Transportni helikopteri HRZ-a Mi-171 Š polako se vraćaju s remonta. Dva remontirana, oznaka 220 i 221, odradili su potreban broj od sati naleta nakon remonta i pokazali se operativno spremnim za izvršavanje zadaća te su, kako su mediji izvijestili, u operaciji Potpore miru u Republici Kosovo zamijeniti naše transportne helikoptere Mi-8 MTV1.
No, ono što mediji nisu uočili jest da helikopteri Mi-171 više nemaju oznaku koju su do remonta nosili – Sh (Š ili šturmovik, jurišnik).
Ruski su inženjeri sve instalacije za naoružanje “zatvorili”. Znači iste nisu remontirane, jer je tobože borbena komponenta pod sankcijama Zapada prema Ruskoj federaciji. To očito ne vrijedi u slučaju Slovačka koji su za 100 milijuna eura (!) s Rusijom dogovorili remont svojih MiGova-29.
Čini se da ne vrijedi ni kod Mađara jer su im ruski inženjeri upravo završili remont borbenih helikoptera Mi-24.
Nadalje, mudraci u HRZ-u ni sami ne znaju što s pripadajućim lanserima raketa pa se čini da im nisu ni bitni više.
Ono o čemu se najmanje govori je da je ruska ponuda za remontom (krovna tvrtka „Russian helicopters“-Rossijski verteljoti“) bila uvjerljivo skuplja od konkurencije. Navodno su i provizije doslovno brutalne, kao da tamo rade prvi i zadnji posao u životu.
Ono što posebno žulja je i činjenica da Zrakoplovni tehnički centar-ZTC u ovoj poslu neće dobiti nikakav certifikat iako su kao nositelji ovog projekta. Zašto-pitaju se mnogi u zrakoplovstvu.
U startu balade bilo je jasno da ZTC neće dobiti ni „kow-how“. Opet se nameće pitanje – zašto?
Zašto ZTC uporno pristaje na ulogu perifernog igrača na međunarodnom tržištu remonta helikoptera, a toliko vapi za tim istim tržištem? ZTC je propustio jedinstvenu priliku ZTC dogovoriti s ruskim „Mil-om“ osposobljavanje kako bi se stekli uvjeti za puno širu stratešku suradnju po pitanju remonta Mi-171, a time i za Mi-8/17.
Promašaj je tim veći jer se radi o prvom remontu Mi-171. Šteta, mogli smo u ovom slučaju biti europski prvaci. Pravi autizam.
Pojedini mediji su već izvještavali i o navodnim reklamacijama na račun ruske izvedbe remonta. To pomalo čudi jer se radi o gotovo novim helikopterima kod čijeg se remonta ne očekuje dubina radova kakav je na helikopterima starim po nekoliko desetljeća.
Zašto smo sklopili loš ugovor sa Rusima?
Da ne bi bilo zabune, teško da ovaj helikopter netko drugi može bolje poznavati od njegovog ruskog proizvođača proizvođača? Teško i nikako. Svakako je bolje da su izbrani Rusi nego Ukrajinci, ali iz svega proizlazi da se nismo pokazali vještim pregovaračima u ovom poslu. Zapravo, nije to ništa novo kad je HRZ u pitanju….
U Europi postoji nekoliko renomiranih centara za remont helikoptera iz obitelji Mi-8/17 i to „LOM Praha“ (Češka), LOK (Češka), „Aviabaltika“ (Litva) i LOTN (Slovačka). U Ukrajini postoji nekoliko zavoda koji se dugi niz godina bave remontom helikoptera Mi-8/17, a tvrtka „Motor Sič“ iz Zaporožja sigurno jedna je od najmjerodavnijih kada se govori o motorima tih helikoptera, tj. TV3-117. U ukrajinskim zavodima nesumnjivo postoje akumulirana znanja, iskustva, kao i projekti modernizacije i novih inačica helikoptera Mi-8/17.
No, isto tako je evidentno kako su se ovi zavodi udaljili od originalnog proizvođača, tj. tvrtke „Mil“. Podsjetimo, deset helikoptera Mi-171Sh Hrvatska je 2007. godine dobila od Rusije u sklopu rješavanja klirinškog duga Rusije prema bivšoj SFRJ.
Marko Marković/Foto:morh
Domagoj Juričić, nekadašnji predstojnik ureda Kolinde Grabar-Kitarović, je u podcastu Krešendo Nove tv ispričao kako je…
Dragan Marković Palma preminuo je u 65. godini nakon kratke bolesti. Osebujni bivši gradonačelnik Jagodine…
Bivši ministar zdravstva Vili Beroš iz istražnog je zatvora u petak uputio predsjedniku Sabora zahtjev za aktivacijom saborskog mandata osvojenog na…
Komentiraj