Prije tjedan dana, 12. studenog 2019. objavili smo tekst “Državna sramota: pokraj Splita trune brod na kojem je dogovoren početak Prvog svjetskog rata“, a informacije su preuzeli i kolege s portala Morski.hr., vrlo važnog medija specijaliziranog za morske teme.
Priča je dobila poželjan nastavak.
Samo sat vremena po objavi teksta o propadanju broda “Istranka”, jer Ministarstvo kulture koje ga je proglasilo kulturnim dobrom, nema 50 tisuća kuna potrebnih za izvlačenje broda na suho, reagirali su iz Splitsko-dalmatinske županije i potvrdili da će u tom slučaju troškove izvlačenja podmiriti upravo oni, piše Morski hr.
Brod “Istranka” je zbog svog iznimnog povijesnog značenja proglašena trajnim kulturnim dobrom Republike Hrvatske, ali od 2014. godine trune u plitkom moru čekajući obnovu i realizaciju nekad davno izrečenih nada Ministarstva kulture da će „uz pomoć sredstava iz europskih fondova staviti brod u funkciju plovećeg muzeja s edukativnim i povijesnim sadržajima otvorenima javnosti“. U međuvremenu je jedino ostvareno da brod doista otvoreno javno propada.
>>> Državna sramota: pokraj Splita trune brod na kojem je dogovoren početak Prvog svjetskog rata
Upravo zbog toga, samo sat nakon što smo objavili članak, javio nam se pročelnik Upravnog odjela za turizam i pomorstvo Stipe Čogelja koji se sa Splitsko-dalmatinskim županom Blaženkom Bobanom brzo složio – „ako neće nitko drugi, onda ćemo mi“:
– Čuli smo se s ravnateljicom Pomorskog muzeja u Splitu, gđom Dankom Radić i kustosom Ljubomirom Radićem, s kojim inače imamo suradnju u vezi obnove akvarija u pomorskom muzeju i organizacije konferencije “Mare Nostrum“. Kontaktirao sam potom župana i on se složio; na idućem rebalansu u prosincu osigurat ćemo sredstva u iznosu od oko 60 tisuća kuna (50 tisuća plus PDV) za vađenje broda i za prvu ruku ćemo ga ostaviti na Brižinama gdje je osigurano mjesto na suhom – otkriva nam Čogelja.
Brod bi tako nakon raznih želja, nadanja i obećanja, u siječnju 2020. mogao konačno na suho, nakon čega će uslijediti procjena daljnjih troškova radi restauracije koja neće biti jeftina.
– Kasnije ćemo pokušati preko Ministarstva kulture riješiti da se uključe u cijeli projekt. Kad izvadimo brod, tek ćemo znati detaljno, jer vidi se na prvu da je to dosta narušeno stanje. Po meni, bez nekih europskih sredstava teško se može puno napraviti, a vidjeli smo i s „Galebom“ u Rijeci kakva je to strka. Ali to je jedan brend, bez obzira na povijesnu konotaciju koju brod nosi. Brend se može isplatiti, samo na tome treba raditi –kazao je Čogelja za Morski.hr
M. Marković/Foto:SD