privatna tvrtka – Centar za vozila Hrvatske i udruga građana Hrvatskog auto kluba imaju javne ovlasti za obavljanje tehničkih pregleda za RH, a koje su dobili od MUP-a još 1993. godine i nitko ih ne smije ugroziti jer se ovlasti i milijuni kuna dobiti dijele prema nepoznatim kriterijima.
Na jednom modelu objasnit ćemo kako funkcionira model monopola CVH-a: Centar za vozila Hrvatske, kao privatna tvrtka predlaže MUP-u gdje se može otvoriti nova stanica za tehničke preglede, a tada MUP raspiše natječaj gdje se ista privatna tvrtka CZV – kao stručna organizacija, koja ima svog člana u komisiji, može sama javiti na natječaj.
Na natječaj može odabrati samu sebe i sama sa sobom potpisati ugovor o odabiru! MUP je dozvolio monopol CZV-u tako da Centar ima svoje vlastite stanice kojima upravlja i vodi poslovanje , a istovremeno upravlja i vodi stanice u tuđem vlasništvu na kojima ostvaruje enormnu dobit. Pravilnik o raspodjeli prihoda sa stanica donio je Centar i HAK prema kojem je raspodijelio prihode tako da je odredio koliko pripada MUP-u, koliko HAK-u, a koliko vlasnicima stanica i time je sebi ostavio najveću dobit – oko 23% od prihoda stanice.
Do sada je bilo neuspješnih inicijativa da MUP preuzme poslove i ovlasti Centru za vozila, kako bi proračun mogao dobiti dodatna sredstva, ali od toga se odustalo iz nepoznatih razloga. Kada bi MUP preuzeo poslove tehničkih pregleda vozila od CZV-a i HAK-a to bi značilo dodatni prihod MUP-u za plaće svojih djelatnika i za pokriće ostalih troškova kao što su zaštitna i sigurnosna sredstva policajaca, za oko minimalno 130 milijuna kuna godišnje.
IZVOR: Tjedno.hr/Darko Petričić