“Hrvati, imamo jako dobar plan u vezi borbenih zrakoplova F-16. Dogovor će, nadamo se, biti postignut do Nove godine, na zadovoljstvo Hrvatske, Izraela i SAD-a, prenosi Večernji list poruku iz Washingtona.
– Želimo da Hrvatska dobije izraelske zrakoplove. I dalje stojimo iza tog dogovora. Nikad ga nismo ni blokirali, unatoč raznim informacijama po medijima koje su i nas začudile. Izuzetno cijenimo Hrvatsku i podržavamo napore za modernizaciju, što uključuje i izraelske zrakoplove F 16 – kaže dužnosnik.
Kronologija događaja i pravila izvoza i prodaje oružja trećim zemljama bacaju novu sliku na “probleme” s F-16. Kada neka država, a u ovom slučaju Izrael, želi trećoj državi – Hrvatskoj prodati američke zrakoplove, za to mora ishoditi američku dozvolu.
Američke pak regulacije izričito napominju da se zrakoplov mora prodati trećoj državi u prvobitnom stanju, bez preinaka. Konkretno, u onakvom stanju u kakvom ih je Izrael preuzeo od SAD-a. Tek onda Izrael može dobiti dozvolu za prodaju.
– To pravilo vrijedi za sve države. Ni u jednom trenutku nije bilo usmjereno protiv Hrvatske, prenosi Večernji list izjavu američkog sugovornika. Izmjene na zrakoplovu moguće su tek nakon prodaje. Njih ne smije raditi Izrael, nego ih mora inicirati kupac – Hrvatska, kaže. No Izraelci su već izveli modifikacije. To jest jedan od problema. U ovakvom stanju, pravno, SAD ne može dati dozvolu za prodaju.
Unatoč tomu, State Department šalje u Kongres, kao dio procedure, obavijest o transferu trećoj strani.
– To dokazuje da mislimo ozbiljno. Imamo plan kako riješiti ovu situaciju i smatramo da će sve tri strane biti zadovoljne – kazali su nam te potvrdili da su upoznati sa stajalištem Hrvatske da nikakve druge verzije aviona ne dolaze u obzir. Na pitanje hoće li Hrvatska po tom planu imati dodatnih troškova, odgovaraju da “ne bi trebala”.
Detalje diplomatske aktivnosti i kontakata između tri države koji upravo traju ne žele otkrivati. U MORH-u tu vijest dočekuju s optimizmom i vjeruju da će odluka biti na zadovoljstvo Hrvatske.
Smatraju da svi znaju, kako su to izravno izjavili i hrvatski premijer Andrej Plenković i ministar Damir Krstičević, da Hrvatska ne odustaje od u natječaju dogovorenih specifikacija za višenamjenski borbeni zrakoplov koji nije “gola stara kanta”, nego zrakoplov podignut na razinu modernijih inačica F-16.
Naša strana razumije da u svemu ponuditelj treba biti korektan i prema proizvođaču zrakoplova, Lockheed Martinu, koji mora odraditi SLEP program produljenja životnog vijeka avionima Barak da bi RH dobila jamstva i certifikate i za trup, motore i softver za letenje.
Svima je jasno da je vraćanje Baraka u prvobitno stanje aviona – praktički neizvedivo pa neće ni biti “čupanja sustava”.
Stručnjaci ne sumnjaju da će na kraju Izraelci i američki proizvođač postići kompromis. Izrael je najveći klijent Lockheed Martina i u proteklim desetljećima nabavio je od Amerikanaca više stotina zrakoplova pa je teško vjerovati da bi pogoršali svoje odnose zbog skromne hrvatske eskadrile od 12 zrakoplova.
Problem, izgleda, i nije nastao konkretno zbog naše eskadrile, nego stoga što su još neke druge države poželjele s Izraelcima sklopiti slične ugovore pa bi možda i stotinjak aparata moglo biti preprodano iz Izraela na sličan način.
G. Matković/Foto:morh