BITKOM za zabranu prometa vozilima s dizel motorima u središtima njemačkih gradova, šef udruge Njemačka pomoć okolišu (DUH) Jurgen Resch, napravio je pravi podvig: protiv sebe je ujedinio moćne proizvođače automobila i većinu političke elite, piše agencija France presse.
“To je jedan običan građanin, bez mandata, ali imao je snage izazvati najveće kompanije u državi”, pisao je još prošle godine dnevni list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Za jedne gnjavator, za druge misionar
Misionar za jedne, gnjavator za druge, taj borbeni 57- godišnji aktivist mudro izgleda – sijeda kosa, jasan pogled, kravata i moderne naočale, a u medijima je prisutan kao i u sudnici, gdje je poveo bitku za čišći zrak.
Savezni upravni sud u Leipzigu u utorak je načelno gradovima dopustio uvođenje zabrane prometa vozilima s dizel motorima u svrhu smanjenja štetnih čestica i plinova u središtima njemačkih gradova, zaključivši kako nema pravnih prepreka za zabranu dizelaša, ali da je gradovi moraju uvesti postupno te da moraju postojati i izuzeci npr. za male poduzetnike.
“To je slučaj koji bi mogao promijeniti zemlju, njezinu mobilnost i industriju”, zaključuje Suddeutsche Zeitung.
Resch poručuje da “nije neprijatelj dizela već prijatelj čistog zraka”, osudivši upotrebu “kriminalne energije” od strane automobilskih giganata i popustljivost “teledirigirane” politike.
Svoju prvu pobjedu odnio je početkom 80-ih zabranom Endrina, snažnog insekticida protiv voluharica koji se pokazao pogubnim i za brojne ptičje vrste.
Lažni Robi Hood
No, tek je s otkrićem skandala u jesen 2015., kada je Američka agencija za zaštitu okoliša (EPA) utvrdila da su Volkswagen i Audi sofisticiranim metodama varali prilikom ekološkog testiranja skoro 500.000 novih vozila, Jurgen Resch postao poznat.
Njegovi kritičari optužuju ga za nezainteresiranost za posljedice zabrane dizela, kako za korisnike tako i za zaposlenike njemačke autoindustrije. Iz tih krugova stižu teške riječi kojima ga se ocrnjuje kao “lažnog Robin Hooda, bez ikakvog zazora i makjavelistički nastrojenog”.
No, tu su i optužbe glede financiranja njegove udruge. S 80 stalno zaposlenih i godišnjim budžetom od osam milijuna eura DUH jednu trećinu prihoda povlači iz sudskih postupaka povezanih sa “zaštitom potrošača”, pretvarajući svoj pravni aktivizam u ekonomski model.
Udruga također prima donacije od ostalih tvrtki pa tako japanska Toyota, veliki konkurent Volkswagena, unazad 20 godina DUH-u godišnje isplaćuje desetke tisuća eura.
MP/Hina/Foto: dpa