Nabava aviona: Šveđani nude kredit uz nula posto kamate?

28 siječnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Iako još uvijek nema nikakve javne potvrde, neslužbene informacije kazuju da je Švedska zbog katastrofalnih potresa koji su pogodili središnju Hrvatsku spremna revidirati svoju ponudu za eskadrilu Gripena C/D.



Ono što se može čuti, Švedska je voljna ponuditi kredit s godišnjom kamatom od nula posto.

Ako krenu daljnji pregovori oko brušenja prvobitnih ponuda, švedska strana na zeleni stol ponudit će i poček plaćanja od dvije godine, uz otplatu eskadrile na deset godina. I ono zadnje, ne manje bitno, švedski pregovarači spremni su spustiti cijenu eskadrile koja je sada malo poviše 900 milijuna eura. Hoće li ovakva ponuda dati Švedskoj prednost u odnosu na konkurenciju tek treba vidjeti.

No, nije tajna da pojedini lobiji unutar HRZ-a (isti koji su ne tako davno navijali za  Baraka) snažno preko svojih bliskih novinara vode negativnu kampanju protiv Gripena. Čitav je niz neistinitih navoda ispaljeno preko pojedinih novinara ne bi li se krajnje neprofesionalno ocrnila švedska ponuda. Takvi novinari, naravno nepotpisani, istu rabotu rade i tekstovima preko službenih stranačkih tiskovnih glasila HDZ-a (?!)

To bi Hrvatsku moglo dovesti u ozbiljne probleme jer objave u glasilu vladajuće stranke, u vrijeme kad se odlučuje o kupnji aviona, dovode u neravnopravan položaj ponuđače na natječaju.

Treba reći da su Šveđani, preko SAAB-a  i državne tvrtke za naoružanje FMX najduže prisutni u Hrvatskoj, još od 2011. godine. Što reći o švedskom aeronautičkom proizvodu? To je suvremeni, u cijelosti NATO kompatibilan nadzvučni lovac. U odnosu na Rafala i F-16V  traži najmanji broj zrakoplovno-tehničkog osoblja za održavanje u I. i II. stupnju.

Prema tehničko-tehničkim, operativnim i ekonomskim aspektima nabave, švedski Gripen je još u Tehničko-taktičkoj studiji MORH-a o borbenom avionu iz 2011 godine, uz MiG-29SD/M2, dobio visoke ocijene HRZ-ove struke. Riječ o izvanrednom nadzvučnom višenamjenskom lovcu četvrte generacije.

Njegova aerodinamička shema, koje se sastoji od temeljnog delta krila zajedno s cijelopokretnim canardima, najusavršeniji je produkt “švedske škole aerodinamike”. Naime, projekti JAS-35 Draken i JAS-37 Viggen predstavljaju starije generacije višenamjenskih nadzvučnih aviona na kojima je primijenjena aerodinamička shema “lomljenog” delta krila, kao i kombinacija “lomljenog” delta krila s canardima.

Primijenjena aerodinamička shema, zajedno sa suvremenim elektroničkim upravljačkim sustavima, Gripenu osigurava vrhunske manevarske sposobnosti pri svim brzinama, visinama i pri različitim konfiguracijama nošenog naoružanja.

Konstrukcijski, Gripen C pripada skupini lakih lovačkih aviona, čija masa iznosi (prazan) 78 posto mase praznog F-16, a masa mu je gotovo upola manja od aviona JAS-37 Viggen, F/A-18E/F Super Hornet i Dassault Rafale. Sustav za nadzor leta osigurava jednostavnije i sigurnije upravljanje avionom u odnosu na lovce prethodnih generacija. Gripenov radar ima „look-down/shut-down“ mogućnost, a opremljen je i IR-OTIS IRST (Infra Red Search and Track) senzorom.

Na posljednjoj inačici (C) su izvedene modifikacije, preko programa „Batch 3“, nakon kojih Gripen dobiva višefunkcijske prikaznike u boji, generatore kisika, pojačanu konstrukciju krila, usavršeniji softver i mogućnost dopune gorivom u zraku preko uvlačive sonde za punjenje.

Kako Gripen C pripada skupini lakih lovačkih aviona, ne može se uspoređivati sa konkurentima iz aktuelnog hrvatskog natječaja; američkim F-16 V ili francuskom Rafalom. Kreatori natječaja Ministarstva obrane RH stavili su ga u neravnopravnu poziciju, jer kako Gripen komparirati s lovcima s kojima se ne može mjeriti ni po doletu, ni po nosivosti naoružanja, a ni po ukupnim sposobnostima.

Kad sve saberemo i oduzmemo, imajući u fokusu da se radi o suvremenom avionu jednostavnom za održavanje, koji traži mali broj tehničara, uz nisku cijenu sata leta (u odnosu na konkurente), skloni smo zaključku da bi Hrvatska najlakše mogla progutati upravo švedski lovac.

Kakve su financijske ponude SAD i Francuske? Nije službeno obznanjeno. No, iz kuloara se doznaje kako francuska ponuda za rabljene Rafale iznosi oko 930 milijuna eura, dok ponuda SAD-a za F-16 Block70/72 teži oko 1,6 milijarda eura. Bilo kako bilo, svaki od aviona koji se nude HRZ-u predstavljaju kvantni skok za jedno malešno zrakoplovstvo koje je dovedeno na rub gašenja.

Analitički tim Maxportala

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->