Vijeće za obranu preporučit će Vladi donošenje odluke o sklapanju ugovora s Državom Izrael o kupnji 12 rabljenih borbenih aviona F-16 Barak, zaključak je to koji se nameće nakon više razgovora s visokim državnim dužnosnicima.
Sjednica Vijeća je sutra u kasnim poslijepodnevnim satima, a na njoj ne bi trebalo biti disonantnih tonova zbog modela aviona koji će zamijeniti MiG-ove, piše Jutarnji list.
Naime, i u Uredu predsjednice smatraju da je u ovom trenutku izraelska ponuda najpovoljnija za Hrvatsku, prije svega s financijskog, ali i strateškog stajališta. S obzirom na to da nije nepoznato da takav stav zastupa i ministar obrane Damir Krstičević, teško je očekivati da će premijer Andrej Plenković ići protiv mišljenja svog potpredsjednika, ali i stručnog povjerenstva MORH-a koje je u svojoj analizi ponuda zaključilo da je upravo izraelska najpovoljnija.
Na sjednici Vijeća njegovim će članovima biti prezentirane sve četiri ponude – američka, grčka, izraelska i švedska – te će se donijeti preporuka Vladi koja za nju nije obvezujuća. Kako neslužbeno saznajemo, više je elemenata prevagnulo na stranu Izraelaca. Prije svega nabavna cijena paketa koji je ponudio Izrael.
Za oko 500 milijuna Hrvatskoj se nudi 12 moderniziranih aviona F-16 Barak, s naoružanjem, dva simulatora, borbena obuka pilota te garancija izraelske države da stoji iza cijelog posla. Prilagodba infrastrukture trebala bi biti na teret Hrvatske. Kao najveći konkurent Izraelu slovila je ponuda švedske tvrtke SAAB s novim avionima JAS 39 Gripen.
Cijena ovih aviona je oko 700 milijuna eura. No, u tu cijenu ne ulazi naoružanje. To je jedan od minusa na švedskoj strani.
Drugi veliki minus je što ponudu, iako je to traženo, nije dala švedska država nego tvrtka SAAB. Iako iz Švedske uporno stižu uvjeravanja da država stoji iza ponude SAAB-a, to nikad nije došlo u pisanom obliku.
Kako je kupnja zrakoplova istovremeno i strateško povezivanje, u državnom vrhu smatraju da je za Hrvatsku bolje strateško vezanje s Izraelom, a time i daljnje jačanje veza sa SAD-om, daleko bolje negoli sa Švedskom.
Nakon što Vijeće predoči preporuku Vlada mora donijeti službenu odluku i potpisati ugovor s ponuditeljem.
Zbog alarmantnog stanja u Ratnom zrakoplovstvu odluku je potrebno donijeti što prije kako bi počeo proces nabave. Ministar Krstičević u nekoliko je navrata rekao kako očekuje da prva dva nova aviona u Hrvatsku stignu 2020. godine, a do 2022. preostalih deset.
Nakon što su nedavno otpisana četiri MiG-a, Ratno zrakoplovstvo raspolaže s osam borbenih aviona za nadzor zračnog prostora. No, to je samo brojka na papiru. U stvarnosti broj ispravnih aviona je daleko manji te su ponekad na raspolaganju samo dva aviona tek dostatna za borbeno dežurstvo.
MP/foto: Axel Heimken