Medijima je odjeknula informacija kako USKOK češlja remont helikoptera Mi-171 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i to na osnovu – „anonimne kaznene prijave“. Javiše novinari kako je jedan od osnovnih temelja „anonimke“ da, tobože, ruski Mil, originalni proizvođač tog vrhunskog helikoptera, nije imao certifikat za remont pa mu nije ni smio biti dodijeljen posao remonta.
Mediji koji su objavili da je „netko nepoznat“ dao kaznenu prijavu prešutjeli su najvažniji detalj. Nije lijepo, a ni profesionalno.
Naime, u trenutku kada se, na proljeće 2018. godine, dogovarao posao remonta, nitko, ponavljamo – nitko u svijetu, nije imao certifikat, s obzirom da se radilo o prvom remontu helikoptera Mi-171SH uopće. Zašto je MORH propisao „certifikat“ kao preduvjet posla mnogi pripisuju – neznanju.
U Europi postoji nekoliko renomiranih centara za remont helikoptera iz obitelji Mi-8/17 i to LOM Praha (Češka), LOK (Češka), Aviabaltika (Litva) i LOTN (Slovačka).
U Ukrajini postoji nekoliko zavoda koji se dugi niz godina bave remontom helikoptera Mi-8/17, a tvrtka Motor Sič iz Zaporožja sigurno, što i konkurencija priznaje, jedna je od najmjerodavnijih kada se govori o motorima tih helikoptera, tj. TV3-117.
Krovne institucije za helikoptere iz obitelji Mi-8/17, pa tako i Mi-171, nalaze se u Ruskoj Federaciji. Tvrtka-proizvođač Mil predstavlja temeljnu instituciju kada je u pitanju certificiranje zavoda unutar i izvan Ruske Federacije.
Izvan Ruske Federacije, češki LOM Praha predstavlja zavod koji je samostalno proveo remont svojih Mi-171Š, za što je imao ovlaštenje od strane Mil-a. Nadalje, proveo je i modernizaciju svojih Mi-171Š koja ponajprije uključuje ugradnju NATO kompatibilnih komunikacijskih, navigacijskih i identifikacijskih uređaja, kao i sustava samozaštite helikoptera. Slična iskustva su prisutna i u drugim europskim zavodima.
Certifikatom se potvrđuju i deklariraju određene sposobnosti zavoda u tehničkim i tehnološkim aspektima, u ovom slučaju vezanim za remont helikoptera Mi-171. Bitno je za naglasiti da certifikat prema određenom zavodu, tj. državi, ima svoje vrijeme trajanja i ograničenost kako u pogledu sposobnosti, tako i u pogledu pružanja usluga prema trećim stranama. U trenutku dodijele posla remonta izvornom proizvođaču hrvatskih Mi-171 pitanje certifikata bilo je tek birokratske naravi, a nikako tehničko-tehnološko. Zar netko drugi može bolje poznavati proizvod od njegovog samog proizvođača?
Birokratski problemi, koje je MORH sam nepotrebno isproducirao, naknadno su uspješno riješeni. To što dogovarajući remont geniji u MORH-u nisu znali razliku između certifikata i sustava kvalitete, otvarana pitanje njihove stručnosti.
To što su čelnici ZTC-a loše ugovorili sam ugovor pa su i Rusi moguće malo fušarili kada su vidjeli s kime imaju posla, priča je za sebe. Većina kasnijih kvarova koji su se javljali na helikopterima nisu ni imali veze sa remontom, nego s niskom razinom tehničke kulture dijela pilota i onih u ZTC-u.
U startu balade bilo je jasno da ZTC neće dobiti „kow-how“. Nameće se pitanje – zašto?
Zašto čelni ljudi ZTC-a uporno tu tvrtku stavljaju na poziciju perifernog igrača na međunarodnom tržištu remonta helikoptera, a toliko vapi za tim istim tržištem? Vjerojatno zbog nedostatka stručnih kadrova koji mogu kvalitetno komunicirati s jakim globalnim igračima.
ZTC je propustio jedinstvenu priliku dogovoriti s ruskim Mil-om osposobljavanje kako bi se stekli uvjeti za puno širu stratešku suradnju po pitanju remonta Mi-171, a time i za Mi-8/17. Promašaj je tim veći jer se radi o prvom remontu Mi-171.
Ono što posebno žulja je i činjenica da ZTC u ovom poslu nije dobio nikakav certifikat iako su bili nositelji tog projekta.
Županijsko državno odvjetništvo je još 2018. provodilo izvide vezano za remont, ali ništa krimogeno nije locirano. Samo od sebe nameće se pitanje tko je autor „anonimne“ kaznene prijave i kome ide u prilog? Bez dileme, netko unutar ZTC-a, tko ima pristup dokumentima, autor je prijave. Taj je i vječni kadrovik iz sjene, skriven iza radničkog zastora.
I za kraj, ne manje važno. Prijava koja je „dobačena“ medijima mora se sagledavati u svjetlu planova o skorom remontu nekoliko helikoptera Mi-8 HRZ-a, pri čemu je potrebno diskreditirati konkurenciju. Čitaj-ruskog proizvođača helikoptera.
To je, očekivano, ukrajinski lobi koji godinama drma ZTC-om i HRZ-om. Krajnje je vrijeme da se ZTC izuzme iz svih poslova s Ministarstvom obrane.
Analitički tim Maxportala/Foto: pxll
Pojavile su se nove optužbe na račun predsjedničke kandidatkinje Možemo Ivane Kekin. Radi se o…
Aktualni predsjednik Republike Zoran Milanović u utrci za reizbor u nedjelju je u zagrebačkoj Tvornici…
Mediji su jučer objavili da je IDS-ov gradonačelnik Buja Fabrizio Vižintin 2018. godine Mili Kekinu…
Komentiraj