Hrvatska vlada na sjednici u četvrtak podržala je prijedlog Sporazuma kojim se ukidaju zakonske i diplomatske prepreke da Mađarska u slučaju potrebe obavlja nadzor zračnog prostora Hrvatske.
U Hrvatskoj je ova vijest prošla nezapaženo. Nije ju objavio ni jedan medij. Jutarnji list objavio ju je u prvom pisanom izdanju, a onda je nestala u svim kasnijim izdanjima, a nije se pojavila ni na web izdanju. (Nakon razgovora s kolegom iz Jutarnjeg lista koji je radio tu temu, tekst se ipak pojavio na web izdanju, op. a.)
No, vijest su prenijeli sve mediji u regiji, a poglavito specijalizirani za vojne teme. Većina naglašava “nemoć i pad Hrvatske da štiti vlastito nebo”.
Bude li prihvaćen u Saboru taj međunarodni sporazum omogućit će NATO-ovu zapovjedništvu u Španjolskoj (CAOC TJ) da mađarskim zračnim snagama zapovjedi da štite hrvatsko nebo ( kao NATO-ov zračni prostor) ne bude li to mogla Hrvatska sa svojim avionima.
Riječ je o sporazumu između Hrvatske i Mađarske vojske o suradnji na području vojnog zrakoplovstva i protuzračnih aktivnosti. Sporazum su u Budimpešti 8. travnja 2019. godine potpisali hrvatski i mađarski ministri obrane Damir Krstičević i Tibor Benkő.
U Sporazum se navodi se da dvije zemlje nadzor i zaštitu zračnog prostora obavljaju u sklopu integriranog sustava obrane i proturaketne obrane NATO-a.
“Svrha ovoga Sporazuma je odrediti temeljna pravila suradnje kako bi se poboljšala učinkovitost aktivnosti snaga protuzračne obrane i njihova spremnost u okviru NATINAMDS-a, odrediti temeljna pravila i riješiti druga pitanja u vezi s provedbom misije nadzora i zaštite zračnog prostora uključujući prekogranične operacije, uspostaviti načela za obuku osoblja stranaka kako bi se postigli gore navedeni ciljevi utvrđeni u ovome Sporazumu.”
Najvažnija odredba je da jedna zemlja u zračnom prostoru druge zemlje može provoditi letačke aktivnosti bez prethodne najave i diplomatskog odobrenja (Diplomatic Clearance).
“Upotreba sile, uključujući djelovanje naoružanog zrakoplova presretača jedne stranke, može se odvijati u nacionalnom zračnom prostoru druge stranke u skladu s pravilima i postupcima NATINAMDS-a. Ovo ne dovodi u pitanje bilo koja nacionalna ograničenja ugrađena u pravila i postupke NATINAMDS-a u vezi s uporabom snaga ili njihovim djelovanjem.”
Sukladno tome u članku 5. Sporazuma izričito se navodi da “zrakoplov za nadzor i zaštitu zračnog prostora, uključujući letove za obuku za nadzor i zaštitu zračno prostora, može ući i koristiti nacionalni zračni prostor druge stranke bez podnošenje diplomatskog odobrenja ili plana leta”.
Kako odredbe NATO- a definiraju određuju da zračni prostor članica Saveza mora biti pod zaštitom 24 sata dnevno, ta odredba omogućuje NATO-ovu zapovjedništva u Španjolskoj da u najkraćem roku, bez pravnim zavrzlama, zapovjedi mađarskim zračnim snagama nadzor nad hrvatskim nebom.
S 14 švedskih gripena mađarsko ratno zrakoplovstvo (Magyar Légierő) smatra se najopremljenijim u regiji.
Švedska i Mađarska su 2001. sklopile ugovor o leasingu aviona, s daljnjom modifikacijom ugovora 2003. godine, što je u konačnici uključivalo 14 aviona Gripen C/D (12 jednosjeda i 2 dvosjeda) i nose oznaku HU.
Svi Gripeni su isporučeni 2006. i 2007. godine, a do kraja 2008. godine, 14 aviona je u operativnoj uporabi mađarskog ratnog zrakoplovstva. U siječnju 2012. godine, ugovor o leasingu sa Švedskom je produžen do 2026.
M. Marković/Foto: morh.hr
Bivši ministar zdravstva Vili Beroš, koji je u istražnom zatvoru zbog sumnje na korupciju u…
Domagoj Juričić, nekadašnji predstojnik ureda Kolinde Grabar-Kitarović, je u podcastu Krešendo Nove tv ispričao kako je…
Dragan Marković Palma preminuo je u 65. godini nakon kratke bolesti. Osebujni bivši gradonačelnik Jagodine…
Komentiraj