U vojarni “Pukovnik Marko Živković” na Plesu održana se konferencija za medije na kojoj su, o padu MiG-a 21, govorili ministar obrane Mario Banožić, načelnik Glavnog stožera OSRH admiral Robert Hranj i zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec.
“Nažalost imali smo danas incident prilikom redovne obuke, prije svega želim izraziti žaljenje članovima obitelji koji su danas pretrpjeli strah i stres, na svu sreću piloti su pronađeni živi, oni su na pregledu s liječnicima i nadam se da će biti sve u redu”, rekao je Banožić na konferenciji za novinare.
“Zahvaljujem svim pripadnicima HV, HGSS-a, lovaca… Svima koji su se uključili u potragu za drugim pilotom. Ima određene tjelesne ozljede i nalazi se u bolnici na pregledu. Obavijestit ćemo javnost kad ćemo znati više”, započeo je.
“Ovo potvrđuje da moramo ulagati više u Zrakopolovstvo, u ljude i tehničare. Ovo pokazuje spremnost HV da uspješno obavlja zadaće”, rekao je ministar.
“Istraga je u tijeku i sutra se nastavlja”, kazao je. Potom se obratio admiral Hranj.
Nada se kako se ovakav incident neće ponoviti, dodaje kako su MiG-ovi pouzdani i redovito se srivisiraju, a piloti su vrhunski.
“Tijekom redovne aktivnosti pao nam je avion. Sve je bilo po procedurama i nažalost imamo jednog ozlijeđenog pilota. Odluka o nabavi novih aviona bila je pravovremena”, započeo je Hranj.
Dao je punu potporu obiteljima pilota, kao i ministar.
Brigadni general Križanec ispričao je detaljno što se dogodilo, a koliko se trenutno zna.
“U 13:44 smo dobii prvi signal da je jedan od aviona objavio Mayday. Posada je javila da će obaviti katapultiranje, odnosno izbacivanje iz aviona zbog problema s radom motora. Pola sata nakon toga poletio prvi helikopeter s Plesa, potom i drugi”, kazao je Križanec.
“U 16:25 su piloti već bili na putu prema Lučkom i predani sanitetu. Radi se pilotu koji ima ukupno 1800 sati naleta, a drugi pilot više od 2000 sati. Avion je prije 20 sati izašao s najkompleksnijeg 200 satnog pregleda”, ispričao je.
Kazao je kako se neće prizemljiti svi MiG-ovi jer postoji razlika između jednosjeda i dvosjeda.
Objasnio je kako s avionima sve štima, ali su iz 70-ih godina prošlog stoljeća. Sumnja se na kvar motora, a to će se detaljno istražiti.
“Neće se prizemljiti svi MIG-ovi. Ovdje se radi o MIG-u dvosjedu koji je vrlo različiti od MIG-a jednosjeda koji su nam sada u dežurnom borbenom dvojcu. Međutim, istraga prioritetno treba dati odgovor na pitanje je li sigurna daljnja eksploatacija dvosjeda za obuku”, rekao je navevši, među inim, da je riječ o remontiranim i pregledanim avionima, ali avionima stare generacije.
“Parametre ćemo dati vanjskom izvođaču da provjeri”, rekao je.
Križanec je ispričao da je ozlijeđeni pilot odmah dozvao njega kad ga je vidio i rekao je da će opet biti spreman letjeti.
“MIG je loše. Raspadnut je”, odgovorio je. Napomenuo je da MIG nije bio naoružan, ali da mora detaljno provjeriti u kakvom je stanju zrakoplov jer nije bio fizički tamo.
“Istragu će voditi glavni vojni zrakoplovni istražitelj s policijom i DORH-om”, rekao je, ali ne zna koliko će to trajati.
Banožića su upitali o ostavci.
“U trenutku kada kolege piloti, policija, HGSS i ostali daju maksimume da nađu drugog pilota. Saborski zastupnici bave se sitnom politikom… Da ste bili u tom trenutku prisutni kad je pilot rekao ‘ja ću opet letjeti’, ne biste imali snage pitati ove prizemne stvari”, odgovorio je ministar obrane.
“Ovdje ne govorimo o sposobnosti letjenja i tehnike već o sposobnosti preživljavanja i traganja”, rekao je Banožić i napomenuo da moramo uvesti Rafale, letjelice četvrte generacije i Black Hawk.
Foto: hrt