Ukrcajem velikog plutajućeg doka Jadranskog brodogradilišta Bijela (JBB) na specijalni nizozemski brod za prijevoz posebno teških tereta s konačnom adresom negdje u Njemačkoj, u Crnoj Gori su se oprostili od brodogradnje i pomorstva.
PIŠE: Marko Marković
Kako u tuzi javljaju crnogorski mediji, „DOK 12 othranio je i odškolovao brojne familije bijeljanskh brodograditelja što su na tom tehničkom plovnom objektu iz mora izvlačili i remontovali na hiljade brodova u protekla četiri desetljeća“. Dramatično mediji prenose reakciju puka pa kažu kako su taj događaj „žitelji Bijele i Bokelji prokomentirali kao definitivnu sahranu brodogradnje i pomorstva u Boki“.
Prodajom tog doka i potpunim gašenjem brodogradilišta u Bijeloj, vlasti u Podgorici našle su se pred čitavim nizom problema. Crna Gora ostala je bez tehničkih mogućnosti da iz mora podigne i remontira veći brod. Crnogorci su sada uplovili i u sigurnosni problem jer Mornarica Vojske Crne Gore u vlastitoj državi više nema tehničkih kapaciteta ni sposobnosti da održava vlastita ratna i pomoćna plovila kojih, doduše, i nema previše.
Ono što je za hrvatske prilike zanimljivo je budućnost održavanja i remonta školskog broda „Jadran“ za čiji se povratak u hrvatsku domovinu i matičnu luku Split najviše zalaže ministar obrane Damir Krstičević.
Krstičević je jedini ministar obrane koji je u samostalnoj Hrvatskoj poduzeo konkretne korake za povratak slavnog broda na čemu mu zasigurno plješće cijela pomorska Hrvatska.
Zbog vrlo dobre vojne i političke suradnje Podgorice i Rima, velikog prekomorskog susjeda, upućeni u ovu materiju upozoravaju da nije isključeno da će se buduće održavanje najslavnijeg hrvatskog školskog jedrenjaka raditi u Italiji.
Remont školskih brodova Ratne mornarice Republike Italije obavlja se u brodogradilištu u gradu La Spezia, gdje se ujedno nalazi i pomorska baza ratne mornarice. La Spezia je matična luka najvećim talijanskim školskim jedrenjacima, pa tamošnji škver ima vrlo iskusne meštre kojima održavanje „Jadrana“ ne bi trebao biti veliki izazov. Tim više što je ove godine brod remontiran u Bijeloj.
Međutim, nitko ne zna kakva je kvaliteta obavljenih remontnih zahvata, jer u Crnoj Gori pravih meštara ionako godinama već gotov da i nema. Zapravo, mnogi opravdano sumnjaju da je remont napravljen po pravilima zanata.
Istine radi, do socijalističke Jugoslavije Crna Gora nije imala ni tradiciju brodogradnje. Sve što u Boki kotorskoj stoljećima diše i živi pomorsko ima hrvatski predznak, ali to je već neka druga priča.
Ministar Damir Krstičević, kao i premijer Andrej Plenković koji se u EU parlamentu zalagao za povrat „Jadran“, više ne smiju čekati. Brod se konačno mora vratiti kući. S obzirom da na „Jadranu“ zbog nedostatka posade i iskustva već godinama nisu razvili jedra te da se nadvijaju brojna pitanja nad kvalitetom radova u zadnjem remontu, može se dogoditi da „Jadran“ zauvijek otplovi u legendu, u vječnost, negdje u morske dubine…
Vremena za čekanje više nema.
Foto: Stevan-Kordić (nagrađena fotografija)