Iz MORH-a tvrde: Pao je Griffon. Mađarska: Pao je Airbus H145! Tko je u pravu?

21 lipnja, 2023 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Koji je helikopter pao kod Pakova Sela u kanjonu rijeke Čikole pitanje je koje se postavilo nakon što su se danas iza podneva o nesreći mađarskog vojnog helikoptera oglasili MORH i Ministarstvo obrane Mađarske (Honvédelmi Minisztérium).



Mađarski helikopter koji se nalazio na obuci u Međunarodnom središtu za obuku specijalnih zračnih snaga ( Multinational Special Aviation Training Centre – MSAP TC) u vojarni Hrvatsko ratnog zrakoplovstva (HRZ) ‘Pukovnik Mirko Vukušić, srušio se danas oko 12 sati kod Pakova Sela. Helikopter je letio na povratku sa zadaće na matični aerodrom u Zemuniku Donjem.

MORH je na Twitteru, a potom i priopćenju, objavio da se radi o Griffonu, a mediji, ne sumnjajući u amaterizam MORH-a, prenijeli da je pao mađarski Griffon.

Vrlo brzo se pokazalo da je MORH iz nekog razloga objavio pogrešan podatak. Na službenoj stranici Ministarstva obrane Mađarske objavljeno je da je pao helikopter Airbusu H145.

“Mađarski vojnici junački su poginuli na dužnosti.  Mađarski vojni helikopter srušio se u Hrvatskoj. Dva helikoptera Airbus H145 mađarskog ratnog zrakoplovstva obavljala su zadaću zračnog treninga u hrvatskom zračnom prostoru, kada se jedan od helikoptera 3 osobe srušio u uvjetima koji još nisu jasni. Spasilački timovi pronašli su olupinu helikoptera.

Prilikom potrage pronašli su tijela 2 vojnika, još uvijek traže trećeg pratitelja. Počeli smo obavještavati obitelji, dijelimo njihovu tugu”, objavljeno je na Facebooku Honvédelmi Minisztérium.

Naime, Griffon CH -146 je helikopter potpuno drugog proizvođača, američko- kanadskog Bella kojeg mađarske zračne snage uopće ne posjeduju. Koriste ga kandske zračne snage, a helikopter nema značajnu međunarodnu reputaciju.

Ovaj podatak naizgled se može činiti nevažan, ali u MORH-u bi morali znati kakve helikoptere imaju Mađari s kojom ratnom opremom dolaze na vježbu u Hrvatsku. No nije prvi put da svjedočimo amaterizmu u Glavnom stožeru i MORH-u, poglavito u MORH-ovoj službi za informiranje.

Mađarska je desetljećima koristila sovjetske helikoptere Mi-24 za napadne operacije i helikoptere Mi-8 i Mi-17 za pomoćne misije, a 2019. godine prešla je na Airbus H145. Mađarsko ratno zrakoplovstvo kupilo je 20 Airbusovih helikoptera H145.

Helikopteri se proizvode u njemačkom Donauwörthu gdje je i glavno sjedište kompanije Airbus Helikopters. Među vojnim korisnicima je i američka vojska koja ga je izabrala kao zamjenu za legendarni UH-1 ’’Iroquois’’ . Helikopter H145M u SAD-u se proizvodi pod oznakom UH-72 ’’Lakota’’

Kako izgleda Airbus H145 novinari su se imali prilike uvjeriti na konferenciji za medije koju je MORH organizirao povodom tragedije u kojoj su dva mađarska pilota poginula, a za trećim se traga. U hangaru u Zemuniku, u kojem je bila pressica, bio je smješten drugi mađarski H145 na kojem se također provodila obuka, a koji se uspješno vratio u bazu.

Na pitanja novinara jesu li piloti na obuci imali ažurirane karte za letenje, zapovjednik HRZ-a brigadni general Mihael Križanec rekao je da su karte trebale biti ažurirane, ali i da je u letenju ispod 300 metara, dužnost članova posade promatrati zračni prostor.

“Ne možemo mi tu upirati prstom na nikoga. Pravilo je: ‘vidi i izbjegni bilo kakvu prepreku’. Ne možeš nikad, na visinama manjim od 300 metara, biti siguran da ništa nije u zraku”, istaknuo je Križanec.

Direktor Međunarodnog središta za obuku specijalnih zračnih snaga Tomislav Pušnik je dodao da MSAP TC ima karte na kojima su označeni svi dalekovodi i prepreke, među kojima su radio antene, vjetroelektrane, meteo antene.

“Oni su označeni, imamo te karte i svaka posada je dužna pripremiti se i voditi let u skladu s time”, dodao je.

Na novinarsko pitanje je li i ‘zipline’, u koji se, prema neslužbenim informacijama, zapleo helikopter, bio upisan na karte, Pušnik je rekao da se taj ‘zipline’ nalazi u kanalu, ne preciziravši dodatno.

“Koje god informacije mi imamo, mi ih unutra unesemo. (…) Što se tiče ziplinea, on se nalazi tamo u kanalu, i karta, točno ima dalekovod jedan koji ide iznad toga, i to je ucrtano”, rekao je.

Istaknuo je da taj tip helikoptera ima “flight data recorder”, uređaj koji bilježi sve parametre letenja.

“Ako ju istražitelji pronađu, sigurno će je uzeti kao jednu od relevantnih stvari za analizu”, istaknuo je Pušnik.


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->